30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

    Bijdrager
    CyberCiska

    Recovery Macbook pro ssd

    Is er hier iemand die zijn ssd uit de macbook pro heeft laten recoveren?

    Mijn nog geen half jaar oude Macbook pro is door Amac total loss verklaard nadat er een glas Jillz over heen ging.

    ENCL,TOP CASE,W/BATT,13″MBP-NLD
    MLB,2.4GHZ,8GB,13″ MBP RETINA
    Flash Storage, SSD, 256 GB, SD

    1 € 408,85
    1 € 439,31
    1 € 616,49 incl btw €1507

    Verschrikkelijk natuurlijk, maar de verzekering van de schuldige heeft een nieuwe macbook vergoed.


    Maar het meest emotionele is dat ik op mijn macbook, 2 belangrijke dingen had staan waar nog geen backup van was.
    De timemachine stond nog op mijn oude macbook waar ik vooral mee werkte en op de nieuwe stond all het ruwe onuitgezochte nieuwe materiaal.
    Ik wilde alles gaan uitzoeken en backuppen bij mijn moeder thuis, zodat ik oppas had voor de kids. Maar hier voltrok het drama.
    Ik weet het erg dom! Ik had juist al deze dingen op mijn nieuwe MB gezet omdat ik in mijn slechtste dromen niet kon verzinnen dat hij zou overlijden. Weg alle foto’s en filmpjes van mijn net geboren zoontje en weg administratie van mijn bedrijf.

    Amac geeft aan dat de ssd stuk is, ik heb de ssd naar Seagate gestuurd ter recovery. Want je ziet er zo op het eerste gezicht niet veel aan, ja wat druppels, maar mijn verstand kan er nog niet bij dat dat het einde is, want je leest toch ook over brandschade die gerecovered kan worden?

    Seagate stuurt me na 3,5 week wachten:

    SSD is nagekeken.
    Tech report: Drive does not init. In my opinion, it’s unrecoverable. Imm WO.

    Ik wil het nog niet geloven! Want seagate verteld me niet wat ze precies hebben gedaan om de gegevens terug te halen.

    Na een belletje met Attingo, geef ik het nog een kans en verstuur mijn ssd (dit voelt steeds weer zo verschrikkelijk, alle data uit handen geven en hulpeloos afwachten)
    Direct de volgende dag bellen ze mij dat ze aan de slag gaan, zojuist belde ze weer dat het gaat om de koperen pinnetjes waar een adapter op
    moet om hem uit te lezen, en deze bestaan niet ? Ze kunnen heb misschien zelf ontwikkelen voor veel geld maar dan nog is er niet bekend of mijn data dan terug te halen is.

    Blijkbaar is het bij deze macbooks erg lastig om een ssd recovery te doen, weet nog niemand hoe het precies allemaal werkt? Is het nog te nieuw? Kan Apple zelf het wel?

    Bellen met de technische dienst in nederland levert niet veel op. :”Je kan de schijf in een andere macbook zetten! Als hij het dan niet doet weten wij het ook niet, wij hebben nog nooit zulke telefoontjes gehad.”

    Maandag gaat attingo de schijf in een andere macbook zetten en het zo proberen. Maar dit lijkt mij ook te simpel gedacht.

    Ergens in de wereld moet toch iemand zijn die dit al kan?

    P.S. Ik heb gezocht maar de zoekfunctie leverde niet op, dus excuses als het dubbel is


    Bijdrager
    Niels

    Allereerst, wat vervelend dat je MacBook total loss is:(

    Om welk model MacBook Pro retina gaat het precies?
    Als het om een late 2012/early 2013 gaat, heb je de mogelijkheid om de SSD extern aan te sluiten met een enclosure van OWC, de Envoy. Helaas heeft OWC nog geen oplossing voor de modellen van late 2013 en later. De enige mogelijkheid die je dan nog hebt is, zoals Attingo al aangaf, de SSD in een gelijk model MacBook Pro retina plaatsen en proberen te booten. Als de SSD nog werkt, dan kunnen ze de gegevens voor je terughalen.

