24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Nicketick

RAM Mac Mini Mid 2007

Hallo,

Ik heb nu 1GB RAM in mijn Mac Mini zitten en ik wil volgende maand graag over op Lion.
    Dus ik wil eigenlijk mijn RAM wel upgraden. Zo ziet mijn activiteitenweergave eruit:
    Mijn vragen zijn:
    -Hoe moeilijk / makkelijk is de Mac open te maken
    -Hoeveel verschil in snelheid zal ik merken
    -Is dit een goede keus?

Bijdrager
    Pasav

Dit type geheugen gaat er in : 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM
    Je link doet het niet dus dat kan ik niet controleren. Maximaal 3 GB (volgens Apple 2 GB) Dus 1x 1GB en 1x 2GB module,

Bijdrager
    Pasav

Met een plamuurmes is het redelijk makkelijk te doen, als je maar oppast op de kleinde draadjes en je BT en Airport. Kijk op iFixit.com voor meer info ..;)

Bijdrager
    Nicketick

Maar het is toch zo dat je in beide slots even veel moet doen?

Bijdrager
    SunKeeper

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-Mac-mini-Model-A1176-RAM/1110/1

Er moet wel behoorlijk wat los en uit, maar als je voldoende de tijd neemt, en voorzicht aan doet, moet het lukken.:smile:

Edit: crosspost, daarom raad Apple ook 2 GB aan i.p.v. 3GB. Het kan iets minder soepel lopen, maar werkt wel. Aan jouw de keuze.

Bijdrager
    Nicketick

Hier is trouwens de juiste link: Klik

Bijdrager
    Pasav

Kan je doen, maar je verliest dan sowieso 1 GB, want die wordt gewoon niet gezien door het systeem. Kan zijn dat er toch 4 GB wordt herkent, maar dat is niet zeker. Grof weg ben je kwijt : of 1x 25 en 1x 45 euro of je neemt een kit van 4 GB en die kost 77 euro. PB me maar als je wil weten waar ..;)

Bijdrager
    bouncer

Officieel zegt Apple dat er maar 2 x 1Gb in kan, maar er kan 3Gb in. Helaas bestaan er geen modules van 1,5Gb
    Vroeger moesten het vaak paired modules zijn, nu niet meer.
    Als ik jou was gewoon 3Gb er in stoppen.

Kijk op iFixit of je dit zelf wil doen.
    Edit: Sunkeeper was me net voor.

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, dat geheugen is prima.

Bijdrager
    Nicketick

Ik had iets gelezen over dat als je twee niet identieke erin stopt dat er dan slechtere grafische prestaties zijn. Is dat erg groot?

Bijdrager
    SunKeeper

Dat is bij jouw model niet van toepassing volgens mij.

Bij de latere Mac mini (Mid 2009) met de nVidia 9400M wordt het RAM als videogeheugen gebruikt, bij 1GB RAM 128MB geheugen, en bij 2GB of meer 256MB videogeheugen. Die Mac mini heb ik hier, met 4GB, en dan zie je dit:

Waarbij er dus hier 256MB van de 4GB is afgehaald. Bij jouw is dat niet, dus heeft je videokaart hoogstwaarschijnlijk eigen geheugenblokken op de chip.

Waarom dan ongelijke bankjes verminderde videoprestaties zouden geven weet ik niet, het enige is dat je bijv. niet de hele 1GB kan gebruiken als je maar 1GB hebt.

(dat heeft hier tijdelijk ook in gezeten, en dan wordt de harde schijf er gewoon bij gepakt voor swap, omdat je dat ruimte tekort komt met maar 896MB RAM. Er was toen namelijk een van de 2 bankjes kapot, en Apple ging toen in garantie nieuw geheugen opsturen.)

Maar bedenk even of je aan 2GB RAM ook genoeg hebt voor je dagelijkse werkzaamheden, en of alles nog snel genoeg gaat. In dat geval koop je 1GB erbij als je je daarbij prettiger voelt.

Edit: je weet wel zeker dat er 1x1GB in zit, en niet 2x512MB? Dat kun je zien in Systeemprofiel > Geheugen.

Bijdrager
    Nikita

@ Sunkeeper: De eerdere Mac mini’s hebben de GMA 950 en de gebruikt slechts 80 MB geheugen, dus dat wordt niet weergegeven.

Bijdrager
    SunKeeper

Oh, vandaar.:thumbsup:

Bijdrager
    rapplew

Ik ga over een paar weken er een bankje van 2 gb erbij inzetten( ook Mac mini 2007)
    Wat dan inhoud dat ik totaal er 2.5 gb in heb zitten!

Met (nu) 1 gb loopt hij redelijk
    Gisteravond de hele avond met imovie bezig geweest en moet eerlijk zijn. Viel me niks tegen
    Ben dus hoop vol over die 2 gb extra!

Voor meer info zie Zie deze link

Trouwens jouw Mac mini heeft 2 bankjes van 512 mb!

Bijdrager
    Melbuuln

Mijn mini 2.1 (1,83Ghz) loopt perfect op 2GB.
    Merk wel dat het videogeheugen van 64Mb voor sommige toepassingen te weinig is.

In de mini zitten inderdaad 2 bankjes van 512Mb.

10.6.8 zorgde gisteren avond eerst voor wat probleempjes.
    1. Safari reageerde heel traag.
    2. Mail wilde niet opstarten.

Merk nu geen verschil meer , de mini is binnen 60 seconden opstart.
    Van de ene op de andere dag , werkt de interne geluidskaart niet meer.
    Volgens Meer info zou er geen ingebouwde audiokaart aanwezig zijn.
    Gebruik nu maar een usb-audiokastje van Sweex.

Bijdrager
    SunKeeper

Voor het geluid kun je het volgende proberen:

Veilig opstarten. NIET ONDERBREKEN!

SMC-reset.

PRAM-reset.

Wellicht werkt het dan weer, zo niet, dan heeft je hardware het begeven.

Bijdrager
    tinus_omt

Het geluid zit op een apart bordje, het kan ook dat dat niet helemaal goed is aangesloten. Nog een keer openmaken en een beetje friemelen kan dat best wel eens oplossen.

Moderator
    unSOUND
    Nicketick op 24 juni 2011

Ik had iets gelezen over dat als je twee niet identieke erin stopt dat er dan slechtere grafische prestaties zijn. Is dat erg groot?

Het is niet erg groot, en vooral van toepassing op zware games.

Bijdrager
    Melbuuln

@ tinus.

Jouw post bracht mij in de goede richting :thumbsup:
    De flatcable zat er niet goed in.
    Kabel er goed in gestopt en toen werkte het geluid , weer alleen bleef de ventilator op maximale snelheid draaien.

Nu werkt alles weer als dag 1 (opstart geluid werkt ook weer).

Bijdrager
    Nicketick

@unSound zware games kan je er toch niet op draaien:P

Moderator
    unSOUND

Ik bedoel dan ook de zware games die de GMA950 nog kan hebben… Die zullen minder presteren dan op dezelfde GMA950 met gelijke modules.

Bijdrager
    Nicketick

Gister twee 2GB latjes besteld. Nu wachten tot het binnen is:)

Bijdrager
    Nicketick

Latjes zijn vandaag binnen gekomen en zijn dan ook direct geplaatst.
    Resultaat: Een hele blije eigenaar en Mac:)

Bijdrager
    Kim1

ik ben er vandaag ook 2 gaan halen van deze kingston KVR667D2S5/2G(nog geen 50€ voor de 2).mac mini 2.1 draait nu op 4GB in Lion:lol:

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.