26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Ketsjap

RAM-upgrade: waar en hoeveel?

Ik merk de laatste tijd dat m’n iBookje het toch moeilijk krijgt met het verwerken van z’n taken. Het geheugen lijkt dan wel vol te zitten, want hij gaat op z’n HD zitten ratelen. Een tekort aan RAM, dus.

Ik heb op m’n iBook 512MB. Voor zover ik weet, zit er 256MB standaard in, en dus nog 1 extra latje van 256. Als ik nu een upgrade wil, moet dat laatste latje er dan uit, of is er nog een leeg RAM-slot? Wordt het latje dat er dan uitgaat, van de prijs afgetrokken, of ben je dat gewoonweg kwijt?

Voor hoeveel RAM zou ik gaan? Ik dacht aan een jump naar 2gig, maar ik weet niet in welke mate dit nog winst oplevert – ik wil geen bottleneck, want dan ben ik niets met die gigabytes.

Hoeveel RAM kan een iBook aan zonder te bottlenecken, waar kan ik dat het beste kopen (liefst in België) en hoeveel zal me dat kosten?

Bijdrager
    Macs
    ”Ketsjap”

waar kan ik dat het beste kopen (liefst in België) en hoeveel zal me dat kosten?

ITpro
    antwerpen, gent of waasland shopping centre

anders DoPi of Macline in brussel. Met macline heb ik slechte ervaring i.v.m RAM geheugen, dus dat raad ik af. DoPi is een nieuwe winkel. Toen ik daar vroeg om een Airport kaart in mijn iMac te steken zeiden ze: “Ja maar, wij hebben die nog nooit open gedaan!”. Je gaat het dus best bij IT pro kopen.

Normaal gezien heb je een slotje vrij voor extra RAM. 512 MB kost 100 euro bij ITpro. 256 kan ik niet vinden op de site.
    http://www.itpro.be

Bijdrager
    Freddy Sunder

mail-a-mac in Nederland verzend ook naar België: lager BTW tarief en ze verkopen ook niet-apple geheugen, dacht ik.

Bijdrager
    Almerrrrr

En mail a mac is ook stukken goedkoper hier heb je 1024mb voor €119.

klikje

Bijdrager
    Esquare
    ”Freddy

ze verkopen ook niet-apple geheugen, dacht ik.

Gelukkig maar, want Apple-geheugen bestaat niet. :)

Bijdrager
    Gamie

Is toch gewoon Kiston geheugen?

Bijdrager
    Ketsjap

Ah dat is allemaal heel interessant.. Dankjewel iedereen.

Hoeveel zou ik nu nemen? Volstaat 1 gig? Dan kom ik op 1,5 gig uit, of zou ik voor 2 gig gaan – en zo in totaal op 2,5 uit te komen, of biedt dat geen voordeel tov 1,5 gig? (als dat überhaupt zou kunnen…)

Gast
    Anoniem
    ”Almerrrrr”

En mail a mac is ook stukken goedkoper hier heb je 1024mb voor €119.

klikje

Derhalve nog even bijmelden dat dit bedrag EX 19% BTW voor de nederlanders is. Voor mij zou ie dus uitkomen op EUR 141,61 :sealed:

Bijdrager
    jensw
    ”Ketsjap”

Hoeveel zou ik nu nemen? Volstaat 1 gig? Dan kom ik op 1,5 gig uit, of zou ik voor 2 gig gaan – en zo in totaal op 2,5 uit te komen, of biedt dat geen voordeel tov 1,5 gig? (als dat überhaupt zou kunnen…)

Je kunt maximaal 2gb kwijt in je iBook. Aangezien de 1e module vastgesoldeerd zit, kun jij er maximaal 1gb bij stoppen.

Bijdrager
    Ram
    ”jensw”
    ”Ketsjap”

Je kunt maximaal 2gb kwijt in je iBook. Aangezien de 1e module vastgesoldeerd zit, kun jij er maximaal 1gb bij stoppen.

