15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    rikdertien

raw in iphoto 06

hallo iedereen ik heb me al suf gezocht en dus toch niet gevonden: kan ik in iphoto 06 raw bestanden aanpassen ( witbalans enz.)? Of moet ik er ander programma bij halen? Bestaat er een ( liefst gratis ) proramma die dit kan?
    groetjes,
    rik

Inactief
    Anoniem

iPhoto is volgens mij niet geschikt voor RAW-bestanden. Wat je wel kunt doen is Lightroom downloaden van Adobe aangezien deze op dit moment nog in de Beta en dus gratis is!

Succes

Moderator
    unSOUND

iPhoto ’06 kan zeker met RAW overweg, iPhoto ’05 kon dat trouwens ook al.

Bijdrager
    fistkikker

geen dingen zeggen die je niet weet, diotav.

Dat kan wel in iPhoto, zowel in ’05 als in ’06. En je kan allerlei dingen aanpassen, van kleurtemperatuur en verzadiging tot scherpte.

edit: ah, unsound was me voor

Inactief
    Anoniem

My mistake … gebruik iPhoto duidelijk te weinig! :innocent:

Moderator
    unSOUND
    ”diotav”

ik gebruik iPhoto duidelijk te weinig!

En de “reageer” knop duidelijk te veel… :sealed:

Bijdrager
    rikdertien

Bedankt voor de snelle reacties. Maar ik weet nog niet waar ik witbalans kan aanpassen want dit vergeet ik op mijn camera nogaleens te verzetten als ik niet in raw wegschrijf.Als ik nu de gewoonte maak om altijd in raw te werken kan ik dit nadien nog aanpassen, echter in iphoto vind niet terug hoe ik dit kan

Inactief
    Anoniem
    ”unSOUND”

En de “reageer” knop duidelijk te veel… :sealed:

Er stond ook een nuttig alternatief in…:evil:

[Edit] …

:sealed:

Moderator
    unSOUND

Bij deze is mijn stelling gelijk bevestigd…

Bijdrager
    rikdertien

Ja bedankt daarvoor ik heb het juist gedownload ik zal het morgen op mijn gemak wel eens bekijken (een dagje vrij) ziet er op et eerste zicht héél goed uit

Bijdrager
    fistkikker
    ”rikdertien”

echter in iphoto vind niet terug hoe ik dit kan

Selecteer de foto, klik op aanpassen.

Hoe simpel kan het zijn;)

Bijdrager
    zebo

En al gekeken naar de software van je camera?

Bijdrager
    rikdertien

Ja ik heb al naar de software gekeken (powershot g5) maar ik vind de bewerkingen nogal miniem. ik kan er echter wel de basis mee doen. Het was wel makkelijker geweest om alles direct in iphoto te kunnen aanpassen. Voorlopig kan ik wel mijn “plan” trekken. Adobe Lightroom is ook wel een goed alternetief, bedankt voor al jullie tips.
    Groetjes,
    Rik :D

Bijdrager
    Oortjes

Aansluitend op dit onderwerp heb ik ook nog een vraag over iPhoto.

Volgens de website van Apple kan ik na de RAW-Update .RAF raw bestanden inlezen. Dit wil inderdaad, als thumnibal krijg ik ze in de finder te zien, maar iPhoto geeft een foutmelding dat het bestand ongeldig is. Voorvertoning geeft eveneens een foutmelding. De enige programma’s dit wel de .RAF extentie kunnen inlezen zijn Gimp en Lightroom.

Kan het zijn dat raw van mijn camera (fuji finepix S5600) anders is dan van een S3?

Bijdrager
    fistkikker
    ”Oortjes”

Kan het zijn dat raw van mijn camera (fuji finepix S5600) anders is dan van een S3?

Ja. Iedere sensor heeft andere raw bestanden, een canon 300d 350d en 400d of 20d en 30d hebben ook verschillende raw bestanden ookal heten ze allemaal hetzelfde. Ik kan me niet voorstellen dat de fundamenteel andere s5600 dezelfde raw-bestanden heeft als een s3. Het ene RAF-bestand is het andere niet.

En je camera stopt in het bestand een thumbnail, die finder dus kan lezen. Het raw-deel van het bestand decoderen is kennelijk andere koek.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.