4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    herrputti

rasterpatronen in photoshop / illustrator

hallo,

ik heb ingescande tekeningen in photoshop waar ik vervolgens een raster overheen wil leggen: rechte en schuine lijnen in verschillende lijndiktes of met verschillende dichtheid. niet alsof het kunstig geschetst is (dus niet met een artistiek filter uit photoshop), maar met strakke/regelmatige lijnen.

hoe doe ik dit?

in illustrator vind ik geen raster-swatches of iets dergelijks die ik zou kunnen gebruiken, en ik in photoshop heb ik ook het een en ander geprobeerd. toch lijkt het me sterk dat dit niet kan in illustrator….?

alvast bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    barts

In Photoshop kun je een afbeelding omzetten in een raster, door deze eerst om te zetten naar grijswaarden en dan naar zwartwit. Tijdens deze stap kun je aangeven wat voor raster (punt, lijn, elips) en hoe grof. Ik weet niet of dat is wat je zoekt, maar misschien heb je er iets aan.

Image>mode>grayscale
    Image>mode>bitmap
    Resolution: min. 300, 600 is beter
    Method: halftone screen>ok
    Frequency: bijv. 10, hoek naar keuze, vorm naar keuze>ok

Het nadeel is dat je maar één laag kunt maken.

Bijdrager
    herrputti

hmm dat is hem nog niet helemaal – ik wil mijn afbeelding eruit laten zien alsof het gearceerd is, dus wil een aantal dingen kunnen beinvloeden zoals de lijndikte, afstand van de lijnen, etc. daar moet toch iets voor zijn in illustrator?

Bijdrager
    KarelWillem

Gewoon witte diagonale lijnen trekken.
    Die bovenop je tekening plaatsen en dan maskeren als je hem vrijstaand wilt hebben.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.