17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    frankie1313

randje om letters in pages

ik ben bezig een folder te maken voor een hotel in pages, nou wil ik de naam van het hotel groen maken met een witte rand, hoe krijg ik die witte rand er om heen??

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik denk dat dat niet mogelijk is, maar hou je er wel rekening mee dat je
    een Pages-bestand niet zo 1-2-3 als drukklaar bestand kan aanleveren?
    Zou zonde zijn als je je best doet op een foldertje en deze niet goed
    kan aanleveren. Pages is namelijk niet bepaald een professioneel
    opmaakprogramma voor dit soort dingen, net zo min als Word;)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    PrOnTo

Wat dan wel Joram?

Bijdrager
    frankie1313

hoezo kan dit niet drukklaar gemaakt worden, en waar en hoe zou ik dan een folder in elkaar moeten prutsen?

Bijdrager
    topaj

Quark Express is wel proffessioneel

Moderator
    Night

Dat klinkt inderdaad professioneel (NOT)

Maar met Quark XPress, Indesign en Illustrator kan je beter uit de voeten.

Wil je minder professioneel te werk gaan en professionele drukkerijen de stuipen op het lijf jagen, ga dan lekker met CorelDraw 11 aan de gang. Voor de Mac is dat vast nog wel ergens te vinden voor weinig Euro’tjes.

Bijdrager
    prullenbak

alsof je vanuit pages geen pdf kan maken waar een drukker mee uit de voeten kan…

Hij ziet aan de pdf niet dat het uit pages komt hoor. En de klant ook niet, en de bezoekers van het hotel ook niet. En misschien gaat uiteindelijk de flyer er wel 3 keer zo profi uitzien als dat frankie hem in indesign gaat zitten klussen.

Het is niet het gereedschap wat er toe doet, maar degene die het gebruikt.

Bijdrager
    frankie1313

thanks prullenbak ik ga wel even lekker met pages klooien en dat in pdf zetten.
    het hoeft er toch niet extreem professioneel uit te zien, het moet gewoon duidelijk zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Frankie en Pronto;
    Quark Xpress, Indesign, Illustrator zijn alledrie de professionele programma’s
    waarmee dit soort dingen worden gedaan.

Je kan met Pages bijvoorbeeld niet zomaar overvul, snijlijnen, kleurprofielen,
    eventuele effecten (zoals een lijntje om je tekst, overdruk e.d.) gebruiken.
    Om een bestand goed en drukklaar aan te kunnen leveren heb je dus op z’n
    minst de (basis)kennis nodig over hoe je dit soort dingen allemaal moet
    aangeven en instellen, iets wat niet mogelijk is met Pages.

Stel dat je een fotootje plaatst, dan is deze ook niet zomaar te drukken.
    Naar mijn weten krijg je bij zowel Pages als Word als je uitdraait maar een
    lores print van de foto, en krijg je datzelfde probleem als je films/platen uitdraait.
    En da’s niet goed als je een piepklein beetje kwaliteit wilt hebben;)

@Prullebak;
    Het gaat wel degelijk om het programma wat men gebruikt, en een drukker kan
    wel degelijk zien dat het geen goede PDF is. Een kleurtje in een tekstje is niet
    zomaar te drukken, en is vaak goedkoper als het in 1 PMS is in plaats van een
    CMYK opbouw. De tekst wordt veel scherper en het scheelt je een bak geld.
    Dit soort dingen zitten in de handleiding top-1 “hoe spot ik een slechte PDF”.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    fatboysmart

Joram heeft helemaal gelijk…

Grootste probleem is echter dat de niet-professionele programma’s (pages, word) in RGB werken en niet in CMYK.
    Voor ‘digitaal’ drukken kun je vaak nog wel redelijk uit de voeten met dit soort PDF’s (mits de maker rekening
    heeft gehouden met voldoende afloop). Voor Offset druk echter kun je er meestal weinig tot niets mee, en zit er
    niets anders op dan het bestand opnieuw op te bouwen in een prof programma.

