15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    hitcher

Rapidweaver Deviant Theme

Ik heb het Deviant thema gekocht bij SeyDesign. Ik zit nu met het volgende probleem. De titel van mijn website is te lang om op een enkele regel te passen. Via de page info (styles) kun je de font size op smal zetten maar dat helpt niet voldoende. Is het niet mogelijk om de font size zelf in te stellen?

Bijdrager
    Whymme

Dat kan waarschijnlijk wel; het zal in de CSS geregeld worden.

Als je een bericht op de Rapidweaver forums achterlaat, of naar SeyDesign stuurt, zul je snel een antwoord krijgen hoe dat te doen. De RW forums zijn heel erg hulpvaardig en “knowledgeable”, en SeyDesign staat onder andere bekend om zijn goede klantenservice.

Sleutelbeheerder
    Night

en het helpt niet om er een simpele <br> in te zetten?

Bijdrager
    Marius1976

Zelf pas ik dit soort dingen aan zodra de site gepubliceerd is. Ik download dan inderdaad zoals hierboven al werd gezegd bijv. de CSS file, maar soms ook de bijbehorende html file, en ga dan editten.

Het irritante is, dat elke keer als ik opnieuw publiceer ik bepaalde zaken opnieuw moet uploaden.

Zelf heb ik dit probleem omdat er in 1 van de theme’s van rapidweaver zelf, in combinatie met blocks een bug zit, waarvan de maker van blocks met z’n vingertje naar RapidWeaver wijst, en RapidWeavers team wijst net zo hard terug. Irritant probleem.

Maar goed, ik edit wel….

Bijdrager
    Gates
    ”Marius1976″

Zelf pas ik dit soort dingen aan zodra de site gepubliceerd is. Ik download dan inderdaad zoals hierboven al werd gezegd bijv. de CSS file, maar soms ook de bijbehorende html file, en ga dan editten.

Het irritante is, dat elke keer als ik opnieuw publiceer ik bepaalde zaken opnieuw moet uploaden.

Je weet dat het infovenster een HTML- en CSS-bewerkingsmogelijkheid bieden? Kopieer daar het gedeelte van de code van het thema en pas hem naar je wensen aan. Zo hoef je het niet telkens te editten.

Zelf heb ik voor een thema de volgende code gewijzigd (voor teksten die gemarkeerd worden met HTML > Code, via het RapidWeaver menu)
    [code:1:a20b3af32a]code {
    font-family: "Courier New", Courier, mono;
    display: block;
    text-align: left;
    background: url(images/gear.gif) no-repeat left top;
    margin-top: 12px;
    margin-bottom: 12px;
    padding-right: 16px;
    padding-left: 30px;
    }[/code:1:a20b3af32a]

Gewijzigd via het CSS-venster (en dus niet door te editten na publiceren) in:
    [code:1:a20b3af32a]code {
    font-family: "Garamond", Garamond, sans-serif;
    font-size: 18px;
    display: block;
    text-align: right;
    background: url(images/gear.gif) no-repeat left top;
    margin-top: 5px;
    margin-bottom: -20px;
    padding-right: 16px;
    padding-left: 30px;
    }[/code:1:a20b3af32a]

Bijdrager
    hitcher

Dank voor jullie hulp. Het is me gelukt om de naam op een enkele regel te krijgen. Er is nu weer een nieuw probleem ontstaan. Als ik in Safari mijn (voorbeeld) website open die nog in de steigers staat doet hij het keurig op een enkel onderdeel na. Ik heb in Rapidweaver het lettertype Handwriting gebruikt terwijl safari gewoon in een standaardlettertype opent. Weet iemand hoe dat kan?

Verder, en dat is veel belangrijker, opent de site met IE heel anders. Kleine letters in de kop, verkeerde kleur van de tekst (oranje i.p.v. grijs). Ik begrijp er werkelijk niets van. Kijk maar even op http://web.me.com/pvanhecke

Ik hoop dat er iemand is die kan vertellen hoe het kan dat IE niet overweg kan met de site. Belangrijk is het wel aangezien het gros van de mensen toch IE gebruikt. .

Bijdrager
    vriesela

Handwriting is geen websafe font.De meeste browsers kunnen daarmee niet overweg. Je moet proberen een websafe font te gebruiken of een afbeelding waarin dit font is verwerkt te maken als menu. Het is dus geen RW probleem, maar een browser issue.
    RapidWeaver geeft keurig aan welke font je het beste kunt gebruiken.

Wat betreft het IE probleem kun je het beste een mailtje sturen naar Adam Merrifield van SeyDesign. De kleuren zijn bij mij trouwens hetzelfde bij IE6 en Safari. Alleen het door jou gebruikte font in de header (Myriad Apple) kan ook weer niet gelezen worden door IE. En de pijltjes onder de current en hover menus zijn afwezig bij IE6 (wel bij IE7). Ook een vraagje voor Adam:)

Bij de themes die ik maak zou ik soms wel de meest aparte fonts willen gebruiken, maar helaas is een aantal browsers, en met name IE daar helemaal niet blij mee. Dus beperk ik me maar tot de websafe fonts.

