19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    HYD

recovery HD lion?

Na een schijfcontrole krijg ik de melding dat ik recovery HD moet gebruiken omdat er een beschadiging is. Heb nu ettelijke keren met cmd r gestart en dit levert niets op. Na een hoop gezoek niets tegengekomen dat me verder helpt(kan aan mij liggen). Maar heb op een gegeven de Recovery assistent gedownload, dit lukte niet want het werd niet geaccepteerd. Ik snap er helemaal geen biet van. Gebruik Lion versie 10.7.4, heb een Macbook 13 inch van eind 2008. Kan gelukkig nog steeds normaal werken op mijn Macbook. Gebruik Timemachine, dus heb een back-up. Wat is slim om te doen?

Bvd

Bijdrager
    sven551

probeer eerst eens via schijfhulp programma je permissies te herstellen, en als dat niet lukt gewoon een clean install
    en wat bedoel je met

het werd niet geaccepteerd?

Bijdrager
    iep

Wat die melding bedoelt is dat je in de recovery mode moet starten (dus cmd-r indrukken bij opstarten van Mac) om daar weer met Schijfhulpprogramma de permissies te repareren. Je schijf is op dit moment door OS X in gebruik waardoor het controleren/repareren nogal lastig is. Als je in recovery mode start is de schijf niet meer in gebruik en kan hij wel gecontroleerd/gerepareerd worden.

Bijdrager
    HYD

cmd r heeft geen enkel effect, heb dit op zijn minst 5x gedaan, leverde alleen maar op dat ik gewoon kon inloggen. Heb ook schijfhulp herstel bevoegdheden gedaan. Kennelijk moet ik dus een clean install doen! Ik vind dit lastig, heb dit al eens eerder gedaan. Weet niet meer waarom, maar heb nogal wat problemen gehad om Lion geïnstalleerd te krijgen, dus als ik het kan vermijden graag.

Bijdrager
    Haike

Als ik het lees, en goed begrijp, dan wordt het downloaden van de recovery assistent niet geaccepteerd.
    Klopt dat?

Bijdrager
    HYD

ja, ik weet het niet meer precies, maar er wordt aangegeven dat het niet kan / mogelijk of geaccepteerd wordt en verder geen advies hoe ik het dan verder moet fixen.

Bijdrager
    Haike

Hm.. die recovery assistent kun je namelijk downloaden en dan op een USB stick zetten. Grootte van 2GB is genoeg. Als je dan opstart via CMD-R vraagt ie onder andere of hij van die stick moet opstarten. Dus als je aan zo’n stick kan komen…

Bijdrager
    HYD

het gekke is dat ik zo’n stick heb met Lion erop, heb ik gedaan toen ik het digitaal “downloade”. Nu wil ik dat graag behouden, heb ik in ieder geval een back-up vanLion. Via google begrijp ik dat als ik Recovery assistent download de hele stick eerst leeg gehaald wordt en het er niet bijgezet wordt. Betekent dus dat ik een andere USB-stick moet gebruiken. Ga het proberen.

Bijdrager
    HYD

Nou krijg ik met geen mogelijkheid die recovery hd assistent op mijn USB-stick. Er wordt telkens aangeven dat de harde schijf beschadigd is oid. Kennelijk snap ik niet hoe het op die USB-stick gezet kan worden. Wat er bij mij gebeurt is dat het dmg-bestand in mijn download map komt, open ik deze dan zie ik het Recovery Disk Assistent 136,2 MB op mijn bureaublad, open ik die map dan krijg ik na verloop het bericht dat recovery niet werkt omdat er een beschadiging is.

Bijdrager
    Haike

Ja maar je moet hem ook niet van je bureaublad af starten. Het bestand op/in die dmg moet op je stick staan, dan start je opnieuw op via cmd-r, en als het dan goed is, vraagt hij dan vanaf waar hij moet verder gaan, en dan kies je voor de stick.

Bijdrager
    Hansi2124

Dit topic hoort niet thuis in subforum One More Thing. Daarom verplaatst.

