15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Bergbewoner

Rechten betreffende Iframes

Ik ben momenteel bezig met een pagina waarop ik mensen de mogelijkheid biedt informatie te verzamelen van verschillende sites.

Echter link ik niet naar de pagina, maar laad deze pagina onder mijn topmenu in de volledige breedte in. Zo zijn mensen nog op mijn site, maar is pagina wel in zijn geheel te zien. Daaromheen wil ik dan reclame laten zien.

Nu is de vraag of dit legaal is. Is het toegestaan om andere sites in je eigen frame te laten zien als je duidelijk aangeeft welke site ingeladen wordt? Mag je daar dan reclame naast zetten?

Bijdrager
    nipro

Dus eigenlijk wil jij geld verdienen op content geschreven door anderen?;) Lijkt mij juridisch gezien een grijs gebied, maar netjes is anders m.i.

Bijdrager
    iJoost

Van mij (als webmaster) niet. Ik vind het pronken met andermans veren. En er zelfs van profiteren als je er advertenties naast zet. Maak je eigen content maar zou ik zeggen.

Bijdrager
    Bergbewoner

Het gaat niet om de content, het gaat om de service. Het aanbieden van een snelle en makkelijke manier om snel meerdere sites te scannen.

Wat je daar van vindt, mag je zelf weten, maar de vraag is of het mag en of je er geen gedonder mee kunt krijgen.

Bijdrager
    iJoost

Jawel, krijg je gedonder mee. Als je het bij mijn site doet dan zul je het weten. ;-P

Maar het levert ook niks op. Niemand zit te wachten op de zoveelste site die zelf niets te bieden heeft. Het internet stikt van de link-verzamel sites. Geen hond maakt er gebruik van. Verzin iets leukers, zou ik zeggen.

Bijdrager
    Bergbewoner
    ”iJoost”

Jawel, krijg je gedonder mee. Als je het bij mijn site doet dan zul je het weten. ;-P

Maar het levert ook niks op. Niemand zit te wachten op de zoveelste site die zelf niets te bieden heeft. Het internet stikt van de link-verzamel sites. Geen hond maakt er gebruik van. Verzin iets leukers, zou ik zeggen.

Als mede Grunneger zal ik je dat niet aan doen;-)

Bijdrager
    carpebios

Is niet strafbaar ofzo. Maar denk dat er niemand op te wachten zit.

Bijdrager
    iJoost

Maar ik meen het wel. Verzin iets leukers. Geeft veel meer bevrediging dan de content van een ander. Los daarvan kunnen de Google adds op je pagina niets met de inhoud van het iFrame als die van een andere domeinnaam komt. Dus dat werkt dan toch ook niet.

Bijdrager
    Martijn Snels
    ”carpebios”

Is niet strafbaar ofzo. Maar denk dat er niemand op te wachten zit.

Het is wel strafbaar. Dit is in een gerechtelijke uitspraak eerder al bevestigd toen kranten producenten een kort gedingen hadden aangespannen wegen deeplinken omdat ze hierdoor aantoonbaar advertentie inkomsten misliepen. Dit is hier ook weer het geval. Overigens werken die iFrames bij veel websites niét, deze gebruiken zogeheten framebreakers.

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou en of dit strafbaar is:
    – Je maakt gebruik van andermans hosting/dataverkeer, dus als jij veel pageviews krijgt kost dit hún meer geld.
    – Je maakt zonder het te vragen gebruik van andermans werk (copyright iemand?)

Ik denk dat de meeste mensen hier het verhaal kennen van de NS die niet wil dat een
    student met zijn TREIN iPhone app data van hún servers afsnoept. Technisch gezien
    mag het niet, zeker niet als je ’t niet van tevoren aan de eigenaar van die site hebt gevraagd.

Dus ja, je kan er zeker gedonder mee krijgen als mensen het doorkrijgen. En ze kunnen het
    ook doorkrijgen omdat ze (soms) ineens een verhoging van het aantal views krijgen. De meeste
    data-statistieken kunnen ook laten zien of er doorgelinkt wordt naar hun site, dus ze vinden je zo;-)

Bijdrager
    Bergbewoner

Maar is dit ook het geval als je de hele website laat zien? In principe leid je het verkeer toch alleen maar naar die sites toe? Reclame etc. van die websites zijn nog gewoon te zien.

Geblokkeerd
    Anoniem

Daar gaat het niet om. Je “jat” hun informatie door het op je eigen domein/website te zetten.
    Als jij (bijvoorbeeld) ineens 100 bezoekers krijgt en daardoor de originele eigenaar van
    de website een groter dataverkeer-plan moet kopen, dan kost hem dat meer geld. De advertenties
    op een site leveren maar zelden genoeg op om die extra kosten te dekken.

Daarnaast is het intellectueel eigendom/copyrighted, dus het is bij voorbaat al niet zomaar
    toegestaan om dingen van een ander te gebruiken zonder toestemming van de eigenaar.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    EL Mystica

Het meest strafbare is het feit dat jij inkomsten (uit advertenties) verwerft door gebruiken van hun product, ongeacht de site. Dat is de reden dat Google bvb ook geen reclame mag zetten in dat extra frame bij de eerste doorlink van een imagesearch. Mooi businessmodel, maar zo illegaal als het maar kan zijn:) Tenzij je een akkoord bereikt met die sites en daar een deel van je inkomsten afstaat …

Bijdrager
    KarelWillem

Niet doen. Het is strafbaar.

Je jat gewoon ongeneerd.

Bovendien belast je servers met dataverkeer die niet de jouwe is.

Bijdrager
    JelleSE

Het idee is slim, maar zoals je het uit wenst te voeren lijkt me dat niet 100% legaal en ook niet echt leuk voor de eigenaars van de websites. Ik heb zelf ook in die richting zitten denken. Ik ben net geemigreerd em ben nu de taal aan het leren. Ondertussen heb ik erg veel moeite met het vinden van een baan dus prober ik een idee te verzinnen voor een website waar ik met Google-Adsense een extratje kan verdienen. Mocht de site goed gaan lopen, wie weet wel met meer gerichte reclame. Maar ik vond het idee zoals jij het omschrijft toch wat te eng. Kan makkelijk problemen geven, en wie gaat er nou naar een website kijken met een bult advertenties er omheen terwijl ze op de originele pagina dat niet (of minder) hebben?

Zelf zit ik nu meer te denken om iets te doen met een onderwerp waar ik zelf in geinteresseerd ben en redelijk wat vanaf weet. Zal wel een link-site worden, maar je moet proberen om het dusdanig goed en interessant te maken dat mensen er ook daadwerkelijk wat aan hebben, en dat het niet alleen een advertentie pagina wordt. Die bezoekt toch niemand, iig niet voor een tweede keer.

Als je een link portaal gaat maken, zorg dan dat het de meest complete en nuttige wordt die er is. Veel mensen proberen inderdaad zo makkelijk wat te verdienen, maar als je er wat meer moeite voor doet zal het ook meer lonen.:wink:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.