3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Underd0gZ

Rechten met meerder accounts

Ik heb op mijn iMac 2 accounts, een beheerder- en een standaardaccount. Als ik vanaf de beheerdersaccount bij de mappen van de standaardaccount wil komen (Documenten, Afbeeldingen, Films, e.d.) lukt dat gewoon niet, omdat er dan bij elke map een stopbord tekentje staat. Maar vanaf de standaardaccount kan ik wel gewoon bij alle mappen en bestanden van de de beheerderaccount komen. Bij ‘Systeemvoorkeuren > Accounts’ kan ik niks vinden. Ook als ik bij ‘rechtermuisknop > Toon info’ en dan bij de bevoegdheden kijk, staat alles gelijk.

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik vanaf de standaardaccount, niet bij de bestanden van de beheerdersaccount kan komen?

Bijdrager
    iJoost

Als je de accounts op de normale manier hebt aangemaakt is dat al zo.

Pas alleen op met zelf aangemaakte folders en bestanden op het hoogste niveau van je thuis-directory (dus zeg maar, naast Afbeeldingen, Films, Bibliotheek, etc.) die “erven” de rechten van je thuis-directory en daar mogen “bezoekers” gewoon in.

Als je dat anders wilt kun je gewoon met Appeltje-I de rechten bekijken en ze aanpassen zoals je ze wilt hebben. Kijk even naar iets waarvan de rechten al goed staan. O fje kunt gewoon je eigen folders en bestanden bijvoorbeeld binnen Documenten maken. Dan gaat het ook goed.

Bijdrager
    Underd0gZ

Nee dat is het niet. Maar ik ben er al uit. Ik heb de persoonlijke mappen van de beheerderrrsaccount voor anderen op ‘Geen toegang’ gezet, ik kan vanaf de andere accounts er dus niet meer bij komen. Toch bedankt!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.