4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Rechten map instellen wil niet zoals ik dat wil.

Ik loop tegen een rechten probleem aan waar ik even niet uit komt en ook niet weet hoe ik de oplossing moet zoeken met Google.

Ik heb 2 gebruikers in 1 groep aangemaakt.
    1 map aangemaakt en de groep toegevoegd dat deze groep mag lezen+schrijven.

Beide gebruikers kunnen inderdaad lezen+schrijven, een map aanmaken en ook weer verwijderen. Maar als gebruiker 1 een map aan maakt en deze test noemt, dan kan gebruiker 2 deze map niet hernoemen naar iets anders, verwijderen van deze map kan wel door de gebruiker die niet kan hernoemen.
    Andersom is dit exact hetzelfde als gebruiker 2 een map aan maakt.

In mijn beleving is het ook vreemd dat je een map niet kan hernoemen maar wel kan verwijderen.

Bijdrager
    Ree

En als gebruiker 1 de aangemaakte map eerst de juiste rechten geeft? Dat de overkoepelende map schrijf-rechten heeft voor de groep wil niet zeggen dat de items die IN die map geplaatst worden dat automatisch ook hebben.

Bijdrager
    Pivni Pes

Bedankt voor je reactie,  Het is wel de bedoeling dat alles wat in die map wordt gezet juiste wel automatisch dat recht hebben.
    Nu heb ik een Ubuntu server draaien met AFP en heb ik dit zo wel bij voor elkaar. Probleem is alleen dat ik 2 Debian PC’s in het netwerk hebt staan die niet overweg kunnen met AFP. Ja, is wat op te verzinnen, maar dat is een heel gemier. De Ubuntu fileserver doet zich voor als een Apple server in het netwerk, dat is ooit een heel traject geweest om dat te laten werken.

Ik heb ooit eens wat gespeeld met de OSX server software, maar die werd steeds kaler, dus dat heb ik aan de kant geschoven. Nu had ik een 2014 mini klaar gemaakt en dat werkte goed alleen met het probleem zoals hierboven beschreven. Gisteren heb ik alles overgezet naar een nieuwe M1 mini en werkt het helemaal niet meer.

Punt is zover ik het had begrepen is dat Apple een eigen soort Samba er van heeft gemaakt, dus daar baal ik van. Echter kwam ik gister een Samba map in Big Sur op mijn nieuwe M1 mini tegen, dus nu ga ik me daar maar even in verdiepen hoe dat zit. Eerst maar even de config file vinden welke wel ergens in /etc zal staan denk ik en daar mee stoeien.

Bijdrager
    Pivni Pes

Via de Apple Communities heb ik mijn probleem kunnen oplossen. Hieronder de oplossing voor als daar iemand in is geïnteresseerd.

chmod -R +a “group:<groupName> allow list,add_file,search,add_subdirectory,delete_child,readattr,writeattr,readextattr,writeextattr,readsecurity,file_inherit,directory_inherit” “<sharedDirectory>”

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.