13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    websania

Rechten op NAS in mappen door andere collega

Mischien vaag onderwerp, maar ik zal het uit de doeken doen:

We hebben op kantoor een NAS van Iomega, waarop de gezamenlijke bestanden staan.
    Een aantal collega’s benaderen deze met een pc of windows machine en een aantal met een MacBook.
    Eén van de macbook gebruikers veroorzaakt het volgende: wanneer zij een map aanmaakt op de NAS, kunnen we die alleen zien, maar mogen we er geen bestanden in plaatsen; lijkt wel alleen lezen voor de rest van het bedrijf. Alleen zij kan bestanden in de map plaatsen, etc. Wanneer iemand anders een map aanmaakt is dit probleem er niet.
    Als ik bij de info kijk zie ik wel dat er aangepaste bevoegdheden zijn, maar daar is niets aan aan te passen, ook niet als ik de root-gebruiker inschakel.

Bijdrager
    Godfather

Standaard krijgen bestanden die een gebruiker binnen OSX aanmaakt de volgende rechten:
    owner = read/write
    staff = read only
    others = read only

Om dit aan te passen dien je de /etc/launchd-user.conf file aan te passen met een umask 002. Dan krijgen alle bestanden standaard de rechten met als owner, staff read/write en others read only.

Bijdrager
    fred44nl

een NAS is toch een autonoom systeem met een eigen besturingssysteem ??
    dergelijke problemen moet je dan toch via de configuratie van de NAS aanpakken ??

Bijdrager
    websania

Wel vreemd dan dat een andere collega met een macbook dit probleem helemaal niet heeft.
    Verder @Godfather, bedankt voor je antwoord, maar het is eventjes chinees voor me; kun je een voorbeeld laten zien van hoe het bestand eruit zou moet zien?

Bijdrager
    fred44nl

hier heb je wat aanvullende informatie:

http://support.apple.com/kb/HT2202?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Godfather

Het is inderdaad zo dat als het een beetje een degelijke NAS is met een eigen configuratie scherm waarin je gebruikers en eventueel groepen kunt aanmaken en desgewenst aparte shares, je dan geen problemen zou moeten hebben zoals je die nu ervaart.
    Is dat echter niet het geval is de umask oplossing een goed alternatief.

Bijdrager
    websania

Toch nog maar even gechecked op de NAS; zij heeft daar dezelfde instellingen als de andere macbook gebruiker.

Geblokkeerd
    Anoniem

En als ze op haar mac in de terminal het umask commando geeft?

Bijdrager
    websania

@eezacque Dan komt er 0022 te staan. Overigens bij de andere macbook ook en toen kwam ik erachter dat daar gewoon hetzelfde probleem speelt. Ik mag met mijn windows machine de betreffende mappen die ze aanmaken wel verwijderen, maar op het moment dat ik er iets in wil zetten, heb ik geen rechten.

Bijdrager
    websania

Ondertussen uitgezocht dat dit de default is en inderdaad het probleem veroorzaakt, maar nu vraag ik mij af wat de juiste waarde zou moeten zijn. Het door @Godfather gesuggereerde 002 zou nog meer beperken. Ik zou toch eerder (op z’n minst) 775 moeten toepassen?

Bijdrager
    fred44nl

ik weet het niet helemaal zeker, maar umask 002 geeft 775, even kort gezegd:)
    het gaat om een binair masker wat over 777 wordt gelegd.
    en dan blijft er 775 over.

Bijdrager
    websania

Ok, probleem is opgelost! Dank jullie allemaal voor het meedenken!

Ik heb dus in private/etc een bestand launchd-user.conf aangemaakt met daarin umask 002 en daarna de macbook(s) opnieuw opgestart. Daarna weer op de NAS een map aangemaakt en vanaf de windows machine gepoogd daarin iets te neer te zetten en dat was toegestaan.

Bijdrager
    Godfather

Goedzo, ik gaf idd. niet echt helder antwoord nu ik het teruglees, sorry dus maar gelukkig is het allemaal gelukt. (Necropost ivm. eenzelfde vraag bij de buren.)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.