21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    pulpjannis

Reason: aanschaffen of niet?

Ik ben van plan reason aan te schaffen ofmdat ik heel graag me wil gaan richten op het maken van elektronische muziek, maar is reason dan wel een goede keuze? wat zijn jullie ervaringen met reason? zouden jullie me iets anders aanraden? reason is gewoon te bespelen met een standaard muis en toetsenboord?
    Waar ik me vooral op wil gaan richten is IDM bv. Aphex Twin, Autechre, Squarepusher, polmo polpo zulk soort dingen. Misschien ook een beetje post-rock.

Bijdrager
    jspr

Hoe wil je precies muziek gaan maken?

Klinkt als een gare vraag, maar wil je alles al in het programma hebben zitten waar je je ding mee kan doen (Reason) of wil je juist zelf alles toevoegen en daar mee aan de slag gaan? (Ableton Live, Protools, Garageband, Logic)

Bijdrager
    Lazy B

Reason is een onzettend ingewikkeld programma vergeleken bij Ableton Live. Als ik jou was zou ik gaan voor Ableton Live, ook de functies die in ableton zitten zijn een stuk simpeler en uitgebreider dan in reason. Je kunt de demo van ableton live gewoon downloaden van hun website en kun je het uitgebreid proberen.

succes met je keuze

Bijdrager
    Drexciyan

als je besluit om voor Reason te gaan en je hebt een intel mac, wacht dan even op versie 3.5.
    die draait native op intel-macs.

Bijdrager
    mcician

wat een gelul, er bestaat al lange tijd een intel versie, kijk eens op mijn history, heb dat hier gemeld …

en over software, ik heb geen reason, blijkt fijne stuff te zijn … maar er zijn andere oplsossingen … een DAW, Logic, live, cubase, DP, … met plugins, of analoge stuf kan ook fijn zijn

ik werk zelf met Logic Pro, analoge synths, filterbanks (ondermeer een Sherman filterbank waarmee je de meest ongeloofelijke sounds mee maakt …) en andere Au, Camelspace, nitro en een hele resem andere plugins,

dus, moet je effe zelf uitmaken, en eens in demo proberen …

Bijdrager
    pulpjannis

Reason bestaat toch niet alleen uit smaple’s enzo? je kan toch ook je eigen melodie├źn maken enzo?
    tijdje gelden heb ik van ableton en van reason de demo’s gedownload maar heb van reason alleen de percussie uitgevogeld, en ik heb thuis nu geen internet meer om de een of andere vage reden.

Bijdrager
    pulpjannis
    ”jspr”

Hoe wil je precies muziek gaan maken?

Klinkt als een gare vraag, maar wil je alles al in het programma hebben zitten waar je je ding mee kan doen (Reason) of wil je juist zelf alles toevoegen en daar mee aan de slag gaan? (Ableton Live, Protools, Garageband, Logic)

Je bedoelt of ik het met instrumenten wil inspelen? of dat de instrumenten al in het programma zelf staan?

Bijdrager
    RiFF
    ”pulpjannis”

Reason bestaat toch niet alleen uit smaple’s enzo? je kan toch ook je eigen melodie├źn maken enzo?
    tijdje gelden heb ik van ableton en van reason de demo’s gedownload maar heb van reason alleen de percussie uitgevogeld, en ik heb thuis nu geen internet meer om de een of andere vage reden.

Reason bestaat zeker niet alleen uit samples, maar is hier wel op gebaseerd. Als je Reason koopt krijg je twee CD’s met samples (sound banks) erbij: de Orchester en de Factory. Het is een vrij ingewikkeld programma, maar als je het onder de knie hebt werkt het super en heeft het vrijwel ongelimiteerde mogelijkheden. Het is een zeer interactief programma dat fijn werkt.

Over muis en keyboard: een midi-controller is eigenlijk een vereiste om goed te kunnen werken met Reason. Zonder gaat ook, maar dat is zeer onpraktisch.

Bijdrager
    jspr
    ”pulpjannis”

Je bedoelt of ik het met instrumenten wil inspelen? of dat de instrumenten al in het programma zelf staan?

Precies. Reason is meer van het “alles in het pakket” idee, en Ableton Live, Protools, Garageband, Logic is meer gebaseerd op het toevoegen van eigen samples en instrumenten zoals Synths, drum machines, gitaar etc etc etc…

Bijdrager
    pulpjannis
    ”jspr”
    ”pulpjannis”

Precies. Reason is meer van het “alles in het pakket” idee, en Ableton Live, Protools, Garageband, Logic is meer gebaseerd op het toevoegen van eigen samples en instrumenten zoals Synths, drum machines, gitaar etc etc etc…

Maar kan het wel in reason? dus dat je bijvoorbeeld met gitaar iets opneemt en het in reason bewerkt.

