14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

RAM upgrade nieuw te kopen iMac, aansluiten 2x dvi

vrees dat ik snel een nieuwe iMac moet gaan halen. De Ram upgrade is eenvoudig zelf te doen op de 27″ iMac 5K.

Als ik er een met 16Gb koop, hoe wordt die dan geleverd, met 2×8 of 1×16? Zal wel met 2×8 zijn gezien de prijs. Als ik dan dus meteen of later wil upgraden moet ik dan 1 of 2 bankjes bijkopen. Idealiter 2x gelijke omvang en merk toch?

Twijfel tussen 16 en 32Gb die ik nodig zal hebben. Heb nu in mijn laptop 16Gb met een i7 2,8Gh en dat werkt prima. Ga geen andere dingen doen op de iMac, behalve dan een iphote bieb die giga groot is met honderden gigs.

Denk nu sterk aan de 3,8ghz i5 27″

Maakt het uit welk merk je neemt, is OWC goed? Of meteen een 8Gb kopen in de winkel en direct los upgraden met 2×16?

En een ander ding is dat ik 2 externe monitoren aan mijn huidige iMac heb hangen met een DVI aansluiting die in de iMac zitten via een DVI thunderbolt connector. 1 direct in de iMac en 1 via een Belkin Thunderbolt dock. (Destijds dit dock gekocht omdat mijn Time Machine schijven een FW poort nodig hadden die mijn huidige, niet meer werkende, iMac ontbeerde. Ondertussen geen FW schijven maar usb 3 aan de dock hangen).

Ik vrees dat ik dat Belkin dock bij het vuilnis kan gaan zetten want een verloopje van thunderbolt gen 1 naar 3/usb c dat video/monitor ondersteunt is er dacht ik niet.

Had nu maar zelf bedacht ik beide monitoren aansluit op de usb-c poorten van de iMac met een dvi verloopje en de andere usb 3 apparatuur die aan het belkin dock hangen met een goede usb 3-usb 3 hub aansluit.

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  jebman.

Bijdrager
    MagicMouse

16 GB moet voldoende zijn

Bijdrager
    fatboysmart

Ik heb een half jaar geleden een 27 inch iMac gekocht met standaard 8 GB (2×4), en daar door de dealer 2×8 bij laten zetten. In totaal dus 24 GB. Merk is OWC. Werkt als een tierelier.

Bijdrager
    jebman

hoeveel bankjes ram kunnen er dan in een iMac? 4?

Bijdrager
    penseel

Ja 4. Download Mactracker; http://mactracker.ca/ daar kan je dat zien.

Bijdrager
    fatboysmart

4 bankjes in een 27 inch. Ik dacht maar 2 in een 21,5 inch maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Bijdrager
    Furbz

Ik gebruik ook 24gb. Heb er zelf 16 ingezet. Van Crucial. Werkt goed!

mijn iMac 27” wordt gebruikt voor Photoshop, Lightroom en FCPx : als een zonnetje!

Toegegeven: ik heb wel een i7, 8GB videokaart en een ssd erin!

Voor een foto’s bieb heb je geen dikke iMac nodig ;).

Bijdrager
    jebman

Daarom ga ik voor 16Gb, en versie met 8Gb videokaart. Zwaarste wat ik doe is VMFusion met een machine die ik 6Gb van de beschikbare 16 heb toegewezen.

Bijdrager
    TheBigZ

jebman op 6 mei 2018 om 21:46
    Daarom ga ik voor 16Gb, en versie met 8Gb videokaart.

Ik zou de €240 meerprijs voor de 8->16GB upgrade liever in de 512GB SSD upgrade steken. Geheugen uitbreiden doe je goedkoper zelf. (€320 voor 32GB extra.)

Bijdrager
    fatboysmart

Die 2 x 8 OCW modules waren een half jaar geleden 200 euro (door Apple dealer geplaatst, niet door Apple zelf). Ik kan inderdaad aanraden om altijd voor een SSD te gaan.

Bijdrager
    jebman

Maar ik wil de 3TB fusion, op mijn huidige iMac heb ik al 2,1Tb aan volume in gebruik. en kan dan natuurlijk een snelle externe schijf er aan hangen maar zie mijn andere vraag, dat gaat niet lukken vrees ik met 2 DVI aansluitingen is de schijf aangewezen op usb3 hub. En het kosten plaatje met een externe schijf van meerdere TB’s maakt het ook niet meer uit.