Overigens kun je in de Custom CSS van RW deze code voor de titel tekst plakkken:

#pageHeader h1 {
    font-size: 30px;
    letter-spacing: -1px;
    }

Met de letter-spacing (standaard is die 0) kun je de letters dichter op elkaar zetten. Je kunt er ook -2 of -3 van maken. De font-size kun je ook zelf aanpassen. In dit voorbeeld staat 30px, maar ook daar kun je elk gewenst getal zetten.

Henk

Bijdrager
    hitcher

Henk,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Hier heb ik veel aan gehad. Ik heb nu een websafe font gebruikt.

Ook het probleem van de grootte van de letters is opgelost. Ik heb nog een laatste vraag. Op de website van seydesign kun je zien dat enkele letters een andere kleur hebben.

http://showcase.seydesign.com/DEViANT/

Ik gok het erop dat dit een afbeelding is dat in de kop is geplaatst. In ieder geval kan ik geen individuele letters een andere kleur geven. Ben je het ermee eens dat de koptekst een afbeelding is en niet binnen rapidweaver is gemaakt?

Bijdrager
    vriesela

Nee, die koptekst is geen afbeelding. Het is net zoals bij jou gewoon tekst die je in het Header veld typt. Maar zet vóór de letter(s) die je in een andere kleur wilt eens deze code:

<font color=”#FF0000″>

En dit er achter:

</font>

Je zult nu zien dat de gewenste letters rood (#FF0000) kleuren. Je kunt dat net zo vaak in een woord of zin herhalen als je wilt.
    Andere kleur? Kijk hier even. De okerkleur van je website heeft trouwens deze code: #ec992f

Op dezelfde manier kun je letters/woorden ook vet maken:

<b>Tekst</b>

Of cursief:

<i>Tekst</i>

Of een andere fontgrootte:

<font size=”3″>Tekst</font>

En zo kun je verschillende codes tegelijke gebruiken, bijvoorbeeld:

<font color=”#FF0000″><b><font size=”8″>Tekst</b></font>

En als je de complete headertekst wilt laten scrollen zet je dit er vóór: <marquee direction=”right” scrollAmount=’2′> en dit er achter: </marquee>

En zo wemelt het van dergelijke grapjes…. maar maak het niet te wild:)

Henk

Bijdrager
    sturb

En als je het helemaal goed wil doen en niet in de jaren 90-style; ga je jezelf inlezen in CSS en scheidt je content van opmaak!

Bijdrager
    vriesela

… we hebben het hier over een moderne RapidWeaver website, niet over een jaren 90 website met Frontpage gemaakt door het zoontje van de overbuurman:)

Bijdrager
    sturb

Dan nog: semantiek

Font tags met duizenden attributen, geneste font tags met i tags en b tags* doet me echt aan de frontpage manier van “webdesign” denken.

Wil je content en stijl lekker duidelijk scheiden dan laat je de font tag vreselijk ver achter je liggen!

*b tags zijn volgens mij deprecated en zijn <strong > tags geworden; zelfde gebeurd met i-tags die <em> worden. van emphasis

Bijdrager
    vriesela

Ik zeg ook niet dat ik dat mooi vind, maar er wordt gevraagd hoe dat in de titeltekst is gedaan. Zelf houd ik er niet van met dit soort kunstjes en tags een website op te leuken en doe dat dus ook niet. Net zoals allerlei animated gif plaatjes van postbusjes, emails, etc. Gruwelijk! Vooral dat bedoelde ik met een Frontpage website.

Maar als je het leuk vind moet je het niet laten:)
    Voor iemand met geen of nauwelijks verstand van CSS (en dat zijn de meesten die professioneel ogende RapidWeaver website maken) is dit een meer dan uitstekende oplossing.

Ze kunnen natuurlijk ook door derden een website laten maken met de juiste semantiek en alles volgens de regels van hedendaags webdesign en de tarieven die daar bij horen… Maar kennelijk hebben ze een mac en zijn ze (mede daarom?) toch wel min of meer creatief (anders waren ze er zelf niet aan begonnen) en tevreden en trots met het eindresultaat. En niet alleen zij maar ook de klant.

Ik hoop dat we het daar toch over eens zijn:)

Maar OK, dan maak je er <em>Cursief</em> en <strong>Vette tekst</strong> van. Het principe blijft hetzelfde. Zo kom ik nog te kust en te keur <BR> tags tegen, terwijl die allang ingeruild zijn voor <br/> tags. Maar ze werken prima, hoor.

Bijdrager
    hitcher

Dank Henk voor je antwoord. Ik probeer gewoon een mooie website te maken op basis van de template van Seydesign. Ik heb inderdaad geen ervaring met CSS zoals de meesten, denk ik. Wel probeer ik alles uit Rapidweaver te halen wat in mijn vermogen ligt.

Bijdrager
    sidartha
    ”vriesela”

Maar kennelijk hebben ze een mac en zijn ze (mede daarom?) toch wel min of meer creatief (anders waren ze er zelf niet aan begonnen) en tevreden en trots met het eindresultaat. En niet alleen zij maar ook de klant.

Exact hetzelfde dus wat het zoontje van de overbuurman doet met de huidige versie van frontpage. :sealed:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.