    Ik weet niet of je al contact hebt gehad met Apple Support zelf, maar wellicht hebben zij nog een oplossing. Je kunt tegenwoordig ook via chat contact opnemen, hiervoor moet je de stappen doorlopen op de support website (https://getsupport.apple.com/Issues.action) en dan kun je vervolgens aangeven of je wilt bellen, gebeld wilt worden of wilt chatten. Chat biedt het voordeel dat ze sneller contact kunnen opnemen met een andere afdeling mocht dit nodig zijn.

    Sterkte nog!


    Bijdrager
    Niels

    Ik heb nog even voor je gegoogelt en het enige wat ik nog kon vinden voor de late 2013 modellen was dit:
    http://eshop.sintech.cn/mobile/ui/product.php?id=1026&s=2822462719216

    Dit zou in principe aansluiting moeten bieden op conventionele PC’s via de standaard PCIe aansluiting. Wellicht kun je dit nog voorleggen aan Attingo.

    Wel zou ik eerst nog even met Apple zelf contact opnemen als je dit nog niet gedaan hebt, ik weet zeker dat Apple zelf een oplossing biedt, het is alleen een kwestie van de juiste persoon op de juiste afdeling treffen.


    Bijdrager
    r.heijma

    Hebben ze de SSD al schoongemaakt. Dat wil zeggen alle resten van die plakdrank eraf gespoeld met een schoonmaak middel en daarna goed gedroogd.

    Die grote vierkant tegel die je rechts ziet is volgens mij de SSD controller en helemaal rechts daarvan zit een spanningsregelaar. Die zet denk ik de 5V die van de connector komt om naar 3.3V of 1.8V. Maar dat hangt van de componenten af welke spanning die nodig hebben. Als er een sluiting is van de 5V door de plakdrank naar iets van 3.3 of 1.8V dan kan dat component best wel eens zijn overleden.
    Verder zit er bij de controller wat lijkt op een klein blikje. Dit is het kristal voor de oscillator. Die kan ook kapot zijn en dan doet die het ook niet.

    Misschien dat de SSD nog wel aan de praat te krijgen is maar je moet weten wat er kapot is. Is het de spanningsregelaar of de controller dan maak je misschien nog een kans. Is het 1 van de memory chips dan kan het best einde verhaal zijn.

    Die link van Nielsdam is aardig gevonden maar windhoos begrijpt het apple bestandsformaat niet. Je kunt de bestanden er dan ook niet zomaar vanaf halen maar een clone van de SSD moeten maken.

    Maar eerst zou ik zeggen schoonmaken.


    Bijdrager
    CyberCiska

    Dank voor jullie reacties @r.heijma en @nielsdam

    De retina is gekocht in februari dit jaar dus ik ga er inderdaad vanuit dat het een late 2013 is.
    Ik heb dus met apple technische support nl gebeld en kreeg alleen maar te horen dat ze hier geen ervaring mee hebben en niets kunnen doen.
    Enig idee naar welke afdeling ik zou moeten vragen? Ik zal ook de chat nog even proberen, thanx!

    Toen de laptop na zijn diagnose van amac terug kwam was hij nog niet schoongemaakt, de ssd is los naar seagate gegaan en kwam in folie verpakt terug. Deze heb ik direct zo naar Attingo gestuurd. Dus geen idee of hij inmiddels schoon is. Ik zal jullie ook ff quoten naar Attingo.

    Voel me ff helemaal alleen op de wereld met dit probleem omdat je er online idd ook niet veel over vind.


    Bijdrager
    Niels

    Ik weet helaas niet welke afdeling precies dit soort gevallen afhandelt, Apple schakelt meestal gespecialiseerde reparatiecentra in voor hun reparaties. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze hier geen apparatuur voor hebben bij Apple. Je kunt ook even langs een Apple store gaan mocht deze in de buurt zijn, dan zou ik van tevoren wel even bellen of ze je kunnen helpen en dat je een afspraak bij de genius bar wilt.

    Je kunt natuurlijk het beste nog even de bevindingen van Attingo afwachten, zij kunnen je uiteindelijk vertellen of je SSD nog ‘leeft’.


