13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    trabant

Reepjes van 512MB in de G3 Blue & White: kan dat?

Mijn PowerMac G3 Blue&White rev.2 heeft er nu een ratjetoe aan RAM-modules in zitten, de grootste is 128 MB.

Ik wil er geheugenreepjes in zetten met zoveel mogelijk MB. Alle documentatie geeft aan dat er maximaal 1024 MB in kan: en dat dat 4×256 MB (wat in 1999 onvoorstelbaar veel was) kan zijn daar is alle literatuur het over eens.

Maar als je de Mac selector van Macstuff.nl mag geloven, zou je kunnen concluderen dat 2×512 MB ook mogelijk is, want ze bieden in hun webwinkel een 512 MB module aan als passend voor de powerMac G3 B&W.

Is dit een omissie van MacStuff of is hier net zoiets aan de hand als bij de iMac G4 usb2, waar volgens Apple 2×512 MB in past, maar in de praktijk 2×1024 MB?

En als die smurfbox wèl 512MB reepjes lust, lust hij er dan slechts twee of kan de chipset met 4×512 toch volledig uit de voeten? Of leest hij slechts de eerste 256 MB per module? Of moet ik met een bepaalde modulearchitectuur rekening houden (en dus heel erg moeilijk gaan doen?)

We heeft er al eens geprobeerd (meerdere) 512MB modules in te zetten?

Bijdrager
    Turbanus

Geen probleem. PC100 SDRAM 2x 512 of 4 x 256 erin…. die heb ik nou net niet meer liggen voor je….:wink:

Bijdrager
    vanquish

Helaas moet ik je meedelen dat de g3 maar max 256 mb herkend.
    Je kunt dus een 512 of zelfs een gig module erin stoppen maar verder als de 256 herkend hij niet.
    Je hebt wel 4 steekplaatsten dus 4 x 256 = 1024

Vergeet niet dat het totaal niet van belang is om gelijke modules te hebben zoals de g5 of intel
    Dus alles wat je hebt lekker erin duwen.

Dit zijn mijn ervaringen op een 350 mhz powermac G3 (B/W)

Bijdrager
    trabant

“Und schon stritten die Gelehrten sich…”

De reden dat ik er zo groot mogelijke modules in wil stoppen, is omdat je daar toch wat langer plezier van kunt hebben dan van die kleintjes. Daarom wil ik er ook PC133 in prikken, dat slikt hij ook (zie ratjetoe) maar in een latere G4 kan ik daar t.z.t. ook nog lol van hebben.

Bijdrager
    Turbanus

Het moederbord “ziet” niet meer dan 1024 MB. Als je er meer inprikt krijg je niks extra’s of extra problemen…..:wink: Toen deze machine op de ontwerptafel lag, waren er waarschijnlijk nog geen 512 MB-reepjes…..

Bijdrager
    Turbanus
    Bijdrager
    trabant

De grap is dat zowel Turbanus als Vanquish gelijk kunnen hebben hoewel ze elkaar ogenschijnlijk tegenspreken. Wanneer Vanquish een rev.1 G3 B&W heeft (en dat is met de 350MHz processor mogelijk), is hij een stuk beperkter in de upgrademogelijkheden dan met een revision 2 moederbord. Of die beperkingen ook voor het geheugen gelden, is vooralsnog niet bekend.

[size=7:e6972283e6]Als ik op het moederbord kijk, kom ik er niet eens echt wijs uit wat de chipset nou precies is. Processor, RAM en videokaart zitten immers ook op een onconventionele plaats.
    Van de intel 440BX chipset uit 1997 is bijvoorbeeld bekend dat die maar max. 4×256 MB ondersteunt.[/size:e6972283e6]

Bijdrager
    mac lover

hoe kom ik erachter of ik rev.1 of rev.2 heb?

Bijdrager
    Turbanus

Lekker wazig…. in Mactracker staan precies de juiste tracknummers om te zien welke rev. je hebt.

Bijdrager
    trabant

Klik eens op een link, zou ik zeggen.

The revised CMD646 IDE controller chip can be identified by the “402” marking next to the part number.

Dus de rev.1 heeft een chip zonder dat 402 op het eind.

Uitsluitsel over 512 MB geheugenreepjes: anyone? De Service Source manual geeft ook niet echt uitsluitsel:

Characteristics of the memory to be used in Power Macintosh G3/Macintosh Server G3 (Blue and White) are:
    •PC-100 SDRAM
    •3.3 Volt unbuffered only
    •168-pin module
    •Data width = 64 bits wide
    •Contains a correctly programmed Serial Presence Detect ROM (256 bytes)
    Sizes of 32 MB, 64 MB, 128 MB in 64 Mbit technology are qualified.
    •Sizes of 128 MB and 256 MB in 128 Mbit technology are qualified.

•Maximum DIMM height £ 2.0″
    •PC-100 SDRAM includes a sticker that clearly shows “PC-100”

Do not use:
    •parity SDRAM DIMMs.
    •ECC (error correcting) SDRAM DIMMs.
    •registered or buffered SDRAM
    DIMMs with fewer than 4 or more than 16 devices (irrespective of any PC-100 sticker or claims)
    (For more information see “SDRAM DIMMs” in the Basics chapter or refer to the Memory Guide.)
    “PC-100” is an Intel-driven standard for DIMMs compatible with Intel 100 MHz systems. Intel requires prominent marking of the DIMM as PC-100, and requires the speed code to be listed as well. Power Macintosh G3/Macintosh Server G3 (Blue and White) is compatible with 3-2-3 (slowest), 3-2-2, and 2-2-2 (fastest) speed codes. Power Macintosh G3/Macintosh Server G3 (Blue and White) will
    read the presence detect ROM for information about all the DIMMs installed in the machine, and set memory timing equal to the slowest DIMM.

Bijdrager
    Turbanus

Jouw ?+I geeft machineinfo en daar moeten de nummers staan van de machine die tevens in Mactracker staan. Gratis progje overigens en erg handig.

Bijdrager
    vanquish

De grap is dat zowel Turbanus als Vanquish gelijk kunnen hebben hoewel ze elkaar ogenschijnlijk tegenspreken. Wanneer Vanquish een rev.1 G3 B&W heeft (en dat is met de 350MHz processor mogelijk), is hij een stuk beperkter in de upgrademogelijkheden dan met een revision 2 moederbord. Of die beperkingen ook voor het geheugen gelden, is vooralsnog niet bekend.

Ik heb het over een serie 2 machine

Bijdrager
    trabant

We kunnen daarmee voorlopig concluderen dat je er wel 512 MB reepjes kunt inprikken, maar ze worden maar voor 256 MB herkend.

Al las ik ergens dat het geheugen vrij lukraak erin geprikt kan worden omdat de machine het geheugen als een doorlopende reeks leest. Maar dan heb je de quote hierboven over de minimaal 4 en maximaal 16 chips en de 64Mbit cq. 128Mbit architectuur nog.

16x128Mbit: is dat 256 MByte? Ergens moet ik nog een pil van Scott Mueller hebben liggen…

Bij gelegenheid zal ik zelf eens kijken wat mijn smurfbox (G3-400 rev.2 uit juni 1999) allemaal lust.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.