De oplage bepaald hoe het gedrukt gaat worden. Als je een paar honderd foldertjes wilt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk geprint worden. Praat je echter over enkele duizenden, dan zal het in offset gedrukt worden, en dan loop je tegen de eerder genoemde problemen aan.

Bijdrager
    frankie1313

houd er een beetje rekening mee dat ik in Tsjechie zit en de tijd hier nog een paar jaar achter loopt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”joram”

Het gaat wel degelijk om het programma wat men gebruikt

Ja en nee. Iemand die weet waar hij of zij mee bezig is, kan met slecht gereedschap meer voor elkaar krijgen dan iemand die het beste gereedschap ter wereld heeft maar van toeten noch blazen weet: een timmerman slaat met een hamer van €2 een spijker veel sneller en rechter in een stuk hout dan ik dat kan met een hamer van €20.

Voor software geldt precies hetzelfde: jij als (neem ik aan) beroeps-DTP-er zult met Pages een mooiere folder in elkaar kunnen knutselen dan frankie1313* dat zal kunnen met InDesign — maar jij zult je beperkt voelen door Pages terwijl frankie1313 (in het begin) niet eens het topje van de ijsberg van de mogelijkheden van InDesign zal ontdekken, laat staan gebruiken. Dat wil echter niet zeggen dat hij in Pages geen folder zou kunnen maken die aan z’n eisen voldoet, en om nu InDesign of Quark XPress of zo te kopen om eens af en toe een foldertje te ontwerpen … Die ene keer dat ik een spijker moet slaan kan ik dat ook met een fluthamertje van €2, terwijl de timmerman die dat elke dag moet doen waarschijnlijk beter af is met eentje van €20 die steviger is en langer meegaat.

* Ik neem hier ook even aan dat frankie1313 geen DTP-er is, wat ik baseer op dat hij Pages gebruikt in plaats van de DTP-software die hij anders vermoedelijk wel zou hebben.

Maar om antwoord op de originele vraag te geven: Dat lukt denk ik niet in Pages. Je kunt wel de letters als contour weergeven (Opmaak -> Lettertype -> Contour) maar dan krijg je (b.v.) witte letters met groene omtrekken. De enige manier die ik kan vinden om een witte rand om groene letters te krijgen is door de alinea-achtergrond groen te maken, de tekstkleur wit en dan de letters in contour te doen. Maar ja, dan heb je groene letters op een groene achtergrond, met een wit randje om de letters …

Bijdrager
    pinkie

@frankie1313, op welke achtergrondkleur wil je dit bereiken? Is het toepassen van een witte schaduw misschien een mogelijk alternatief?

Bijdrager
    BenDover

Nog nooit met Pages gewerkt, net even 08 opgestart en getest.

1) er kan gewoon een hoge resolutie pdf gemaakt worden.
    2) in pages zit gewoon een cmyk kleursysteem, als ik export als pdf-x en open dan in acrobat, dan is zwarte tekst gewoon 100% zwart.
    3) afloop heb ik niet zo snel kunnen vinden, hier eventueel rekening mee houden.

Bijdrager
    frankie1313

ik heb het al ander opgelost door de foto een stuk naar beneden te plaatsen waardoor de groene letters op een witte achtergrond staan:D

nu zit ik weer met het probleem dat de tekst niet zichtbaar is op de foto van de achtergrond… zo blijf je bezig xD

Bijdrager
    rotrax

mijn uitgeverij accepteert anders gewoon pages bestanden omgezet naar pdf (via exporteer) en deze gaan zo naar een professionele drukker.

Moderator
    Night

Een beetje drukker heeft ook Pitstop pro, en zet een RGB PDF gewoon om naar CYMK. Eventueel een tussenstap in Illustrator om kleurvlakken/steunkleuren naar PMS om te zetten. Wij rekenen dan overigens wel extra kosten.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.