6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    flyerking

RAM Upgrade vraag

Ik heb de nieuwste iMac 27” mid 2011 met i5 3.1 ghz processor en standaard 4 GB

Nu wil ik mijn RAM upgraden met 2 strips van 4gb, waardoor ik er 2 X 2GB & 2 X 4GB in heb zitten,

Is dit een ideale verhouding qua grootte of is 4 X 2 GB beter?

Ik draai vooral Photoshop, Illustrator en inDesign.

Ik wil de KTA serie vaan kingston er inzetten, € 29 per stuk met 4 GB http://www.interngeheugen.com

Bijdrager
    frapo

De verhouding maakt niet zoveel uit, volgens mij. Alleen kan het bijprikken van geheugen soms tot vreemde verschijnselen leiden. Het hoeft niet maar als je, nadat je het nieuwe geheugen hebt toegevoegd, vreemde dingen gaat meemaken dan weet je waar je het moet zoeken. Zelf heb ik altijd problemen met de combi Samsung en Kingston. Maar mischien valt he bij jou mee. Gewoon proberen!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Bijdrager
    RobApple

Beter is 4 x 4 GB. Waarom? Omdat 2 x 2 GB de verwerkingssnelheid vertraagt van de 2 x 4 GB, die zijn sneller en moeten wachten tot de 2 x 2 GB klaar zijn. Gezien Photoshop, Illustrator en inDesign is 16 GB zeker op zijn plaats. Altijd 1 merk gebruiken als het kan, is altijd het beste.
    Samsung, Hynix, Nanya, Micron en Elpida zijn de merken, die Apple zelf installeert.
    Te koop met 10 jaar garantie.
    Daarnaast zijn er nog een aantal andere merken. Het gaat erom of deze modules exact aan de JEDEC normen voldoen en geschikt zijn voor Apple computers.

Bijdrager
    macpro

Ik heb deze week nog in 2 iMac 27″ modellen naast de standaard 2x 2GB de 2x 4GB modules van Kingston geplaatst. In totaal dus 12 GB en het draait prima. Heb nog geen klachten gehoord.
    Of je meteen voor 4x 4GB moet gaan is een budget kwestie.
    Ik zou in ieder geval niet voor 4x 2GB gaan, want als je later ontdekt dat je nog steeds te weinig geheugen hebt moet je alsnog nieuw geheugen kopen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het maakt ook helemaal niets uit in dit geval wat voor een combinatie je hebt. We hebben het namelijk over SDRAM (dat zit in ieder geval in mijn iMac) , en dat is RAM dat zichzelf synchroniseert met de cyclus van de databus. Het voordeel daarvan is dat de CPU al reeds een instructie kan lezen nog voordat de vorige klaar is waardoor het een en ander sneller gaat.
    Daardoor ontstaat er echter een ‘latency’ omdat er op een klokcyclus moet worden gewacht. Dus welke combinatie je ook hebt: alles loopt even snel daardoor.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.