11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Lockheed SR-71

RAM upgrade Mac

Hallo iedereen,

Ik heb een Macbook Pro uit 2010 mat 4 gb ram. Ik zit er zelf over na te denken om dat te vergroten naar 8 gb.
    Nu komt er een vraag bij mij op, maakt het uit of je ‘speciaal’ Mac geheugen koopt of een ‘gewone’ geheugenbank van bv. Crucial?
    Ik denk zelf dat er niet zoveel verschil in zit, maar de prijs verschilt meestal wel wat…
    Weet iemand het antwoord op mijn vraag?

Groet,
    Lockeed

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

9 uit de 10 keer werkt het “generieke” geheugen gewoon. De tijd dat Macs heel kieskeurig over hun geheugen waren is al lang voorbij. Mac-specifiek geheugen is net als Mac-geformatteerde harde schijven. Duurder, maar (doorgaans) technisch niet verschillend aan een PC-geformatteerde schijf.

Bijdrager
    TheBigZ
    Lockheed op 08 maart 2015

Ik denk zelf dat er niet zoveel verschil in zit, maar de prijs verschilt meestal wel wat…

Kwa prijs maakt het ook nauwelijks uit:
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html
    Als je meteen het goede geheugen koopt heb je ook het minste kans op problemen.

Bijdrager
    Brombeer

Kijk even op de mactracker.ca of jouw 2010 MBP 16 of 8 GB RAM kan hebben. In het geval van 16 kun je één reepje van 8 kopen in plaats van twee van 4. Dan heb je voor hetzelfde geld 10 MB voor je werken.

Bijdrager
    Lockheed SR-71
    TheBigZ op 08 maart 2015

Kwa prijs maakt het ook nauwelijks uit:
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

De prijs maakt inderdaad niet zoveel uit zie ik, maar deze heeft weer een hele andere prijs: https://www.alternate.nl/Crucial/8-GB-DDR3-1600-Kit-geheugen/html/product/1093572?event=search
    Op zich is het hoger geklokte geheugen geen probleem, de Mac klokt hem toch weer lager(werkt ook zo bij PC).

Brombeer op 08 maart 2015

Kijk even op de mactracker.ca of jouw 2010 MBP 16 of 8 GB RAM kan hebben. In het geval van 16 kun je één reepje van 8 kopen in plaats van twee van 4. Dan heb je voor hetzelfde geld 10 MB voor je werken.

Heb al gekeken, mijn Mac ondersteund max. 8 GB. Enig verschil in snelheid als je 2x4GB doet ipv 1x8GB? Aangezien je met 2x4GB gebruik maakt van de dual channel lijkt me dat toch iets sneller. Niet dat het een drastisch verschil zal maken…

Bijdrager
    Brombeer

Heb al gekeken, mijn Mac ondersteund max. 8 GB. Enig verschil in snelheid als je 2x4GB doet ipv 1x8GB? Aangezien je met 2x4GB gebruik maakt van de dual channel lijkt me dat toch iets sneller. Niet dat het een drastisch verschil zal maken…

Neem dan twee keer 4GB. Er is gerede kans dat het moederbord geen reepjes van 8GB ondersteunt en dat die van een 8GB reepje op zijn best de helft herkent.
    Zouden 8GB reepjes geen probleem geven, dan had de MacBook wel 16GB ondersteund.

Bijdrager
    @Mathijss95

Overweeg ook ff een SSD schijf voor in ie computer. Hielp mij meer dan ram. Al is ram ook wel lekker.

Bijdrager
    TheBigZ

De prijs maakt inderdaad niet zoveel uit zie ik, maar deze heeft weer een hele andere prijs:
    Op zich is het hoger geklokte geheugen geen probleem, de Mac klokt hem toch weer lager (werkt ook zo bij PC).

Die reepjes zou ik dus niet nemen….

Bijdrager
    Lockheed SR-71
    @Mathijss95 op 08 maart 2015

Overweeg ook ff een SSD schijf voor in ie computer. Hielp mij meer dan ram. Al is ram ook wel lekker.

Ja, dat wil ik ook wel. Ik wacht alleen nu op de juiste prijs…:-P

TheBigZ op 08 maart 2015

De prijs maakt inderdaad niet zoveel uit zie ik, maar deze heeft weer een hele andere prijs:
    Op zich is het hoger geklokte geheugen geen probleem, de Mac klokt hem toch weer lager (werkt ook zo bij PC).

Die reepjes zou ik dus niet nemen….

Hoezo zou je die niet aanraden?

Bijdrager
    TheBigZ
    Lockheed op 09 maart 2015

Hoezo zou je die niet aanraden?

Bijdrager
    SMTR

Geheugen met een hogere kloksnelheid zou inderdaad gewoon moeten werken, maar ik kom altijd nog verhalen (ook op dit forum) tegen van mensen waarbij dit niet werkt. Als je het geheugen nog moet aanschaffen, koop dan meteen het juiste…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.