14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    svdf

Rare g4 MDD problemen, traag opstarten enz.

Ik heb al een paar jaar een prachtige G4 MDD, hij deed het tot niet zo’n lange tijd geleden perfect. Maar sinds de hittegolf zijn er rare dingen aan het gebeuren (maar misschien heeft dat verder niets met elkaar te maken..) Het was namelijk zo dat ik op een van de warmste dagen achter mijn Mac zat, totdat plotseling de ventilators op volle toeren begonnen te draaien, en er ineens allemaal strepen over mijn beeldscherm kwamen, en het beeld begon te trillen.

Doodeng! Dus ik gooi direct die Mac uit, maak hem open en richt een ventilator op de koelribben van mijn processor. DIe was behoorlijk heet geworden geloof ik!

Toen het later die dag wat was afgekoeld probeerde ik mijn Mac weer uit. Maar ik kreeg vanuit het niets, nog voordat ie begon met opstarten een melding “please restart your computer” (o.i.d.) Dus ik doe dat, maar ik krijg doodleuk weer die melding! Ik heb de stekker er uit getrokken, een tijdje later er weer in gedaan, en gekeken of hij nu wel verder wou gaan. Dit maal bleef ie hangen op het grijze venster met het appel logotje. Nogmaals gereset, en uiteindelijk kwam ik weer in OSX.

Dus ik dacht dat de problemen over waren, maar sinds een week doet hij er tijden over met opstarten! Het begint als ik hem aanzet. Het duurt bijna een minuut voordat het grijze scherm op komt, daarvoor blijft het gewoon zwart, en hoor ik mijn beeldscherm wat klikken alsof hij tussen resoluties aan het schakelen is.

En mijn toetsenbord, soms doet hij het spontaan niet meer, en een paar seconden later weer wel. Of dat er ineens allemaal letters getypt worden zonder dat ik het ding aan raak.

Dus nou heb ik OSX opnieuw geinstalleerd, in de hoop dat het probleem daar zat, maar het opstarten gaat nog steeds zo traag (en afsluiten trouwens ook, lijkt ie ook te hangen) dus ik ben bang dat dit een hardware probleem is. Maar wat kan het zijn? Iemand al eens iets dergelijks meegemaakt? Of zijn er programma’s waar ik mijn hardware mee kan testen?

Bijdrager
    benj1989

al de hardware test gedaan?

Bijdrager
    svdf

nee, want dat was een van mijn vragen… hoe doe ik die?

Bijdrager
    benj1989

dat doe je dmv dan hardware test cd, die je bij je g4 kreeg toen je hem aankochte

Bijdrager
    svdf

Ok! Die moet ik nog wel ergens hebben…maar waar…. dat wordt zoeken!
    Is dat ook te downloaden vanaf de apple site?

Bijdrager
    Artishoque

En je toetsenbord, werkt dat naar behoren nu?

Bijdrager
    svdf

ja die werkt wel weer zonder problemen, maar het opstarten is nog steeds erg traag (blijft nog steeds meer dan een minuut op zwart) en bij het afsluiten is het nog geen een keer voor gekomen dat ik hem niet handmatig moest resetten.

erg vreemd hoor allemaal. Voor het geval dat iemand het zich afvraagt (misschien is het iets wat vaker voorkomt met deze mac) ik heb de G4 MDD Dual 867 (M8787LL/A)

hoop dat iemand mij verder kan helpen

Bijdrager
    Artishoque

Ja ik zie wel veel problemen bij specifiek dit type powermac, maar dit dan weer niet.

Ah kom op iedereen, iemand een idee?

Bijdrager
    benj1989

eerst wachten op hardware test,
    daarna als het niets geeft pmu, pram, nvram resetten

Bijdrager
    Artishoque

‘ight. En hoe werkt dat?

Bijdrager
    svdf

Alles lijkt nu normaal te draaien, op het booten na.

Nog vóór het grijze appeltje verschijnt, duurt het minuten lang. Mijn scherm gaat aan en uit, en de fans draaien soms zacht en soms hard.

PMU gereset, PRAM gereset, etc etc etc… geheugenplaatjes verwijderd… een voor een alle hardware eruit, zelfs m’n grafische kaart vervangen. Niets helpt! Iemand nog een ideetje?

Bijdrager
    svdf

Is er echt niemand die enig idee heeft?

Bijdrager
    Len
    ”Artishoque”

Ja ik zie wel veel problemen bij specifiek dit type powermac, maar dit dan weer niet.

Louter uit nieuwsgierigheid: welke veel voorkomende problemen?

”svdf”

Is er echt niemand die enig idee heeft?

Wel, het is een nogal moeilijk probleem… De videokaart is het meest hittegevoelig in de MDD G4 omdat daar geen koeling op staat. Maar als die hele computer knettergek wordt… tsja.

Een ding heb je, en dat is een panic.log bestand. Dat is een bestand dat OS X aanmaakt als het dat “Please restart your computer” bericht geeft. Dat is het blauwscherm van OS X, een harde crash.

Dit bestand kun je vinden in /Bibliotheek/Logs/ . Dus *niet* de bibliotheek map in je thuismap. Ik weet niet of Spotlight het panic.log bestand indexeert maar als je het niet kan vinden kun je Spotlight altijd proberen…

Wel, als je het gevonden hebt, plaats de inhoud dan hier. Zo kunnen we zien waarop OS X vastliep.

Mocht je de mogelijkheid hebben om van videokaart te wisselen met een andere Mac (moet ook een PM G4 zijn), probeer dit dan.
    Ook kun je de computer uitzetten, de stroom er af halen, de batterij van het moederbord halen, de aan/uit knop indrukken om alles volledig te ontladen en dan tien minuten wachten voordat je de batterij en de stroom weer aansluit. Zo reset je de PMU en het PRAM (oftewel, alle chips op het logic bord).

Bijdrager
    svdf

het probleem is dus dat ik osx al opnieuw heb geinstalleerd omdat ik al meer rare problemen met mijn systeem had die ik niet kon oplossen. Na die vond ik het genoeg en heb ik mijn schijf geformatteerd en alles from scratch geinstalleerd. dus dat logbestand heb ik sowezo niet meer…

en het resetten van pram en de pmu heb ik meerdere malen op zeer veel verschillende manieren geprobeerd, maar ook dat helpt niets :S

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.