Bijdrager
    jspr
    ”pulpjannis”

Maar kan het wel in reason? dus dat je bijvoorbeeld met gitaar iets opneemt en het in reason bewerkt.

Ik zou het zelf niet weten (misschien iemand anders hier?), maar persoonlijk zou Reason niet mijn keuze zijn.

Bijdrager
    pulpjannis

Oke bedankt

Heb ik nog een vraag, wat zijn soortgelijke programma’s als reason voor misschien iets minder geld.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Je kan in Reason zelf geen opnames maken (zoals een track toevoegen waar je je gitaar mee opneemt via een line-in)

maar, daarvoor bestaat het systeem “rewire” ..

waarmee je Reason kan combineren met een sequencer programma (zoals Cubase, Ableton, Logic…) Reason verschijnt dan als een soort “extra spoor” in je sequencer programma, om het eenvoudig uit te leggen.

En dit werkt voor mij alleszins enorm vlotjes. (Ik gebruik Reason icm met Logic Express)

Bijdrager
    AppelJuice
    ”pulpjannis”

Ik ben van plan reason aan te schaffen ofmdat ik heel graag me wil gaan richten op het maken van elektronische muziek, maar is reason dan wel een goede keuze?

Download de demo en leef je uit zou ik zeggen!!! http://www.propellerheads.se

Bijdrager
    sawtooth

Reason is prima om mee te beginnen. Het componeren werkt erg intuitief en het is een superstabiel
    systeem dat weinig resources gebruikt. M.a.w. met lage investeringen kun je prima resultaten behalen.

Als je op een gegeven moment nog creatiever wilt zijn (lees: meer opties hebben) dan kun je eens kijken naar Ableton Live i.c.m. een blik VSTi’s. Ableton is naar mijn mening ook beter geschikt voor live-performances en uiteraard DJ-ing.

Bijdrager
    GIJay

Zolang je live performances de “ik gooi enkel wat clipjes ineen en laat het automatisch mixen” maar overstijgen… spijtig genoeg is dat bij weinig “artiesten” het geval.

Reason is zeker ok, kost je 190 euro aan studentenprijs en je hebt een paar vette samplers waar je even mee zoet bent.

En lazy b…. als reason te ingewikkeld voor je is, kan je misschien deze gebruiken.

Bijdrager
    Lazy B

Reason is ingewikkeld vergeleken bij Ableton Live.

Waarom zou ik om een stereo kanaal te maken allerlei kabeltje moeten verbinden aan de achterkant van een apparaat….
    Het enige wat je wilt met een muziek programma is… muziek maken, en daarbij is er niet iets wat ik in reason wel kan wat in Ableton Live niet wil.

Bijdrager
    AppelJuice

Reason verbind automatisch alle in en uitgangen van de apparaten, tenzij je “ingewikkelde” trucken wilt gaan uithalen hoef je er niets mee te doen en kun je lekker “lazy” muziek maken.:)

Bijdrager
    GIJay
    ”Lazy

Reason is ingewikkeld vergeleken bij Ableton Live.

Waarom zou ik om een stereo kanaal te maken allerlei kabeltje moeten verbinden aan de achterkant van een apparaat….
    Het enige wat je wilt met een muziek programma is… muziek maken, en daarbij is er niet iets wat ik in reason wel kan wat in Ableton Live niet wil.

Die laatste stelling van jou is idd waar… omdat je eerste stelling duidelijk laat blijken dat je het algemene concept nog niet doorhebt.:P

Het zijn beide goede programma’s en ik werk ook met allebei… Het ene heeft soms gewoon zen voordelen tov het andere. Reason is nooit een slechte koop aangezien je veel voor weinig krijgt en het heeft een makkelijkere leercurve dan ableton voor de meeste mensen.

Bijdrager
    Lazy B

Natuurlijk zijn er mensen die zweren bij een programma. Voor de ene is daat Reason en voor de ander Ableton. Waar het uiteindelijk om gaat is toch het maken van muziek. En wie dat doet met welk programma maakt toch niet zo veel uit? Het gaat er toch om met welk programma jij het beste uit de voete kan.

Bijdrager
    fs

Reason word de hele tijd tegenover Ableton gezet, maar deze beide hebben een hele andere opzet. Ik denk zoals ik dit topic al vermeld dat je ze het beste in combi kan gebruiken. Reason is een rack met apparatuuur, ableton een hele uitgebreide sequencer (heel kort door de bocht welliswaar),

Dus waarom niet via rewire de apparatuur in Reason aansturen met ableton + de vrijheid om andere vst’s toe te voegen of later eventueel hardware aan te sturen.

Als laatste vind ik het een groot minpunt van Reason dat het hardware afbeeld op je scherm. Hardware heeft bepaalde kwaliteiten, en software ook. Denk dat het op beide vlakken de plank een beetje misslaat. Maar aan het einde van het verhaal kun je met Reason leuk muziek maken ook….

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.