Je kan maar 1 slot gebruiken voor de uitbreiding van het geheugen. Dus daar gaat dan de 256 MB uit en die kan je vervangen door een 1024 MB module. Dan heb je het maximale van 1,2 GB. Meer is niet mogelijk.

Verder kan je kingston, samsung of corsair modules gebruiken die je ook bij de pc-boer op de hoek kan halen. Je moet so-dimm ddr 2700 geheugen hebben.

Bijdrager
    Ketsjap

Ah ik snap het. Het is dus niet mogelijk om in die ene slot een 2gb-module te steken?

Is 1,2gb aan geheugen voldoende? Dan bedoel ik: ga ik het verschil met 512 voldoende merken om de aankoop waard te maken?

Bijdrager
    joramde.es

Ik ben ook van plan m’n geheugen uit te breiden, maar raak een beetje de weg kwijt in het aanbod. Ik weet inmiddels wat ik moet hebben, maar heb toch een aantal vragen.

1) Als ik 512 bijsteek in m’n iBook kom ik uit op 768 mb. Ga ik dit merken of kan ik beter gaan voor de 1 GB upgrade? Als ik het goed begrijp zijn de enige uitbreidingsopties voor een iBook G4 1.33 Mhz de 768 mb-optie en de 1,2 GB-optie?

2) Iemand biedt me voor 55 euro incl. een passende Lifetime 512 mb reepje aan. Ook vond ik op http://www.tweedehandsmac.nl in de Mac24 shop geheugen (van een onbekend merk) van rond die prijs. Als ik in andere winkels kijk is het aanmerkelijk duurder. Wat verklaart dit verschil en kan iemand mij vertellen of de reepjes uit de Mac24 shop kwalitatief goed genoeg zijn?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Esquare

1) Ik snap eerlijk gezegd niet dat je met 256 MB kunt werken… Dus ja: naar 768 MB gaan zul je zeker merken en 1GB nog meer, al hangt er dan van af hoe zwaar de programma’s zijn die je draait.

2) Mac24 ken ik niet, maar MacStuff wel, en die zitten rond dezelfde prijs.

Bijdrager
    joramde.es

Ik heb nu 512 btw, maar omdat mij hier verteld werd dat het 2×256 is op dit moment, waarvan er een vastgesoldeerd zit, kom ik dus met 512 extra uit op 768 en met 1 GB extra uit op 1,2. Dat klopt toch?

Bijdrager
    Esquare
    ”omar

Ik heb nu 512 btw, maar omdat mij hier verteld werd dat het 2×256 is op dit moment, waarvan er een vastgesoldeerd zit, kom ik dus met 512 extra uit op 768 en met 1 GB extra uit op 1,2. Dat klopt toch?

Oeps, ja: dat gesoldeer was ik even vergeten. Hm… van 512 naar 768 is niet echt een grote stap. Dan zou ik toch voor die 1 GB gaan.

Bijdrager
    Overstappertje
    ”Ketsjap”

Is 1,2gb aan geheugen voldoende? Dan bedoel ik: ga ik het verschil met 512 voldoende merken om de aankoop waard te maken?

Dat lijkt me een goeie stap. Dat verschil ga je zeker merken! Als je niet al te zware taken doet, maar wel vaak veel programma’s open hebt staan, gebruik je vaak ergens tussen 600 en 800 MB.
    Dan is 512 dus te weinig, maar met 1 GB ben je al een heel eind. Vanwege de 256 in het ene slot zou ik als ik jou was inderdaad 1 GB erbij zetten. 1,25 is op zich voldoende, het is een ruime hoeveelheid RAM voor wat ik net beschreef, “normale” taken met veel programma’s tegelijk. Ook voor photoshop kun je uit de voeten als je het niet te gek maakt.

Meer dan 1,25 GB ga je pas merken als je veeleisende applicaties gebruikt, maar omdat je die niet speciaal noemt ga ik er even van uit dat je die niet echt gebruikt.

