7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    maxout

rechten op artwork

Hoi,

Een van onze klanten heeft zijn bedrijf verkocht aan een ander. Nu willen zij de ontwerpen van brochure, briefpapier etc ontvangen om deze over te dragen aan de nieuwe eigenaar.

Wij zijn nu van meing dat hiervoor betaald moet worden. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb wel al het een en ander op het forum gelezen over het veranderen van bureau maar dit is net iets gecompliceerder naar mijn mening.

Wie geeft advies en/of heeft dit zelf ook al eens meegemaakt. Staan wij in ons recht door een vergoeding te vragen of moeten wij het gewoon afstaan?

Bijdrager
    RIZKER

ze kunnen niet zomaar iets verkopen wat niet daadwerkelijk van hun is – of dit moeten ze nadrukkelijk hebben afgekocht…

Check die nieuwe eigenaar – wellicht een nieuwe klant met potentie…

Bijdrager
    ocramarco

Het ligt er inderdaad aan hoe jij het aan hun hebt verkocht. Er zijn bedrijven die hun ontwerp en fonts er bij leveren voor eventueel herdruk. Jij hebt dit zo te lezen niet gedaan. Wat heb je in je algemene voorwaarden hierover staan?

Bijdrager
    maxout

AUTEURSRECHT
    Artikel 7. Het auteursrecht van alle door Max-Out vervaardigde
    produkties, blijft eigendom van Max-Out. De door Max-Out
    ontworpen produkties blijven het onvervreemdbaar eigendom van
    Max-Out en mogen zonder schriftelijke toestemming niet worden
    gekopieerd, vermenigvuldigd of op andere wijze worden gebruikt of
    aan derden ter beschikking worden gesteld. Het auteursrecht van
    door Max-Out bij derden ingekochte produkties blijft eigendom van
    deze derden.

dit staat in onze voorwaarden, alleen… ze zijn niet gedeponeerd.. (stom) wel weet iedere klant dat ze er zijn, dit wordt op meerdere manieren kenbaar gemaakt. Heeft dat niet deponeren nog concequenties? we hebben ooit een zaak tegen een klant gewonnen op basis van die voorwaarden en toen maakte het niet uit de ze niet waren gedeponeerd. is dat ook zo in dit geval?

en inderdaad sturen wij nu aan op de nieuwe eigenaar, dat die conact opneemt met ons.

Bijdrager
    MacBeer

volgens mij hoef je die niet te deponeren…. Het zijn JOUW voorwaarden en de klant gaat daarmee akkoord als hij de opdracht aanvaardt.
    Bel de BNO eens op, die weten hoe dit zit.

Bijdrager
    RIZKER

nee hoor – hoef je niet te deponeren – je eigen voorwaarden zijn leuk voor jezelf – strafrechtelijk niet zo relevant…in de wikimedia staat er wel een goed stuk over dat creatief eigendom…

Bijdrager
    ocramarco

Ok dat maakt de zaak iets duidelijker, maar nu nog de vraag:

De voorwaarde zijn getekend door het bedrijf die het maakt (Max-Out) en het bedrijf die het product afneemt (de opdrachtgever). Is bij deze overname cq fusie de naam van het bedrijf gewijzigd?
    Ik neem aan van niet, anders nemen ze het briefpapier niet over?

Dan wordt het nog wel een lastige kwestie want de opdrachtgever is dan in principe hetzelfde (toch?).

[size=9:db4af2b004]Algemene voorwaarde gedeponeerd of niet maken niet zo veel uit. Mocht er aanleiding zijn voor een gecompliceerde rechtszaak kunnen zelfs de beste algemene voorwaarde van tafel worden geveegd vanwege hele kleine typefouten bijvoorbeeld. Of dat de rechter bepaald dat diegene die getekend heeft niet handtekening bevoegd was voor het bedrijf (in principe is alleen de directeur namelijk handtekening bevoegd)weet ik uit eigen ervaring[/size:db4af2b004]

Maar anyway ik zou eerst gewoon even afwachten wat de nieuwe eigenaar te vertellen heeft over deze kwestie.

edit: spelling

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.