15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Vindplaats

Raw bewerken in Foto's

Nadat ik jaren in jpeg gefotografeerd heb, wil ik nu eens proberen hoe dat werkt in raw. Als ik in Foto’s de in raw gemaakte foto importeer dan zie ik onder Afbeelding dat de optie Verwerk raw opnieuw grijs is. Daar ik al iets uitgeprobeerd heb en de foto ook al als zodanig opgeslagen begrijp ik niet waarom die optie grijs is. Verder zou het mij helpen als ik ergens wat richtlijnen kan vinden voor de bewerking van raw foto’s in Foto’s. Op Google en in de helpfile van Foto’s heb ik gezocht maar kon niets vinden.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb net een RAW file geïmporteerd om te zien hoe dat werkt (.CR2 voorbeeldbestand van een Canon camera).

En ik kan direct bij Bewerk.

Bijdrager
    Vindplaats

Dat lukt mij ook, als ik de foto bewerkt en opgeslagen heb dan weet ik niet of bij een nieuwe bewerking de aangebrachte wijzigingen in Jpeg of in raw staan, omdat de optie Verwerk raw opnieuw onder Afbeeldingen grijs is.

Bijdrager
    OMT-fan

omdat de optie Verwerk raw opnieuw onder Afbeeldingen grijs is.

Waar vind je deze optie??

Bijdrager
    Vindplaats

In het menu onder het kopje Afbeelding.

Bijdrager
    McPim

De optie ‘verwerk RAW opnieuw’ is voorlopig altijd grijs bij iedereen, dat heeft niets met het bewerken zelf te maken. Het is bedoeld om bij een toekomstige aanpassing van de RAW engine (na een update van ‘Foto’s’) je al bewerkte afbeeldingen door de nieuwe RAW engine te halen. Aperture (het ‘pro’ fotoprogramma van Apple dat niet meer verder ontwikkeld wordt) had deze optie ook, daar komt ie waarschijnlijk vandaan. Los dus daarvan: Als je alleen een RAW foto hebt geïmporteerd bewerk je altijd het RAW bestand, heb je JPEG+RAW geïmporteerd dan zie je aan een J of een R labeltje linksonder op je foto wat je bewerkt. En switchen tussen J en R doe je dan in hetzelfde menu Afbeelding, eentje lager dan ‘verwerk RAW opnieuw’.

En qua richtlijnen voor RAW bewerking: wat wil je weten? Alle bewerkingen, filters etc zijn hetzelfde in ‘Foto’s’ of je nou een JPEG of een RAW foto bewerkt. Er komt alleen een kwalitatief veel beter resultaat uit:)

Bijdrager
    Vindplaats

Ok, dat is mij nu duidelijk. Daar ik in Jpeg en Raw fotografeer heb ik twee bestanden die op mijn sd kaart staan en uiteindelijk geïmporteerd worden in Foto’s. Vervolgens ga ik ze in Foto’s bewerken, maar heb dan nog steeds twee versies van dezelfde foto in Foto’s staan. Ik neem aan dat de bewerkingen die ik in Raw gedaan heb, automatisch worden doorgevoerd naar de Jpeg versie. Het zijn dan 2 dezelfde foto’s. Gezien de ruimte die Raw in beslag neemt vraag ik mij af hoe ik de Raw versie kan verwijderen zodat ik nog alleen de Jpeg versie in Foto’s overhou. Overigens de bewerkingen die ik in Raw doe, doe ik voorlopig in Foto’s. Te zijner tijd wil ik dat in Pixelmator gaan doen, maar dat is weer een ander verhaal.

Bijdrager
    McPim

Als je geen RAW in ‘Foto’s’ wil is het uiteraard logischer om niet in RAW te fotograferen en alleen JPEG te importeren. Achteraf van een JPEG+RAW paar alleen de RAW versie verwijderen in ‘Foto’s’ doe je door een ‘Smart Album’ (ik neem aan ‘Slim Album’ in de NL versie) te maken met als criterium ‘Photo -> is -> RAW’. Als je in dit slimme album je foto(‘s) verwijderd gooi je de RAW versie weg.

Bijdrager
    McPim

Voor de duidelijkheid: als je RAW wilt bewerken moet je de RAW versie in ‘Foto’s’ laten staan.. Als je de RAW versie na bewerken weggooit heb je weer gewoon een bewerkte JPEG! ‘Foto’s’ bewerkt de originele foto’s namelijk niet daadwerkelijk, maar slaat jouw bewerkingen als ‘acties’ intern op en geeft een preview weer op je scherm. Pas als je een bewerkte foto exporteert heb een echt een aangepaste nieuwe foto. Als je de RAW hebt verwijderd krijg je dus nooit meer een echte bewerkte RAW foto uit ‘Foto’s’…

Bijdrager
    Vindplaats

Ok, dat is allemaal duidelijk. Bedankt.

Geblokkeerd
    Carp

Gezien de ruimte die Raw in beslag neemt vraag ik mij af hoe ik de Raw versie kan verwijderen zodat ik nog alleen de Jpeg versie in Foto’s overhou

Zie die RAW als je negatieven!
    Niet slim om die weg te gooien!

Bijdrager
    Vindplaats

Daar ben ik nu inmiddels ook achter.

Bijdrager
    OMT-fan

Vreemd, ik fotografeer in RAW (NEF, Nikon) maar als ik een foto wil bewerken blijft de optie
    verwerk in RAW en dergelijke grijs.

Bijdrager
    McPim

@OMT-fan: ik dacht dat ik dat hierboven (5 juli) uitgebreid had uitgelegd:) Maar nogmaals: de twee grijze opties staan los van elkaar. ‘Verwerk RAW opnieuw’ is grijs omdat zie boven, ‘Gebruik RAW als origineel’ dient om te kiezen tussen RAW of JPEG als je beide hebt geïmporteerd van je camera. Als jij alleen RAW gebruikt zal die optie bij jou dus ook altijd grijs zijn.

Bijdrager
    OMT-fan

Ja, correct, ik heb niet goed genoeg gelezen, sorry

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.