4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Paoline

RAW foto's niet getoond in Finder [CR2] [Canon 6D] [MAC]

Ik word er inmiddels een beetje moedeloos van…

Sinds ik een nieuwe camera heb, de Canon 6D, zie ik zowel de thumbnails als de voorvertoning van mijn RAW foto’s niet meer. Daarmee bedoel ik gewoon in de finder. Ik gebruik Mac, en heb het al verschillende websites op internet afgestruind en updates geinstalleerd:

– Apple 10.7.5
    – Lion OSX
    – Camera RAW 7.3
    – iPhoto 9.4.3
    – Photoshop CS6
    – En dan ook nog eens alle bijgeleverde CD’s van m’n camera…

Ik weet het niet meer! Het enige programma waar ik ze in geopend krijg is Photoshop. Maar ik wil ze ook nog een beetje vlug kunnen selecteren, en daar gebruik ik de Finder altijd gewoon voor…

Iemand dé oplossing?:) Dankjewel!

PS. Ik weet dat ik ook andere programma’s kan gebruiken om RAW foto’s in te tonen (Lightroom, Bridge, etc..), maar ik wil gewoon graag snel kunnen koppelen tussen de Finder en Photoshop.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het probleem met RAW files is dat ook al is het het zelfde bestandsformaat, elke fabrikant van camera’s een eigen variant maakt. (Er bestaat dus geen standaard voor RAW) Met als gevolg dat de Finder (of iPhoto) de nieuwere types niet kunnen vertonen. Soms als het een veel gebruikt type is wordt dit dan opgelost in de volgende update. Maar aangezien Lion niet meer ge-update wordt zou dit betekenen dat je mountain lion moet installeren. Wil je dit niet of kan het niet (omdat de Mac te oud is) dan kun je kijken of er een quicklook plug-in bestaat die dit RAW formaat ondersteund.

Dus google eens op “quicklook raw” gevolgd door het type van je camera. (de file extensie dus).

Quicklook plug-ins staan in de library op de root van je hd.

Wat je echter ook kunt proberen is kijken of je camera-instelling voorziet in de mogelijkheid om naast het ‘native’ formaat van Canon te fotograferen in het DNG formaat. Dit is dus ook RAW maar universeler. DNG (oorspronkelijk van Adobe) wordt wel weergegeven door de Finder.
    En als dat niet kan dan heb je hier een programma van adobe dat de meeste camera bestanden omzet naar DNG.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je ook de Apple Digital Camera RAW Compatibility Update geinstalleerd?
    http://support.apple.com/kb/ht4757

(nadat je de laatste iPhoto versie had geinstalleerd, ook al gebruik je die verder niet)
    https://discussions.apple.com/thread/5029740

Verder kun je je Canon RAW bestanden bekijken in DPP. Dat werkt ook best vlot om een snelle selectie te maken.

Bijdrager
    Mark Verheul

Ik weet niet of je een heel Adobe CS6 pakket gebruikt of alleen Photoshop CS6 maar anders kun je ook gebruik maken van Adobe Bridge, werkt prima met RAW foto’s. Gebruik het het zelf ook voor het beheren en organiseren van mijn foto’s.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.