5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Bastard

Ram moederbord defect, wat nu?

Hoi,

Ik heb een Mac G4 733 en die loopt al jaren zomaar vast. Van alles geprobeerd, maar nu bleek dus dat een van de 3 ram-slotjes kapot is (de middelste).
    Nu is mijn vraag: kan ik een ram-bankje in slot 1 en een ram-bankje in slot 3 stoppen (en dus slot 2 leeg laten), zonder dat ie weer vastloopt? Of gaat de mac automatisch naar slot 2 als het ram-bankje in slot 1 vol zit?

Kortom: valt er nog te werken met een kapot slotje, of moet ik hem echt laten repareren?

Alvast bedankt voor de tips!

Bijdrager
    mhrenes

Weet je zeker dat het slot zelf is en niet de RAM zelf? Misschien is het meteen duidelijk doordat er iets afgebroken is maar zo’n slot gaat eigenlijk alleen mechanisch kapot.

Voor zover ik weet maakt het voor dat type Mac (ik neem aan een PM G4 QS) niet uit in welke configuratie je de geheugens installeert dus slotje 2 leeglaten kan).

Bijdrager
    Bastard

Sorry, ik heb een beetje verkeerde termen gebruikt merk ik. Ik bedoelde bankje ipv slot :)
    Volgens de Apple hardware test is het middelste bankje stuk.

Ik heb inderdaad een Power Mac G4 Quicksilver, dus het zou mooi zijn als het niet uit maakt in welke volgorde ik de modules in de bankjes plaats.

Bijdrager
    Prettyblue1

Als je dat defecte bankje in slot 3 stopt loopt de machine net zo hard weer vast. Gewoon weggooien en voor een habbekrats koop je een andere/nieuwe PC133 module, er is hier vast wel iemand die dat nog heeft liggen.

Bijdrager
    Bastard

Nee, dit is niet het geval.
    Voor de duidelijkheid: een bankje op m’n moederbord (waar je je ram-module in stopt) is kapot.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.