9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Spleet

Reflex blue naar CMYK

Welke CMYK waardes moet ik gebruiken om zo dicht mogelijk bij reflex blauw te komen???

Bijdrager
    Kloppie

welke papiersoort?

Bijdrager
    KarelWillem

Daar kunnen mensen dagen over discussiƫren.

Zoiets bijvoorbeeld:
    C-100, M-70, Y-0, K-0

of

C-100, M-72, Y-0 K-6

etc.

Bijdrager
    nookie

Ik kwam een huisstijlhandleiding tegen als pdf op het WereldWijdeWeb:
    http://www.rideuta.com/files/UTAGraphicStandards.pdf
    Hierin staat wat de kleur is in CMYK.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja,. En zo heeft elke huisstijl-gids weer een andere variant op Reflex-Blue.

Zie optie twee bij mijn reactie hierboven.

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”KarelWillem”

Daar kunnen mensen dagen over discussiƫren.

Zoiets bijvoorbeeld:
    C-100, M-70, Y-0, K-0

of

C-100, M-72, Y-0 K-6

etc.

Op zicht niet zo’n slecht discussiepunt, wie of wat heeft er nu gelijk?

Als ik met Illustrator CS3 een vormpje aan maakt en die dan reflex blue maakt uit
    mijn Pantone solid coated waaier en daarna de kleur staal weggooid, dan blijft
    er C=100 M=73 Y=0 K=2 over.

Dat is weer anders dan de twee varianten hierboven.

Bijdrager
    Bianco

Ja natuurlijk. K=2 is voor de meeste drukpersen niet te doen.
    die kunnen maximaal een 4 tot 5% punt halen. Als je K 2% geeft, en de punten vallen van je plaat, heb je er niets aan lijkt me.
    Dus wie heeft er gelijk valt en staat bij de voorbereiding, de drukpers, de gebruikte manier van drukken, de inkten, de platen, de manier van belichten, het papier, de drukker, het vochtwater, de omgevingstemperatuur etc.etc.

Je kunt in de voorbereiding wel leuk kleurtjes mengen op je beeldscherm, of via kleurenstalen, maar er hoeft maar dit te gebeuren bij de rest van je proces en je haalt de kleur al niet meer. Je kunt dus vooraf niet zeggen wat de beste verhouding is.

Bijdrager
    Spleet

En als ik nu bijvoorbeeld 40% reflex blauw moet omzetten naar CMYK??

Is het misschien verstandiger als ik in bv illustrator veschillende percentage PMS omzet naar CMYK en die waardes gebruik voor in BV Quark?

Bijdrager
    MouseMighty

Nou de waardes die Illustrator geeft ervoor en die Quark ervoor geeft komen niet altijd overeen. Er zijn zelfs mappen met kleurchips om van pantone tinten (daar gaat het nu om die 40%) een goede CMYK omzetting te krijgen. Belangrijker is om te kijken hoe je met die blauw om moet gaan in de uitingen en wat de toepassingen zijn. Is het al een bestaande kleur van een huisstijl, komt het vaker voor icm met CMYK, is er geen huisstijlhandboek waar de waarde(s) al in staan, of ben je nu zelf de bedenker en moet het vanaf de grond opgebouwd worden (kleurbeheer). Niet eenvoudige te beantwoorden dus.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.