30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)
  • Q:
    Bijdrager
    arnautje

ratelend geluid HD iMac 27"

Onlangs ben ik overgestapt van een iMac 24″ 2.4Ghz naar een iMac 27″ 3.2 GHz Intel Core i3. Terwijl mijn vorige muisstil werkte, hoor ik nu bij het gebruik regelmatig de harde schijf een ratelend en grommend geluid maken. Zelfs mijn 2 jaar-oude externe 1TB-HD maakt zo geen ratelend geluid. Moet ik hiermee leren leven of zou ik dat aan Apple melden om dit euvel – een andere HD monteren – onder garantie te laten verhelpen?

Bijdrager
    R-Flow

Heb drie 27-inch iMacs in huis gehad en vond het sowieso opvallen dat de 1 TB HDDs die erin zaten redelijk veel geluid produceren… Meer dan de 640 GB HDD die in m’n Mac Pro zat in ieder geval…

Bijdrager
    arnautje

Bedankt voor je reactie. Het is een hart onder de riem te horen dat ik niet alleen ben met deze bemerkingen. Toch triestig dat ze zo’n ratelend ding in een toestel van 1.725 EUR stoppen…. .

Inactief
    Anoniem

Heb er hier ook last van.
    Jammer dat ze inderdaad deze keuze hebben gemaakt.

Bijdrager
    Rob11111111

Zelfde verhaal hier.

Bijdrager
    arnautje

Zouden ze hier iets kunnen/willen aan verhelpen?

Inactief
    Anoniem

Ik vrees van niet. Het is gewoon een keuze van de hardeschijf. deze maakt gewoon wat meer lawaai.

Bijdrager
    1984

Ik heb het gehad,het ging weer over……Maar voor hoelang, al hoeft het niet altijd de HD te zijn, zie topic’s over geratel van de nieuwe iMac’s
    http://www.onemorething.nl/community/topic/het-geluid-van-een-imac
    http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-215-maakt-ratelend-geluid

Imac 21.5 Inch (aug 2010) problemen: hoog frequent geluid + geel scherm

Bijdrager
    arnautje

Zou ze dan ook vlugger kunnen verslijten, want wat lawaai maakt, wrijft toch ergens tegen.

Bijdrager
    1984

Klinkt het zo Klik

Bijdrager
    arnautje

Neen, niet zo’n geluid als van een scheermachine.
    Het is het geratel van een zoekende en werkende harde schijf, zoals bij een (versleten) Windows-machine;-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zou dit niet zo laten en naar de winkel stappen. Ik heb n.l. ook een 27″ iMac met dus een 1 TB drive, en bij mij is die geruislozer (zeg maar haast onhoorbaar!) dan sommige van mijn externe drives. Dus het kan ook anders he?

Bijdrager
    jonaske_

Ofwel is het iets wat ervoor zorgt dat er er resonantie optreedt. Anders moet je je iMac eens op een doek, of noppjes zetten.Als het overdreven hard is zou ik ook wel terug gaan. Maar het hangt er ook vanaf wat voor merk van harde schijf in de iMac zit. Sommige harde schijven produceren nu eenmaal meer geluid. Dit hangt af van het merk en type.

Conclusie: als het je echt stoort, moet je eens raad gaan vragen bij de lokale APR.;)

Bijdrager
    arnautje

Hij staat hier al op een (rubberen) muismatje. Beroepshalve ben ik (klassieke) musicus, misschien ben ik gevoeliger aan zo’n dingen… Maar daarom koop ik ook een Mac er vanuit gaande dat die geruisloos draait, wat mijn oude iMac 24″ ook gedurende twee jaar deed.

