4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Pivni Pes

Rechten (Macos server) op mappen instellen

Ik heb op een externe schijf een map aangemaakt welke ik hebt gedeeld, deze map heet “bestanden”.
    In die map heb ik een 4-tal mapjes gezet om te testen en ik heb een paar gebruikers aangemaakt en groepen.
    Een gebruiker en groep heet magazijn en heeft de minste rechten.
    Nu lukt het mij zonder problemen om het zo in te stellen dat diverse gebruikers lees+schrijf toegang hebben op “test map 1” en “test map 2”
    Op “test map 3” hebben ze alleen lees rechten en 2 gebruiker lees+schrijf rechten.
    Op “test map 4” hebben een paar gebruikers lees en of lees+schrijf toegang met uitzondering magazijn gebruikers, althans dat wil ik dan.
    De gebruikers met lees recht kunnen de map in en alles lezen, de magazijn gebruikers heb ik niet toegevoegd aan de map bij “Delen en bevoegdheden” maar deze gebruiker kan toch de map in en lezen.
    Ik heb toegevoegd “Management”, “studio” (dit zijn de gebruikers met lees rechten) en verder niets, nu staat er nog “staff” tussen, maar die kan ik niet verwijderen en deze heb ik op “Alleen lezen” gezet. Verder staat er “everyone” tussen en deze heb ik op “Geen toegang” gezet.

Misschien ben ik er nu te lang mee bezig, dan ga je wel eens wat over het hoofd zien, maar op dit moment zie ik niet zo snel wat er scheef gaat.
    Of moet ik dit soms doen vanuit terminal?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is een externe schijf. Worden de rechten daarop genegeerd? Normaal gesproken onder macOS (niet-server) is dat namelijk zo, maar dit kun je onderaan het infovenster instellen:

Bijdrager
    Pivni Pes

Alle rechten die ik instel worden overgenomen, aan map “test map 4” is geen recht verbonden voor gebruikers “magazijn”
    Ik kan deze gebruiker wel toevoegen, maar dan kan ik alleen kiezen voor lezen+schrijven of alleen lezen, ik kan niet kiezen voor “geen toegang” zoals bij (standaard systeem) gebruiker “everyone” helaas.
    Het vakje “Negeer eigendomsrechten op dit volume” kan ik me niet herinneren dat ik deze optie hebt zien staan, de externe schijf (Lacie Big6) staat op de zaak, ik even daar gaan kijken als ik de schijf koppelt of ik dat dan ook te zien krijgt.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb vandaag even gekeken, maar het vakje “Negeer eigendomsrechten op dit volume” is bij bij niet aanwezig. (macOS 10.13)

Maar goed, ik heb vandaag alles er vanaf gegooid en nieuwe test mappen aangemaakt, en nu werkt het wel goed(y)
    Waarschijnlijk stond er het een en het ander scheef omdat ik wat dingen hebt getest enzovoort, dus tot zover is het opgelost.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.