7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Armand

Rasterpuntjes veranderen?

Hoi mensen,

Weet iemand misschien hoe ik een afbeelding kan rasteren maar dan in plaats van rondjes (als raster) een andere vorm kan gebruiken?? Bijvoorbeeld in plaats van rondjes, zelfgemaakte vormpjes???

Alvast bedankt

Bijdrager
    KarelWillem

Hoi,

Nee, dat weet niemand.

Als je de zoekfunctie had gebruikt, had je dat nu al geweten.

Bijdrager
    TonE

In photoshop–> bitmap–> halftone screen kun je verschillende puntvormen/groottes kiezen
    De keuze is echter beperkt ik meen me te herinneren dat er ooit een plug in bestond met meer mogelijkheden.

Bijdrager
    KarelWillem

Antwoord is dus eigenlijk nog steeds… nee.

Bijdrager
    Mezzanine

ja dat kan

Illustrator > knipmasker

Bijdrager
    janvanes

De voorgaande reacties zijn niet allemaal even relevant, lijkt me. Ik weet niet wat knipmaskers met dit onderwerp te maken hebben – vroeger zat er wel zo’ n functie in Illustrator, maar die lijkt er uitgehaald te zijn, al kun je wel kiezen uit line, dot of ellipse in alle mogelijke hoeken en fijnheden. In Photoshop is echter prima veel meer mogelijk.

Je kunt in Photoshop bestanden bewaren als EPS, PostScript dus. En het leuke van PostScript is dat je allerlei dingen kunt uithalen met de vorm van je rasterpunt en de rasterliniatuur. Een en ander staat ook keurig in de helpfunctie van Photoshop beschreven; in mijn Engelstalige versie onder het kopje “Selecting halftone screen attributes”.

Kort beschreven komt het hier op neer:
    – ga naar “Print with Preview” onder “File” (ja, ook als je niet wilt printen)
    – Selecteer “More options”, kies “Output” en klik dan op “Screen”. “Use printers default screen” moet je dan uitzetten.
    – Je krijgt dan het Halftone Screens dialoogvenster, waarin je de frequentie, de hoek en de puntvorm kunt instellen, desgewenst per kanaal. Je hebt de keuze uit rond, diamant, ellips, lijn, vierkant, kruisvormig, en “custom”.
    – Met die “custom spot function” kun je in principe ook driehoekjes, zeshoekjes, sterretjes of hartjes o.i.d. als puntvorm definiĆ«ren; je moet die vorm dan als Postscript-commando invoeren. Dat laatste is natuurlijk niet zo simpel, maar er bestaan online wel tutorials over, geloof ik. Anders in ieder geval de PostScript Language Reference Manual.
    – Je kunt nu (eventueel printen), maar bewaar je bestand nu in ieder geval als EPS en kruis dan bij “Options” aan: “Include halftone screen”. Je kunt de eps nu gewoon in Quark of InDesign importeren.

Overigens zie je van dat raster op het scherm nog niks. Pas als je het bestand naar een Postscript-printer of uitdraaistation stuurt, wordt het raster gemaakt. Het bestand verandert dus ook niet noemenswaardig van grootte, want het enige wat je toevoegt is een commando over hoe het rasteren moet gebeuren.

Bijdrager
    Mezzanine
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.