10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Niek1986

Rare, fletse, kleuren in photoshop

Mensen goedenavond,

Het probleem waar ik mee zit is als volgt, en ik hoop dat jullie er een oplossing voor hebben..

Als ik iets maak in photoshop. Een wallpaper of iets dergelijks. En ik sla het vervolgens op (via save for web) dan zijn de kleuren in de .jpg veel fletser. Andersom is het ook het geval. Als ik een relatief fletse afbeelding open in photoshop dan worden die veel harder. Sla ik het vervolgens op, dan zijn ze weer ‘normaal’.

voorbeeld:

Links website, rechts photoshop..

Waar zou het aan kunnen liggen? Iemand een idee?

Groet,
    Niek

Bijdrager
    jackg5

het zou kunnen dat je een kleurprofiel insluit bij het opslaan.

Bijdrager
    DTP2

Maar daar heeft Safari toch geen problemen mee?

Bijdrager
    Niek1986
    ”jackg5″

het zou kunnen dat je een kleurprofiel insluit bij het opslaan.

Ik denk het niet omdat als ik een afbeelding open, dan maakt hij die kleuren ook harder. Op deze manier werkt het erg lastig omdat het niet “what you see is what you get” is:(

Bijdrager
    AllStar

Welke kleurruimte gebruik je in Photoshop? Als je save for the web kiest, zet Photoshop je files volgens mij automatisch om naar sRGB. Als je dan in Photoshop in RGB werkt, kun je verschil krijgen. Check dat dus even;)

Bijdrager
    Niek1986
    ”AllStar”

Welke kleurruimte gebruik je in Photoshop? Als je save for the web kiest, zet Photoshop je files volgens mij automatisch om naar sRGB. Als je dan in Photoshop in RGB werkt, kun je verschil krijgen. Check dat dus even;)

Prima. Hoe?:P

Bijdrager
    MacX

Wanneer je in Photoshop werkt moet je het oorspronkelijke document dat waarschijnlijk het profiel Adobe RGB bevat omzetten naar sRGB 1966-2.1. Als je daarna bewaard voor het web bijven de kleuren zoals bedoeld.

Het kan handig zijn om als je veel voor het web maakt het bewuste profiel in je voorkeuren op te nemen.

Bijdrager
    computer space
    ”AllStar”

Saveforweb zet niks om naar sRGB. Hij behandeld in de web-preview gewoon je huidige RGB ruimte als sRGB, en rekent niks om. Werk je dus standaard in AdobeRGB, dan zal het een stuk fletser uitzien in de web-preview. Kies voor de gein eens sRGB in het regelpaneel beeldscherm als beeldschermprofiel. Je zult dan zien dat er geen verschil meer is bij save-for-web.

Oplossing: converteren naar je schermprofiel (en niet naar sRGB). Dat geeft voor web toch meestal het beste resultaat. En liefst is je schermprofiel ongeveer gelijk aan sRGB (sommige monitoren hebben dit als optie).

Bijdrager
    Niek1986

Ik heb het zelf op een andere manier verholpen. En nu is het weer goed:| Ik had de zoekfunctie al gebruikt maar dacht dat t niks met safe color te maken had. En dat bleek dus achteraf ook niet zo te zijn.
    Het is dus inmiddels opgelost. Ik ben inderdaad een beetje aan het kloten gegaan met het kleurbeheer maar ik was hier dus absoluut niet mee bekent.
    Toen ik mijn monitor op gamma 2.1 instelde werd alles een beetje paars. Dit was dus ook niet echt een oplossing. Wat ik nu wel heb gedaan is photoshop instellen op mijn monitor (dus eigenlijk andersom) en nu klopt het wel weer.

Eindelijk de “What you see is what you get” waar ik op wachtte.. in elk geval bedankt voor de reacties en het meedenken.

Groeten,
    Niek

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.