14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Geite Breier

Ram uitbreiden

Hallo,

Ik heb een iMac8.1 early 2008 met 2x SO-DIMMS van 1GB (totaal 2GB) 800 mhz DDR2 SDRAM PC2 6400. Verdere Specs
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2.66 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 6 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 1.07 GHz
    Apple geeft aan dat je kan uitbreiden naar 2x 2GB (totaal 4GB). Maar op dit forum heb ik hier en daar gelezen dat het mogelijk is om meer RAM te installeren omdat de praktijk leert dat dat ook werkt. Kunt u mij adviseren wat mogelijk is? Alvast veel dank!!

Bijdrager
    Shmoo

Er kan in totaal 6GB in. Dus een latje van 4 en eentje van 2 maakt samen 6GB.

Probleem is alleen dat dit oudere RAM geheugen moeilijker te verkrijgen is en als het al te verkrijgen is dan kost het vaak meer geld omdat het niet meer gemaakt wordt. Kortom wat iemand nog heeft liggen wordt alleen verkocht omdat het echt nodig is. Dan zit je in een situatie waar je kunt vragen wat je wilt voor.

Ik geloof dat 4GB van dit soort oud geheugen vaak al 80 of 100,- kost alleen omdat het zo beperkt verkrijgbaar is. Het is dus even zoeken online waar je nog iets kunt uithalen.

Bijdrager
    Soulshaker
    Bijdrager
    Shmoo

De vraag zal dan vooral zijn of je nog moet gaan investeren in deze oude machine. Dit is 75,- voor 3GB meer RAM. Zal dat het verschil maken bij zo’n oude machine en als je het echt goed wilt doen moet er ook nog een SSD in en nog een beetje extra RAM.

Ik denk dat je deze RAM en SSD upgrades een hele tijd geleden al had moeten doen om er het voordeel uit te halen. Ik denk dat je nu beter kunt upgraden naar een iets minder oude Mac. Zo ergens rond 2010 – 2011 model, dan kun je nog met een oude Mac werken maar wel fatsoenlijk oud met opties.

Bijdrager
    Geite Breier

Alvast dank voor jullie snelle info.
    Even ter verduidelijking waarom ik zo laat wil “updaten”. Ben naar oplossing aan het zoeken om computer weer “iets minder oud” te laten zijn. Alles werkte (wat ik ermee doe) tot vorige week prima. Maar ING heeft problemen met safari (heb nog 10.5.8) en kan daardoor al een week geen inzicht in mijn rekening hebben en betalingen doen. De ING raadt aan Google Chrome te installeren…. maar ik wel gewoon bij de Apple besturing blijven. Daarom heb ik voor 2 tientjes snowleopard besteld. Die loopt volgens de techneuten om minimaal 4 GB RAM. Toen ben ik gaan zoeken of meer mogelijk is om eventueel nog weer up te daten naar nog jongere besturingssystemen dan snowleopard. Verder gebruik ik m.i. niet veel software die veel nodig hebben. Ik stream wat muziek en maak wat presentaties op Keynote en sla aardig wat foto`s op. Ruimte op schijf is nog 270 GB, dus dat zegt genoeg.

Inactief
    Anoniem
    Geite op 02 augustus 2016

Alles werkte (wat ik ermee doe) tot vorige week prima. Maar ING heeft problemen met safari (heb nog 10.5.8) en kan daardoor al een week geen inzicht in mijn rekening hebben en betalingen doen. De ING raadt aan Google Chrome te installeren…. maar ik wel gewoon bij de Apple besturing blijven.

Dat moet je dus niet doen, zeg gewoon vaarwel tegen Safari. De laatste versie van Safari die op 10.5.8 draait is – denk ik – 5.1.10, en dat ding krijgt al jaren geen beveiligingsupdates meer. Met andere woorden; het is zo lek als een vergiet. Snow Leopard installeren helpt ook niet, want ook daar is Safari 5.1.10 de laatste versie die je kunt installeren.

Je kunt Chrome gebruiken, maar die browser wordt helaas nog slechts ongeveer tien maanden ondersteund, of je installeert Firefox ESR. Die ondersteunen hun browser twaalf maanden extra, maar ook daarna is het – helaas – over en uit.

Ik zou zeggen; gooi er 6GB RAM in, koop voor ongeveer €70 een 240GB SSD, mik die erin en installeer OS X 10.9, 10 of 11. Dan zit je weer totaal safe qua internet, en alles zal ook een stuk sneller werken.

Moderator
    Mac Daddy

Ik dacht eerst even dat deze machine niet een nieuwer OS kan draaien, maar blijkbaar wel. Je zou de laatste versie erop moeten kunnen draaien. De vraag is dan hoe snel ie daarmee zou lopen. Een SSD en meer RAM is dan zeker aan te raden ja.

En wat betreft internetveiligheid raad ik ook zeker aan wat Zakske zegt. Des te nieuwer de software, des te veiliger.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik sluit me aan bij Zakske en Mac Daddy. Als je er (minimaal) Snow Leopard (10.6) op installeert, kun je nog de Firefox 47 gebruiken. Die is voorzien van alle recente beveiligingsupdates. Een nog nieuwere OS X versie is misschien nog beter.

Bijdrager
    Geite Breier

Oké allen,
    Duidelijk verhaal. Zal er 6 RAM in zetten met de 240 SSD erbij en dan upgraden naar minimaal OS X 10.9. Snowleopard had ik al besteld voordat ik mijn vraag op dit forum had neergelegd. Wellicht gaat de ING-website wel weer werken met deze update van snowleopard..
    Nogmaals dank voor jullie snelle en heldere informatie!

Inactief
    Anoniem

In plaats van zo’n dure reep van 4GB kun je ook kiezen voor 2 x 2GB RAM. Met een beetje geluk pluk je zoiets van eBay voor €30. Het is dan weliswaar tweedehands, maar voor antiek geheugen maakt dat weinig uit.

Bijdrager
    Soulshaker
    Bijdrager
    Koning Frank

Heb je al CloudRAM 2.0 overwogen?

http://downloadmoreram.com/

Bijdrager
    Johnny
    No_Name op 03 augustus 2016

Heb je al CloudRAM 2.0 overwogen?
    http://downloadmoreram.com/

Te bedenken dat er mensen zijn die hier werkelijk intrappen…

Bijdrager
    Koning Frank

Bij mij werkt CloudRAM anders prima hoor.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.