Bijdrager
    jonaske_

Als het zo zit kan je misschien best eens teruggaan naar de lokale winkel. Je kunt niet eisen dat ze hem terugnemen maar misschien dat je tot een overeenkomst kunt komen. Je kan altijd overleggen met hun over het probleem. Een nee heb je nu al, een ja kan je krijgen.:)

Bijdrager
    arnautje

de technische info over dat ratelend ding:

ST31000528AS:

Capaciteit: 1 TB (1.000.204.886.016 bytes)
    Model: ST31000528AS
    Revisie: AP25
    Serienummer: 9VP7KPSY
    Native Command Queuing: Ja
    Queue Depth: 32
    Verwisselbare media: Nee
    Externe eenheid: Nee
    BSD-naam: disk0
    Rotatiesnelheid: 7200
    Mediatype: Roterend
    Type partitie-indeling: GPT (GUID-partitietabel)
    S.M.A.R.T.-status: Gecontroleerd
    Volumes:
    Capaciteit: 209,7 MB (209.715.200 bytes)
    Beschrijfbaar: Ja
    BSD-naam: disk0s1
    Macintosh HD:
    Capaciteit: 999,86 GB (999.860.912.128 bytes)
    Beschikbaar: 719,15 GB (719.147.196.416 bytes)
    Beschrijfbaar: Ja
    Bestandssysteem: Journaled HFS+
    BSD-naam: disk0s2
    Activeringspunt: /

Bijdrager
    jonaske_

Op het internet staan meer verhalen over harde Seagate harde schijven.
    Als je je modelnummer ingeeft, vind je meerdere mensen die met een nogal luide harde schijf zitten.
    Dit kan erop wijzen dat het normaal is dat je harde schijf zo’n geluid produceert oftewel dat je harde schijf uit een slecht geproduceerde batch komt.

Meer weet ik ook niet over harde schijven. ;).
    Waar heb je je mac gekocht? Als je deze in een winkel hebt gekocht, kan je eens vragen of dat zij het normaal vinden dat je harde schijf zo’n geluid maakt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    arnautje op 01 november 2010

Hij staat hier al op een (rubberen) muismatje. Beroepshalve ben ik (klassieke) musicus, misschien ben ik gevoeliger aan zo\’n dingen… Maar daarom koop ik ook een Mac er vanuit gaande dat die geruisloos draait, wat mijn oude iMac 24″ ook gedurende twee jaar deed.

Ik hou toevallig ook van klassieke muziek en componeer (door zelfstudie). Mijn vorige Mac (een G5 PowerMac) bromde geregeld bij het spelen van een cd waardoor ik eerst de tracks importeerde in iTunes en dan ging luisteren. Dit kan o.a. komen door imperfecties van de cd zelf, maar het ligt in jou geval aan de drive denk ik, want ondanks het feit dat de drive van een iMac verticaal staat (bij de G5 is dat immers “gewoon” horizontaal) is die van mij nu “100 maal” geruislozer. Ook bij cd’s die op de oude Mac voor een gebrom (trillingen dus) zorgden.

Bijdrager
    arnautje

Ik heb hem bij FNAC-Leuven gekocht, daar zullen ze het waarschijnlijk in Keulen horen donderen.

Bijdrager
    macpeto76

mijn hd is onder garantie vervangen. Had een wd en kreeg een hitachi…. is nu iets beter. Ik heb er rubberen nopjes van 3M ondergezet en nu is ie muisstil…. de 27″ is gewoon een klankkast…….

Bijdrager
    jonaske_

Anders moet je eens naar een Apple Premium Reseller gaan in je buurt. Het eerste jaar heb je wereldwijde garantie op je mac. Dus ook zij moeten jou helpen. Misschien weten zij meer over dit probleem? En kunnen zij jouw probleem wel oplossen.

Bijdrager
    arnautje

@ macpeto76, deden ze moeilijk om (onder garantie) een andere harde schijf in te zetten, waar heb jij ergens die rubberen nopjes gekocht

Inactief
    Anoniem

Hoi,

Ik kom er achter dat het geluid bij mij inderdaad zo klinkt.
    het neemt ook af als de helderheid hoger wordt. en wordt erger als de helderheid lager wordt.

Kan het kwaad als ik dit niet laat repareren ..?
    ik wil me imac namelijk niet weer wegbrengen. dit is namelijk al mijn 5de imac.

1984 op 01 november 2010

Klinkt het zo Klik

Bijdrager
    1984
    maclover111 op 01 november 2010

het neemt ook af als de helderheid hoger wordt. en wordt erger als de helderheid lager wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=jXyH1XGFFck&feature=related

My iMac is running perfect now, the problem wasn’t in the GPU but it was a Faulty Power Supply. They first replaced the board backlight form the LCD? pannel and they did this becaus the problem only occured when controling the brightness of the LCD pannel. Also the powersupply and the board backlight are build in next to eachother so the buzzing noise was difficult to pinpoint (= what the technician told me). So I think it all was a madder of bad luck.