    Bijdrager
    iep

    We zitten momenteel in een periode waarin er op ssd gebied veel ontwikkelingen zijn en we allerlei standaarden hebben om zo’n ssd aan te sluiten. De meesten zijn gebaseerd op wat we al gebruikten voor harde schijven. Dat is nou net het probleem want een ssd is qua opzet heel anders. Een klein aantal standaarden die nu in ontwikkeling is houdt hier rekening mee maar we zullen nog even moeten afwachten tot we een universele aansluiting hebben. Op dit moment is het gewoon een rommeltje waarbij een aantal fabrikanten, zoals Apple, zelf maar wat in elkaar zet.

    De connector op de Apple ssd is proprietary (lees: zelf bedacht) en ik heb een sterk vermoeden dat ze dit bij Seagate over het hoofd hebben gezien/niet wisten (de connector lijkt erg op mSATA of mini-PCIe maar is dat niet dus de verwarring is snel gemaakt). Die zullen het wel in hun eigen apparatuur hebben gedrukt die deze standaard niet kent. De melding dat ie niet init vind ik dan ook niet zo raar (als het niet compatible is doet ie ook geen init). Dit is ook wat Attingo bedoeld: de pinnetjes van de Apple ssd zijn net even anders dan die van een standaard mSATA/mini-PCIe ssd en dat maakt het lastig (ze moeten gaan achterhalen hoe, wat, waar en dan zelf een converter bouwen). Wellicht dat de ssd gewoon werkt als je hem in een andere (maar wel zelfde model) MacBook Pro stopt, echt veel andere opties heb je niet.

    Helaas een hele wijze les waarom backups zo belangrijk zijn en je ze toch regelmatig moet maken:roll:


    Bijdrager
    CyberCiska

    Tjah dat van die backup weet ik wel, ik kan het helaas niet terug draaien en slaap al weken niet tot slecht.

    Daarom dus alles op alles zetten om dit terug te draaien. Dank voor je heldere uitleg @iep en inderdaad zoals ik van Attingo heb gehoord.


    Bijdrager
    Haike
    CyberCiska op 28 november 2014

    Ergens in de wereld moet toch iemand zijn die dit al kan?

    P.S. Ik heb gezocht maar de zoekfunctie leverde niet op, dus excuses als het dubbel is

    Ik heb een vriend met een eigen ICT bedrijf, hij heeft jaren geleden ook zo’n geintje gehad. Uiteindelijk vond hij ergens in London een bedrijf wat gespecialiseerd was om verloren gegane data van een kapotte HD af te plukken.

    Ik geloof dat het bij hem om 2 schijven ging, en dat het hem ƒ20.000,- heeft gekost. Als je echt serieus geïnteresseerd bent, wil ik het wel bij hem gaan navragen, stuur me dan maar een PM


    Bijdrager
    iep

    Probleem is dat een hdd heel makkelijk te recoveren is en een ssd juist niet. Bij de hdd halen ze ‘m open en zetten ze de platters (de schijfjes waarop de data staat) over op een ander apparaat die het weer kan uitlezen. Dat werkt bij een ssd niet. Alles wordt in het geheugen opgeslagen en er wordt ergens een soort van index bijgehouden wat waar staat. Als daar ook maar iets stuk is heb je gewoon vette pech, kun je niks meer. Wat dat betreft zijn ssd’s hoofdbrekers wanneer het op datarecovery aankomt. Hopelijk is het in dit geval gewoon een kwestie van de ssd in een zelfde model Mac schuiven en booten. Weet alleen niet of de Apple reparateur zo ver zou willen gaan…


    Bijdrager
    Haike

    Als die jongens daar in London überhaupt nog bestaan, mag je hopen dat ze met hun tijd zijn mee gegaan. Blijkbaar was het toen ook niet zo eenvoudig aangezien ze er ƒ20.000 voor rekenden.


    Bijdrager
    iep

    Dat klopt. Datarecovery is geen eenvoudige klus. Sommige zaken moeten in speciale stofvrije ruimten worden gedaan (waar iedereen er als een marsmannetje gekleed gaat) en met speciale apparatuur. Puur hardwarematig. Dan kost het al snel een 1000 euro per GB (wellicht dat het nu TB al is). Houdt er bij datarecovery rekening mee dat het echt duur kan zijn. Je zult je dan moeten afvragen of de data het dan nog waard is.


