7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Laurensblom

recovery HD op mountain lion

Ik heb mijn HD gecontroleerd omdat mijn iMac (2007) alleen uitgaat via de knop aan de achterkant. Ik krijg nu de melding: Fout: Deze schijf moet worden hersteld via Recovery HD. Start de computer opnieuw op met de Command-toets en de R-toets ingedrukt totdat u het Apple logo ziet. Kies ‘Schijfhulpprogramma’ in het venster met OS X-hulpprogramma’s.

Mijn vraag nu: wat gebeurt er dan, wordt mijn schijf dan geformatteerd, moet ik eerst alles op een back-up zetten (ik heb Time Machine, dus ik heb al een back-up). Of kan ik het met een gerust hart doen?

Bijdrager
    Hansi2124

Ik wilde het nog zeggen in je vorige posting in dat andere topic, maar je Mac aan – en uitzetten met de powerbutton gaat ooit ten koste van je hd. En dat blijkt wel weer….

Altijd zorgen voor een back up.
    Je hd wordt hersteld (niet geformatteerd!) om weer op de juiste manier dienst te doen. Als het goed is, gaan er geen gegevens verloren. Maar je hebt dan altijd nog die back up voor het geval dat het wél mis gaat.

Bijdrager
    Haike

Nee hij wordt niet opnieuw geformatteerd.

Als je van CMD-R bent opgestart kies je voor schijfhulpprogramma die laat dan alle schijven zien die zijn aangesloten zijn op jouw mac.

Kies daar links voor de HD waarbij je de melding kreeg voor herstel. Kies in het rechterrveld voor de knop “Herstel schijf” en laat hem rustig zijn werk doen.
    Kies daarna voor “herstel schijfbevoegdheden” en laat wederom de mac zijn werk doen, als er veel overhoop ligt kan het zo een uur duren. Daarna kies je boven in de programmabalk voor “stop schijfhulpprogramma” De mac vraagt nu van welke schijf je wilt opstarten via het programma’tje “opstartschijf” Kies voor de schijf die je net hebt laten herstellen, bevestig dat dat de juiste schijf is en go.

Als hij opnieuw is opgestart moet je nu via het apple menu je machine softwarematig kunnen uitzetten. Is dat dan nog steeds niet het geval is er nog iets anders aan de hand.

Bijdrager
    Laurensblom

Dank voor de reacties. Ik ga het na het eten uitproberen!

Bijdrager
    Laurensblom

oh ja dat vergat ik nog. Ik kreeg eerst de melding: ‘Onjuist aantal harde koppelingen van bestand’

Bijdrager
    Haike

Laat de mac maar eerst zijn werk doen… en als je op je eigen avatar klikt zul je zien dat je daar de mogelijkheid hebt, de bijbehorende posting te bewerken, dan hoef je voor een aanvulling niet een nieuwe aan te maken…

Bijdrager
    Laurensblom

hij doet weer normaal; dank iedereen!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.