26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Knalmac

Ram kopen

Hoi,

Ik werk veel met adobe after effects en ik merk dat ik ram tekort kom.. ( ik heb 4 gb rAm)
    Zou 8 gb al genoeg zijn om fijn te werken met adobe after effects en andere zware programmas of moet ik dan nog meer kopen?

Bijdrager
    KarelWillem

Veristen voor CS6 volgens adobe:

Multicore Intel processor with 64-bit support
    Mac OS X v10.6.8, v10.7, or v10.8**
    4 GB of RAM (8 GB recommended)

http://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/system-requirements-effects.html

Bijdrager
    TheBigZ

En er past maximaal 32GB (4x8GB) in jouw Mid 2011 iMac.

Bijdrager
    Knalmac

Maar wat raden jullie aan kan ik al goed met 8 werken wat in de post van karenwillem ongeveer staat of raden jullie toch nog hoger aan? Of zou dat onnodig zijn?

Bijdrager
    INCTRL

Ik heb nog wel 4 gig aan originele ram reepjes voor je mac leggen slechts 2 weken gebruikt.

Bijdrager
    Knalmac

Hoeveel geld zou je er voor willen hebben?

Bijdrager
    macpro

Mijn advies: koop altijd de grootste modules die er in passen. Zo veel kost RAM tegenwoordig toch niet meer.
    En je kunt nooit teveel geheugen hebben.;-)

Bijdrager
    Knalmac

Stel je voor als ik deze koop: http://www.memoryshop.nl/product/214236/category-198084-mac-geheugen/kingston-apple-memory-8-gb-sodimm-ddr3-1333.html dan kan ik dat toch in een gleuf doen waar niks in zit en die 4 gb erin laten zitten? (dan zou ik dus 12 gb hebben) of zeg ik nu iets raar?
    Want volgensmij heb ik nog een gleuf over voor die ene 8 gb

Bijdrager
    INCTRL

Je hebt dm.

Bijdrager
    INCTRL
    Knalmac op 28 juli 2013

Stel je voor als ik deze koop: http://www.memoryshop.nl/product/214236/category-198084-mac-geheugen/kingston-apple-memory-8-gb-sodimm-ddr3-1333.html dan kan ik dat toch in een gleuf doen waar niks in zit en die 4 gb erin laten zitten? (dan zou ik dus 12 gb hebben) of zeg ik nu iets raar?
    Want volgensmij heb ik nog een gleuf over voor die ene 8 gb

Je kan niet 1 8 gig reep in die gleuf stoppen. In een iMac 2011 kan je max 4 gig per gleuf erin stoppen.

Bijdrager
    macpro

De limiet van 4 GB per module is wat Apple officieel opgeeft. Maar je kunt 8 GB modules er in stoppen en die werken prima.
    Zie onder andere MacTracker voor details.

Wel is het beter om de modules altijd per 2 te vullen. Dan wordt de snelheid van het geheugen optimaal benut.
    Dus 2x 4GB of 2x 8GB.

Kingston geheugen is prima, dat heb ik ook altijd in mijn Macs zitten. Kies dan wel de KTA serie. Er is ook Kingston Value RAM en dat schijnt niet altijd even goed te gaan met een Mac.

Bijdrager
    INCTRL

Tja of 2×2.

8 gig zal misschien wel werken maar ik kan me niet voorstellen dat dit optimaal werkt. Vroeger moest je voor intel HT CPU’s ook altijd geheugensloten van gelijke grootte vullen dan kon je er ook wel 1 in doen maar dat werkte niet optimaal, CPU wordt er zelfs trager van.

Bijdrager
    TheBigZ
    macpro op 28 juli 2013

Mijn advies: koop altijd de grootste modules die er in passen. Zo veel kost RAM tegenwoordig toch niet meer. En je kunt nooit teveel geheugen hebben.;-)

+1. Dus twee reepjes van 8GB erbij. Dan heb je 20GB en kun je voorlopig vooruit.

Bijdrager
    INCTRL
    TheBigZ op 28 juli 2013
    macpro op 28 juli 2013

Mijn advies: koop altijd de grootste modules die er in passen. Zo veel kost RAM tegenwoordig toch niet meer. En je kunt nooit teveel geheugen hebben.;-)

+1. Dus twee reepjes van 8GB erbij. Dan heb je 20GB en kun je voorlopig vooruit.

