19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    proud

random shutdowns?

Hallo,

Vandaag heb ik twee keer iets voorgehad wat me toch even deed slikken. Terwijl ik was aan het werken met Keynote viel na ongeveer een uurtje mijn computer ineens uit, met als gevolg dat ik de helft van mijn keynote kwijt was. De tweede keer dat het gebeurde zag mijn dock eruit alsof ik MacOSX had gereïnstalled.

Zeer vreemd, en zeker omdat ik nog nooit last van random shutdowns heb gehad…

Wie weet raad?

Bedankt!

:apple:

Moderator
    unSOUND

En was dat bij de MacBook of bij de iMac ?

Bijdrager
    proud

MacBook, vergeten melden.

Moderator
    unSOUND

Hing hij toen aan de lader, of enkel op de accu ?

Wat staat er in de logs ?

Bijdrager
    LEXY

En welke generatie MacBook?

Bijdrager
    Oppie

Alleen je Dock is op default, of ook de rest?

Bijdrager
    proud

Ik heb een MacBook core duo 1.83 GHZ. Was niet op accu aan het werken de tweede keer, de eerste keer wel. En alleen het dock is op default. Gelukkig de rest niet.

Dit mag echt niet nog eens gebeuren want de keynote is morgen.

Moderator
    unSOUND

Maar nogmaals, wat staat er in je logs ?

Bijdrager
    proud

Oei, wat zijn logs?

Moderator
    unSOUND

Daar schrijft OS X alles in wat ie doet… De zwarte doos van je Mac dus eigenlijk.

Kijk eens in je map met hulpprogramma’s, daar staat het programma “Console”, daar kun je je logbestanden oproepen en doornemen. Meestal probeert OS X tot op het laatste moment alles op te schrijven, waaronder de reden voor de shutdown…

Start Console eens op, en klik op “Logbestanden”, en klik daar op “system.log”

Bijdrager
    proud

Ik weet niet meer precies hoe laat het was, maar er staan erg veel appletalk shutdowns in.

Of is het eerder dit?

Sep 9 21:06:14 localhost kernel[0]: Previous Shutdown Cause: 3

Moderator
    unSOUND

Shutdown cause 3 is een hitte-probleem bij mijn weten….

Bijdrager
    mvdenberg

En daar hadden de eerste serie macbook core duo veel last van (e.o.a. heatsink die teveel uitzet).
    Volgens mij is dit door Apple erkent en kun je dit kosteloos laten verhelpen.

Bijdrager
    proud

Dus ik moet hem hiervoor binnenbrengen? En ze vervangen een onderdeel of krijg ik dan een nieuwe?

Ik heb het in ieder geval net nog eens gehad… :cry:

Moderator
    unSOUND

Als het goed is vervangen ze het onderdeeltje gewoon…

En heb je deze update reeds geïnstalleerd ?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304308

Bijdrager
    proud

Ah ok ook goed. In dat geval moet ik dus snel zijn want mijn garantie verloopt bijna!

Badankt voor de reacties!

Bijdrager
    mvdenberg

Je zult de macbook dan moeten inleveren: het bewuste onderdeel wordt dan vervangen.
    Wat je ook kunt doen is een afspraak maken: dat zij naar je macbook kijken, en dat je de macbook dan weer meeneemt. In de tussentijd bestellen zij dan het onderdeel, maar dan kan jij (tussen die shutdowns door) nog werken. Zodra het er is, kom je weer met je macbook en kunnen zij de reparatie uitvoeren.

Bijdrager
    LEXY

Met die firmware upgrade die UNsound noemde, schijnt het ook verholpen te zijn. Zou ik eerst maar eens proberen.

Bijdrager
    proud

Ja deze update had ik al geïnstalleerd. Dus toch even langs de winkel morgen.

:apple:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.