    Bijdrager
    CyberCiska

    Ik heb eerder een hdd laten recoveren koste me ook 1500€ maar verzekering heeft betaald. Nu proberen we het ook weer via de verzekering te spelen. Want hey ik heb het niet zelf gedaan. Maar daar zijn vast ook grenzen aan. Ik had stellar ook gesproken die gaven in eerste instantie aan dat het zo’n €2600 ging kosten, maar nadat seagate het al had geprobeerd geven ze me eigenlijk geen hoop meer.


    Bijdrager
    CyberCiska

    Update:

    Oftewel het is gelukt! Ik heb mijn data terug. Dus voor wie dit ook overkomt, dit is een topbedrijf!
    Het fijne is ook dat ze me bij elke stap belde om uit te leggen wat ze probeerde en waar het probleem lag.


    Bijdrager
    Haike

    Naar welke naam luistert dat topbedrijf?


    Bijdrager
    TheBigZ

    Is al een paar keer genoemd: http://www.attingodatarecovery.nl/

    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 8 maanden geleden door  TheBigZ.

    Bijdrager
    Haike

    Aha! Dank.. dat was me ontgaan.


    Bijdrager
    CyberCiska

    owjah had ik er natuurlijk nog even bij kunnen zetten!


    Bijdrager
    fixar

    Dat is natuurlijk erg fijn voor je!

    Mag ik vragen wat dit zo ongeveer gaat kosten?


    Bijdrager
    CyberCiska

    €200 analyse en €1125 recovery


    Bijdrager
    Haike

    Das een duur glas Jillz geweest.


    Bijdrager
    CyberCiska

    tjah helaas voorkomen is beter


    Bijdrager
    Naej

    Heeft het ze ruim 7 weken geduurd om dit te beoordelen? Wel fijn dat het gelukt is!


    Bijdrager
    CyberCiska

    Ik kreeg het verlossende telefoontje savonds op 17 december (ik had er nog niet eerder aan gedacht het hier ook even te melden) 26 november heb ik hen voor het eerst gebeld met de uitdaging


    Bijdrager
    Naej

    Ah okay! Dat is relatief snel dan. Prijzig, maar wel snel. En nu je backups goed regelen!


    Bijdrager
    recoiller

    Je hebt ook Stellar Datarecovery in Utrecht/Maarssen. Zit langs de A2.
    Kosten zijn vergelijkbaar. k heb daar 4x een recovery laten doen, de eerste 3x kregen we meer dan 90% van alle data terug en koste het totaal minder dan €1000,-
    De laatste keer koste het €1600 en kwam er ongeveer 30% van de data terug.


    Bijdrager
    CyberCiska

    Stellar durfde het niet aan zoals je boven kunt lezen, ze gaven me weinig kans omdat het Seagate niet was gelukt.
    Ik heb eerder ook een recovery door Stellar laten doen van een externe hd dat koste me toen €50 onderzoekskosten en €1850 recovery.


    Bijdrager
    CyberCiska

    Stellar gaf nu aan dat als het ging lukken het tussen de € 1795,- en €2495,- ex onderzoekskosten ging kosten. Dus dan is Attingo weer goedkoop;)


    Bijdrager
    recoiller

    Dank en sorry.. Het was laat, had niet alles goed gelezen.
    Stellar vind ik persoonlijk ook duur en hun proces van verwerken is ook complex.

    Ik denk dat vochtschade het grootste probleem is bij computers.
    Apple zal hier veel extra aan verdienen maar als ze echt klantgericht zouden zijn dan zou een oplossing hiervoor boven aan hun prioriteiten moeten staan.


    Bijdrager
    TheBigZ
    recoiller op 19 januari 2015

    Ik heb daar 4x een recovery laten doen, de eerste 3x kregen….

    Waren dat 4 problemen met dezelfde oorzaak (bijvoorbeeld waterschade door brand) of waren het afzonderlijke incidenten en heb je gewoon een hekel aan backuppen?

    (De vraag is serieus bedoeld, om van te leren, voor mezelf, en voor anderen.)

    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 8 maanden geleden door  TheBigZ.
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.