Dan is meer dan 1,25 a 1,5 een beetje overkill, en je mac wordt er niet sneller door.

Ik heb een tijdje terug in mijn powerbook geupgrade van 768MB naar 1,25 GB en dat is goed te merken. Kijk ook eens naar dit topic:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=912724&highlight=woohoo#912724

Bijdrager
    macpro

Zoals altijd: kijk ook hoeveel RAM je daadwerkelijk gebruikt.
    MenuMeters kan je hier bijvoorbeeld bij helpen.

Moderator
    unSOUND

En controleer je paging activiteit. ( activiteiten weergave > systeemgeheugen ) Page-ins & outs zijn een teken dat er virtueel geheugen wordt gebruikt, dus via de harde schijf. Als je page-out ongeveer even hoog zijn als je page-ins, heb je te weinig Ram. Is het aantal page-outs veel lager dan het aantal page-ins, heb je voldoende Ram.

Ter info: Ik heb bijvoorbeeld:

page ins: 104.388
    page outs: 7.048

Dus mijn aantal page-outs is veel minder dan het aantal page-ins. Ik heb dus voldoende Ram.

Bijdrager
    Ketsjap

Bij mij is het verschil minder afgemeten: page-in / out: 527.498 / 346.636 (ik heb al een tijdje niet meer gereboot:) )

Moderator
    unSOUND

Maar je ziet wel dat het aantal page-outs toch dicht bij het aantal page-ins zit.

Bij jou is er grofweg 1 page out per 2 page-ins.
    Bij mij is er grofweg 1 page out per 15 page-ins.

Je komt dus toch geregeld Ram te kort…

Bijdrager
    Ketsjap

Blijkbaar wel:) Dan zal ik toch maar ‘ns een RAM-upgrade gaan doen binnenkort…

Dus even samenvatten: in de iBook zit 256mb vastgesoldeerd, en 256 die verwisselbaar is. Die laatste moet eruit, om de 1gig-module er in te plaatsen.

Neemt zo’n Apple-winkel dat latje dat je niet meer nodig hebt dan terug (in de vorm van korting) of mag je dat mee naar huis nemen (om in de kast te leggen) ?

Bijdrager
    macpro

Daar zul je weinig korting voor krijgen ben ik bang.
    Bij aankoop van een Mac willen ze het meestal wel terugnemen als je direct het geheugen laat uitbreiden. Maar achteraf acht ik de kans klein.
    Je praat ook over een bedrag van zo’n twee tientjes wat je er nog voor kunt vragen op tweedehandsmac.nl.

Bijdrager
    frederikbove

zou ik volgend geheugen kunnen gebruiken in mijn macbook pro?
    http://www.tones.be/shop_product.php?idx=102506

Bijdrager
    macpro

Als je kijkt op de site van http://www.mailamac.nl , dan zul je geheugen met dezelfde specs vinden voor de MacBook Pro. Dus dan is het antwoord ja.

Bijdrager
    1984
    ”unSOUND”

En controleer je paging activiteit. ( activiteiten weergave > systeemgeheugen ) Page-ins & outs zijn een teken dat er virtueel geheugen wordt gebruikt, dus via de harde schijf. Als je page-out ongeveer even hoog zijn als je page-ins, heb je te weinig Ram. Is het aantal page-outs veel lager dan het aantal page-ins, heb je voldoende Ram.

Ter info: Ik heb bijvoorbeeld:

page ins: 104.388
    page outs: 7.048

Dus mijn aantal page-outs is veel minder dan het aantal page-ins. Ik heb dus voldoende Ram.

Het valt mij de laatste tijd op dat mijn page ins: 114.588 (oplopend zijn) en mijn page outs: o is en dat blijft. het is niet echt een probleem , echter voorheen liepen de page outs op, ik heb niets kunnen vinden en vraag me af of dit normaal is:?

Bijdrager
    Esquare

Eerst maken we ons zorgen als er veel page-outs zijn. En staat de teller dan eens op 0, gaan we daar weer over miepen. :cry:

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.