Inactief
    Anoniem

Ik ga morgen toch maar contact met Apple opnemen. Ik ben het namelijk GVD spuugzat dat er telkens weer problemen opdoen.

Mijn iMac geschiedenis

• iMac 27 inch (i7 *2009 editie*) had een kapotte internet kaart.
  • imac 27 inch (i7 *2009 editie*) had een barst in het scherm (bewust ingepakt, geen scheur in verpakkingsmateriaal).
  • imac 27 inch (i7 *2009 editie*) had dode pixels op het scherm en is daarom terug genomen.
  • toen heb ik maar een imac 27 inch (i5 *2010 editie*) gekocht bij de lokale Apple dealer (iZone).
    maar deze heeft nu last van een steeds hoger wordende piep en een vreemd geratel tijdens het veranderen van de helderheid.

Ik heb hier nog 4 oude imac G3 machines staan. die nog steeds perfect werken. Maar mijn spikspinternieuwe imac uit 2009 / 2010 houdt het niet eens 2 maanden vol. Sorry, maar de kwaliteit van Apple producten gaat toch echt met de dag achteruit.

Bijdrager
hendrik ijzerbroot

Hoe meer ik dit soort dingen leest, hoe harder ik ga denken dat ik ongelofelijk veel geluk heb gehad met mijn 27″ iMac (2009 quad core i7). Geen van de vele problemen die de ronde deden gelden voor mij. Dit is mijn 6e Mac in 30 jaar en het enigste wat ik heb gehad is een (onderschat) hitte probleem in de eerste (de Apple ][+ ), en bij een PowerMac 6100 (mijn 3e Mac) een kapotte voeding en HD. Verder heb ik de Apple II GS en een G4 PowerMac gehad die nog dienst hebben gedaan bij een 2e eigenaar.

Volgens mij is het bergafwaarts gegaan sinds de overstap naar de Intel CPU want mijn 5 jaar oude G5 PowerMac staat hier nog en er mankeert niets aan.

Bijdrager
R-Flow
arnautje op 01 november 2010

de technische info over dat ratelend ding:

ST31000528AS
Interessant, bij mij zit er een Western Digital HDD in.

Bijdrager
arnautje

Interessant, bij mij zit er een Western Digital HDD in.

en maakt die ook kabaal?

Bijdrager
1984

Tja een PC die kapot is zet je bij het grofvuil, echter een Mac die geef je nog een plekje , al is het op zolder,
De huidige Mac’s zijn sneller…….Kapot, enfin je moet wel een Intel kopen wil je alle software kunnen draaien, Ik heb lang geweifeld of ik een iMac zou kopen, Hij is leuk als hij probleemloos draait, echter al geregeld stelt hij mij teleur, Het geratel(behoorlijk irritant) de plotseling opduikende strandballen, gelukkig heb ik er niet constant last van. al hoop ik wel dat Apple met een dektop komt die tussen de mini en de pro in zit en de zelfde specs heeft als i7, vooral dat je dan weer een scherm naar keuze eraan kunt hangen, wat een deel van de problemen ontstaan door het nieuwe scherm.

Bijdrager
hendrik ijzerbroot
1984 op 01 november 2010

de plotseling opduikende strandballen …

Ongelofelijk he? Die strandballen zijn volgens mij meestal softwarematig en dus op te lossen. Voor zover ik mij herinnerd maar enkele keren (bij OS-X) in ernstige mate last van gehad en opgelost. Door b.v.b. een achtergrond proces uit te schakelen of een safe-boot te doen of gewoon meer RAM. 1 Keer was het een stervende drive die dan ook gelijk daarna (5 min!) helemaal de geest gaf.

Maar ik denk dat het toch voornamelijk komt door de toename in complexiteit van een OS. Mijn eerste Apple (die Apple ][+ dus) draaide op slechts 1 MHz had 48K RAM en 64K ROM en koste omgerekend haast 4000 gulden. Erg duur in vergelijking met nu, maar je had in ieder geval geen last van strandballen!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Inloggen
Log in of registeer je om te reageren.
vergeten?
vergeten?