4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Nietzman

“Raster” over afbeeldingen gooien. (Moire.)

Ik weet dat ik het nou eigenlijk fout zeg, aangezien moire ietsjes anders is dan hetgeen ik bedoel, maar ik kan het zo een twee drie niet beter verwoorden.

Ik ben bezig met een photoshopsel, waarvan de bronbestanden…. vrij klein zijn. Het gaat om JPGtjes van 500 pixels breed die op zijn geblazen tot 2500pixels, waarbij dus veel qualiteit verloren is gegaan. Nou wil ik dit een beetje gaan verdoezelen, omdat het er natuurlijk niet uitziet als ik dit nog op A3 uit ga printen. (Vooral ook omdat de gezichten er vaak beter aan toe zijn, dat qualiteitscontrast is ook niet al te lekker.)

Zoals het nu is:

Met noise eroverheen gedonderd:

Nou ben ik dus al ietsjes verder door er een noise over te donderen, maar eigenlijk ben ik op zoek naar het effect zoals je het ook op krantenfoto’s ziet. (En hier komen mijn prepress-lessen van pas, dat komt omdat er een raster over de foto heen is gegooid.) Dus nu mijn vraag: Hoe wek ik het beste de indruk van zo’n raster over mijn foto? Het enige wat ik zelf heb gevonden waren oplossingen om het raster te ‘verwijderen’, maar dat is dus het tegengestelde van waar ik naar op zoek ben.

Gast
    Anoniem

Dan kan je ’s kijken in je filters… gooi er een halftoonraster over van 1 of 2 pixels….

Bijdrager
    Nietzman

Merci, die zocht ik.

Had niet gedacht dat ik met een standaard filter klaar zou zijn. 8).

Opgelost!

Bijdrager
    NielsNz

Wat je hier ook nog kan doen is het volgende.
    Op deze wijze kun je zelf ook nog je “puntgrootte” bepalen.

• maak van je document een “greyscale document”
    • maak er nu een bitmap document van.
    hou je output resolutie hetzelfde en kies voor halftone screen eronder
    • kies nu bij frequenty bv. 20 en zet de shape op round.

Je raster kun je op deze wijze zo groot en klein maken als je zelf wil.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.