15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    RonD.

RDP en lokaal internetten

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe iMac met Lion. Als ik nu een RDP sessie opzet voor mijn bedrijfsemail en daarop inlog dan stopt mijn ‘lokale’ internetverbinding. Volgens de beheerder van mijn bedrijfsemail is dit normaal en alleen op te lossen als ik een PC terugneem. Dit lijkt mij nogal sterk.

Ik wil graag beide internet-connecties openhouden. Graag advies.

Bijdrager
    Racketeers

Doe je dat via een VPN of direct met RDP? Als het laatste het geval is zou je gewoon je andere verbinddingen open moeten kunnen houden.

Bijdrager
    RonD.

Ik maak eerst een VPN en daarna moet ik nog een RDP opstarten.

Bijdrager
    Racketeers

Dan is het normaal maar een PC gaat dat ook niet oplossen

Bijdrager
    mtooster

Wat voor VPN-verbinding is het?
    Eentje via een speciaal programma, of heb je hem gewoon in de systeemvoorkeuren van Os X ingesteld?

Bijdrager
    Muziekfan

Indien je de standaard Apple VPN client gebruikt, vermoedelijk voor PPTP, kun je dat aan en uit zetten door middel van de optie ‘Verstuur alle verkeer via VPN-verbinding’. Je vindt dat in Netwerkvoorkeuren –> selecteer je VPN verbinding –> knop ‘Geavanceerd’ –>Tabblad ‘Opties’.

Ook zijn er VPN clients, waaronder die van Cisco, waarbij dit vanuit de VPN server gedicteerd wordt. Dat kan een bewuste beslissing zijn in het kader van veiligheid.

Bijdrager
    RonD.

@Racketeers:

Bij mijn PC hoefde ik alleen maar een RDP te starten en het werkte. Bij de iMac moet ik beide opstarten anders lukt het niet.

@Muziekfan:

Als ik de optie uitzet dan krijg ik de melding dat de externe computer niet gevonden kan worden. Ik moet de optie dus aan laten staan.

@mtooster

De VPN di eik gebruik is vanuit de systeemvoorkeuren ingesteld.

Bijdrager
    mtooster

Welk programma gebruikte je op de PC voor de RDP verbinding (de ingebouwde RDP client neem ik aan)
    Welke gebruik je nu op de Mac?

Met welk adres maak je de RDP verbinding?

Ik vind het wat raar dat je geen VPN verbinding nodig had op je PC.

EDIT: na wat zoeken lijkt het erop dat je voorheen verbinding maakte via een Terminal Services Gateway. Dat zit wel ingebouwd in de windows RDP client. En bijvoorbeeld ook deze betaalde Mac client:
    http://itap-mobile.com/desktop/rdp

Kun je aangeven welk IP-adres & Subnet je op het lokale netwerk heb, en wel IP-adres en subnet je krijgt op de VPN-verbinding
    (allebei terug te vinden in systeemvoorkeuren)

Bijdrager
    Racketeers

RonD,

Als je op je PC geen VPN in hoefde te stellen en nu met een Mac wel dan kan dat alleen maar zo zijn omdat iemand heeft geregeld dat je nu een VPN verbinding moet gebruiken, dat heeft, lijkt mij, niets met je Mac te maken maar alles met je systeembeheerder.

Zelf werk ik voor een twintigtal klanten regelmatig met RDP en een paar daarvan eisen van me dat ik dat met VPN doe, ongeacht of ik een PC of een Mac gebruik. Bij degenen die dat niet eisen kan ik gewoon alleen met RDP bij ze inloggen, gewoon omdat ze dat toelaten.

Bijdrager
    RonD.

Racketeers,

Het klopt wat je zegt. De systeembeheerder vertelde mij dat dit op deze manier moest. Waar ik alleen van baal is dat ik op dat moment geen ‘lokale’ internetverbinding meer heb. Om bijvoorbeeld mijn prive mail te kunnen lezen, moet ik steeds weer uitloggen van die VPN.
    Daarnaast heb ik een tool op mijn website waarmee ik direct online kan chatten met mijn klanten. Die tool werkt dan helaas ook niet en geeft steeds aan dat ik offline ben als ik die VPN open heb staan.

De oplossing van de systeembeheerder was dat ik maar een Windows machine moest kopen…………

Bijdrager
    Racketeers

RonD,

Parralels / Vmware en daar windows in installeren is dan ook een optie natuurlijk, maar dan nog lijkt het me beter dat je systeembeheerder ervan overtuigd raakt dat je Mac op z’n minst niet onveiliger is dan een windows computer.

Succes

Bijdrager
    mtooster

Ik denk dat die beste systeembeheerder het niet expliciet geblokkeerd heeft, maar dat het niet werkt omdat voor de Mac (bijna) geen RDP-software met TS-gateway ondersteuning is. Daardoor is een VPN verbinding nodig om een RDP verbinding op te zetten.
    Die VPN verbinding gooit nu roet in het eten….

RonD,

Ik denk dat de IP-addresen / Subnet van de VPN verbinding conflicteert met je lokale netwerk, waardoor je geen lokale internetverbinding meer hebt als je VPN aanzet. (ik heb daar zelf ook eens last van gehad)

Kun je dat eens nakijken? (zie mijn vorige post)

Bijdrager
    RonD.

@mtooster,

Ik denk inderdaad dat de systeembeheerder niet teveel wilde gana spitten want het is een Windows fan.

Ik weet niet goed hoe ik die IP adressen moet vinden, maar ik heb een Apple Time Capsule waarmee de iMac verbinding maakt. Het ip adres is (denk ik) 192.168.178.14. Deze Time Capsule maakt dan weer verbinding met mijn (Ziggo) router. Deze hefet het IP adres 192.168.178.1.

Als ik de VPN ‘opstart’ dan zie ik daar 10.255.255.252 staan. Subnet zegt mij zo niets….:-(

Bijdrager
    mtooster

Misschien een beetje laat, maar misschien heb ik nog een mogelijke oplossing:

– Ga naar ‘Systeemvoorkeuren -> netwerk’
    – klik op het tandwieltje onder de lijst met netwerkvoorzieningen
    – klik ‘stel volgorde voorzieningen in’
    – zorg dat je VPN-verbinding lager dan je WiFi en Ethernet-verbinding staat
    – Klik OK
    – Zorg dat je vpn-verbinding niet ingesteld staat op ‘verstuur alle verkeer via VPN-verbinding’ (dit vind je onder de knop ‘geavanceerd…’)

Probeer dan nog maar eens een VPN-verbinding op te zetten en te internetten….
    Ik ben benieuwd.

Bijdrager
    RonD.

Ik heb het geprobeerd maar het werkt niet. De volgorde was al zo ingesteld dat VPN lager stond maar als ik het vinkje uitzet dan krijg ik, als ik de RDP opstart (nadat ik de VPN opgestart heb) de melding dat de MAC de Windows computer niet kan vinden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.