9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    HOMER

redeye reduction

Yoyoyo!

Niet dat ik een photoshop leek ben…werk er al jaren dag in dag uit mee. Maar dan toch even een simpel vraagje:

In iphoto (bleh!) zit die handige functie om eventuele rode oogjes in je familiekiekjes weg te halen. Ik vroeg me af wat hier de achterliggende techniek voor is en of er een makkelijke manier is om dit ook in PS te doen. (dus niet het poets en kloonwerk…maar een filtertje ofzo)

Ik heb er nooit bij stil gestaan tot ik gisteren een stel foto’s kreeg van iemand….vol met die duivelse ogen.:D

Anoniem

ga naar select > colorrange > rode oogkleur met druppelaar aanklikken > ok > teveel meegeselecteerd rood deselecteren > ga naar image > adjustments > kies bijv. desaturate
    (PS7)
    Zou je ook een automated batch van kunnen maken.

Bijdrager
    HOMER

Ja ok ok ok…..maar ik zoek naar een nog snellere manier. (soms ben ik zooo lui)

Bijdrager
    michelvdb

Bijdrager
    HOMER
    ”michelvdb”

http://www.apple.com/creative/resources/ttphotoshop/624redout.html

Grappig dat je deze plaatst….heb ik gisteren ook gevonden. Die truc gebruik ik af en toe ook. Ik denk dat ik een plugin maar uit mijn hoofd moet zetten.

Bijdrager
    tiny

Homer,

Ik denk dat je een plugin idd maar uit je hoofd moet zetten. Maar treur niet: oefening baart kunst…

Het filmpje waarvan Michel een link plaatste (Michel, je bent ook van alle markten thuis, he? ;) ) is een methode die wel werkt. Zelf houd ik alleen van wat meer controle.

Ik zou het toch ff snel met een maskertje doen. Als je een selectie maakt als in het filmpje, kan je een masker maken van de selectie. Als je een Adjustment Layer maakt (Hue/Saturation zou ik in dit geval doen), maakt hij automatisch een masker in de aanpassingslaag, op basis van deze selectie.

In Hue/Saturation de Saturation schuiven naar -100 en dan zal je meestal de Lightness ook een stuk moeten verlagen. Dit kan je makkelijk op het oog doen en dit gaat erg snel.

Omdat je een masker hebt gemaakt kan je nu makkelijk tweaken als dit nodig is. Pas een Gaussian Blur toe in het masker om de randen te verzachten. Als je hierna nog meer wilt tweaken (als je bijvoorbeeld toch nog een rode gloed om de ogen ziet) kan je het masker ‘spreaden’ of ‘choken’ (verbreden of versmallen). Je kunt dit doen met Curves of Levels in het masker of met Filter > Other > Minimum/Maximum.

Dit lijkt al met al een ingewikkeld verhaal maar in de praktijk is het allemaal zo gepiept.

Suc6 d’rmee…

Bijdrager
    crazy ivan

Wellicht geen fotosjop tip maar toch even:

de rode oogjes onstaan door dat flitslicht van de camera reflecteerd op 1 van de achterste delen van het oog. Volgens de natuurkunde:

[code:1:64b01dd197]Hoek van inval = hoek van uitval [/code:1:64b01dd197]

De beste oplossing is om een camera te gebruiken waarbij de flitser verder verwijderd is van de lens dan bij de compact-camera. Zodat licht dat op het oog valt niet de lens in kan reflecteren.

Nu weet ik dat dit bij een hoop (digitale)(compact) camera’s nagenoeg onhaalbaar is. Maar veelal staat de flitser van dergelijke camera’s op automatisch en kun je deze in veel gevallen beter niet gebruiken. Zeker met digitale camera’s kun je het beste er lekker op los experimenteren.(lekker goedkoop – in ieder geval goedkopen dan met film…)

Zet die flitser gewoon is uit en kijk wat er gebeurt.

Bijdrager
    HOMER

Jongens jongens! Rustig!

Ik weet hoe het redeye-effect ontstaat, en ik heb ook verschillende trucjes/techniekjes om het te voorkomen of bewerken.
    De vraag of iemand een pluginnetje kende blijft helaas een vraag. Wellicht komt er ooit zoiets, wie weet…..ooit…..op een mooie dag……aldaar…….zucht.
    :lol:

Bijdrager
    tiny

Er is geen plugin voor mogelijk. Elke plugin is gedoemd te mislukken. Omdat geen enkele situatie gelijk is, is er ook geenmanier om te automatiseren. Het enige dat je zou kunnen doen, is sommige delen van het proces ‘opnemen’ in een action…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.