Hoeveel sneller is SSD tov Fusion? Mijn macbookpro heeft een 1Tb SSD is heel snel

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  jebman.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Persoonlijke ervaring: Al 2 maal een Fusion drive om zeep gehad. Gelukkig telkens binnen garantie. Bij een fusion drive ben je beperkt tot een 24GB tot 128GB SSD-deel van de drive, dacht ik. Loopt lekker (boot times/application start), maar merkte toch regelmatig ‘trage response’ bij fotobibliotheek, itunes, minder frequent gebruikte applicaties.
    Bootcamp was een nachtmerrie: de SSD kan namelijk niet gebruikt worden voor de bootcamp Windows installatie en alle applicaties/games/Data wordt op de 7200rmp Hard disk geplaatst.

Een + 512 GB SSD is het post 2017 pad als je het mij vraagt. Hang er daarbij een Thunderbolt of USB-C SSD aan moest je plaatstekort hebben (eventueel een Akitio Node/… met SSD’s  voor nog meer opslag en Schermaansluitingen)

Ikzelf heb nu een 2018 i7, 8GB videokaart, ssd versie + externe USB-C SSD.  Ultra snel, werkt perfect & uitermate tevreden van. Het geheugen heb ik zelf een upgrade gegeven door 2 latjes bij te plaatsen.

Bijdrager
    MevalonicAcid

<p class=”cite”>jebman op 7 mei 2018 om 10:34</p>

Hoeveel sneller is SSD tov Fusion? Mijn macbookpro heeft een 1Tb SSD is heel snel

Even ter info enkele meetresultaten (BlackMagic Speed test) met:

iMac 2012:

Interne Fusion Drive (SSD):              W/R  260/400 MB/s

Interne Fusion Drive (HD):                W/R  100/120 MB/s

iMac 2017:

Intern Samsung SSD :                        W/R  2000/2780 MB/s

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>MevalonicAcid op 7 mei 2018 om 15:29</p>
    Persoonlijke ervaring: Al 2 maal een Fusion drive om zeep gehad. Gelukkig telkens binnen garantie. Bij een fusion drive ben je beperkt tot een 24GB tot 128GB SSD-deel van de drive, dacht ik. Loopt lekker (boot times/application start), maar merkte toch regelmatig ‘trage response’ bij fotobibliotheek, itunes, minder frequent gebruikte applicaties.
    Bootcamp was een nachtmerrie: de SSD kan namelijk niet gebruikt worden voor de bootcamp Windows installatie en alle applicaties/games/Data wordt op de 7200rmp Hard disk geplaatst.

Een + 512 GB SSD is het post 2017 pad als je het mij vraagt. Hang er daarbij een Thunderbolt of USB-C SSD aan moest je plaatstekort hebben (eventueel een Akitio Node/… met SSD’s  voor nog meer opslag en Schermaansluitingen)

Ikzelf heb nu een 2018 i7, 8GB videokaart, ssd versie + externe USB-C SSD.  Ultra snel, werkt perfect & uitermate tevreden van. Het geheugen heb ik zelf een upgrade gegeven door 2 latjes bij te plaatsen.

<p class=”cite”>MevalonicAcid op 7 mei 2018 om 15:29</p>

He dat is interessant, zou de AKiTiO T3T mijn Belkin thunderbolt dock ondersteunen? Dan kan ik mijn schijf met FW poort nog gebruiken en misschien ook nog de monitor met DVI, alhoewel dit This adapter does not support monitors with a Mini DisplayPort, it only supports Thunderbolt monitors zorgen baart. Dan kan ik de andere Thunderbolt 3 aansluiting gebruiken voor een snelle externe schijf. Stuk goedkoper dan een nieuw Belkin dock.

Snelheidsverschillen zijn wel indrukkend als ik het zo lees tussen fusion en SSD. Wel een nog grotere kermis aan externe schijven nodig want voor mijn documenten al zeker 3T extern nodig; en daar moet ook weer een Timemachine backup van worden gemaakt.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  jebman.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.