Bijdrager
    HYD

Hans: sorry voor het verkeerde forum, dank voor de verplaatsing. Haike: als ik het doe zoals jij het doe en dat deed ik al, dan krijg ik nog steeds dat er een beschadiging is.

Bijdrager
    Haike

Ok maar dat kon ik niet goed opmaken uit je tekst.

Maar misschien is die beschadiging helemaal niet een software matige, maar een hardware probleem in de vorm van een kapotte schijf. Daar kan recovery natuurlijk sowieso niks aan doen. Dat kan best na 3.5 jaar.

Zet er een andere HDD in waarvan je zeker weet dat hij functioneert en kijk wat hij dan doet. Als er dan nog steeds problemen blijven, tja dan moet je gaan denken aan een slecht moederbord. Gelukkig heb je een back-up dat zijn al weer een hele hoop zorgen minder.

Bijdrager
    HYD

Er zit al een nieuwe schijf in, 2 maanden geleden. Dus daar kan het bijna niet aan liggen. Wel krijg ik de macbook sinds Lion niet meer gewoon uit. Dit kan alleen maar als ik opstart en afsluit met dezelfde voeding. Dus start ik op met 220V en koppel de 220 eraf en ga verder met de batterij en zet hem dan normaal uit dan lukt dat niet. Ik krijg hem dan alleen geforceerd uit. Mogelijk heb je gelijk en zal het moederboard mankementen hebben. Probeer het uit te zingen tot de new MacBooks uit zijn. Trouw back-ups maken en maar hopen dat de oude macbook het houdt. Maar ik vind het toch wel snel naar 3 jaar en op een of andere manier kijk ik ook met een beschuldigend oog naar Lion. Haike nog dank voor het meedenken en aandragen van oplossingen.

Bijdrager
    iep
    HYD op 18 mei 2012

cmd r heeft geen enkel effect, heb dit op zijn minst 5x gedaan, leverde alleen maar op dat ik gewoon kon inloggen.

Als je weer het inlog scherm voor je neus krijgt start hij helemaal niet op in recovery mode misschien omdat je het indrukken van cmd-r niet goed timed. Als je de Mac opnieuw start en dat deuntje hoort moet je die cmd-r in gaan drukken. Als je dat meerdere keren achter elkaar doet pakt ie ‘m vanzelf wel. Hij lijkt dan weer normaal op te starten alleen als je even een tijdje wacht zul je zien dat je dan weer de installatie wizard krijgt. Als je dat krijgt zit je goed.

Bijdrager
    SunKeeper

Dan nog ben je vreselijk moeilijk aan het doen terwijl er een hele simpele manier is: option indrukken tijdens de BOINNGGG en wachten tot je het overzicht van opstartbare schijven ziet.

Als je het overzicht niet te zien krijgt, weet je dat je de toetsen niet goed/niet op tijd indrukt, en als je geen Recovery HD in je overzicht ziet weet je dat die op dat moment niet op je Mac staat.

Bijdrager
    iep

Of je nou cmd-r, option, c, of wat dan ook moet drukken maakt niet uit want het is allemaal even moeilijk (makkelijk dus, iedereen kan toetsen indrukken). Het komt allemaal op de juiste timing bij het starten aan dus daar gaat je gehele argumentatie;)

Btw, de option toets is vreselijk moeilijk omdat dit op geen enkele toets staat aangegeven i.t.t. cmd en r. Je moet maar net het symbooltje weten…

Moderator
    unSOUND
    iep op 20 mei 2012

Btw, de option toets is vreselijk moeilijk omdat dit op geen enkele toets staat aangegeven.

Bij mijn MacBook Pro wel…

…maar het lijkt nogal van machine tot machine, en van de taal van het toetsenbord te verschillen.

Bijdrager
    SunKeeper
    iep op 20 mei 2012

Het komt allemaal op de juiste timing bij het starten aan dus daar gaat je gehele argumentatie;)

Niet helemaal, want option geeft een veel snellere feedback dan cmd+r.

Option zit dus tussen de ctrl en cmd, en wordt ook wel alt genoemd. Is dat ook meteen duidelijk.:crazy:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.