Ja natuurlijk doe jij even 20 gig geheugen in een iMac waar maximaal 16 gig in kan.
    De Kernel panics en een instabiel systeem krijg je er dan gratis bij als je even met Adobe bezig bent.

Bijdrager
    INCTRL
    INCTRL op 28 juli 2013
    TheBigZ op 28 juli 2013
    macpro op 28 juli 2013

Ja natuurlijk doe jij even 20 gig geheugen in een iMac waar maximaal 16 gig in kan, officieel.
    De Kernel panics en een instabiel systeem krijg je er dan gratis bij als je even met Adobe bezig bent.
    Vooral 2 verschillende merken geheugen gaan combineren is een no go als je je Mac lief hebt.

Bijdrager
    macpro

Ik heb al vaker een Mac voorzien van meer geheugen dan officieel kan. Nooit problemen mee gehad.
    Een Mac mini volgestopt met 4GB terwijl 2 de max was en het OS niet meer dan 3,25 kan adresseren.
    En hier draait al geruime tijd een Mac mini server met 8 GB terwijl er volgens Apple maar 4 in mag.
    Geheugen van verschillende merken in iMacs heb ik ook al regelmatig gedaan. Werkt ook allemaal prima.

Mag ik vragen waar je jouw uitspraken op baseert?

Bijdrager
    INCTRL
    macpro op 28 juli 2013

Ik heb al vaker een Mac voorzien van meer geheugen dan officieel kan. Nooit problemen mee gehad.
    Een Mac mini volgestopt met 4GB terwijl 2 de max was en het OS niet meer dan 3,25 kan adresseren.
    En hier draait al geruime tijd een Mac mini server met 8 GB terwijl er volgens Apple maar 4 in mag.
    Geheugen van verschillende merken in iMacs heb ik ook al regelmatig gedaan. Werkt ook allemaal prima.

Mag ik vragen waar je jouw uitspraken op baseert?

Waar ik het op baseer?

A, Op eigen ervaring.
    B. Apple support zie: http://support.apple.com/kb/HT1423?viewlocale=en_US&locale=en_US#1
    C. wat ervaring van andere mensen hier en daar: zie: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1419261

En by the way: we praten hier niet over een Mac-mini of over een mini server maar over een iMac uit 2011.

En dat jij 4 gig in een systeem doet waarvan het OS net 3 gig kan adresseren zegt denk ik ook wel wat over jouw opportunisme.

Bijdrager
    eugy

@inctrl jij bent hier degene die duidelijk niet weet waar je over praat. Hier een iMac 2011 met 24 gb ram en draait als een zonnetje

Bijdrager
    TheBigZ

De bewering dat er maar maximaal 16GB in de Mid 2011 iMac zou kunnen is inmiddels al door macpro en eugy ontzenuwd.

Ik ben bang dat INCTRL het niet kan velen dat hij straks met zijn 2x2GB reepjes blijft zitten, omdat de TS besluit om er 2x4GB of 2x8GB bij te prikken. Dat is natuurlijk toch een beetje een kinderachtige reactie voor een volwassene van 33 jaar.

Bijdrager
    INCTRL
    eugy op 28 juli 2013

@inctrl jij bent hier degene die duidelijk niet weet waar je over praat. Hier een iMac 2011 met 24 gb ram en draait als een zonnetje

En omdat het bij jou toevallig goed draait (wat is de definitie van ‘goed draaien’ bij jou eigenlijk?) weet ik niet waar ik over praat? Ga eens aan de gang met Adobe premiere.

Dus mijn argumenten dat Apple het zelf officieel afraad klopt dus niet.?
    Dat diverse mensen daardoor Kernel panics daardoor ondervinden als het systeem zwaar belast wordt en een instabiele systeem (ik heb link er zelfs bij gezet) oplevert klopt ook allemaal niet? Neeeeee want IK weet niet waar ik over praat omdat Meneertje eugy toevallig 24 gb ram in zijn systeem heeft zitten (zal hij ook erg goed gebruiken al die ram. … lol) dus al mijn argumenten zijn allemaal flauwekul.

Echt lachwekkende weer die opportunistische clowntjes hier.

Aan topicstarter doe er ALSJEBLIEFT > 16 gig in die IMac van je …succes gegarandeerd door Eugyyyy

Bijdrager
    INCTRL
    TheBigZ op 28 juli 2013

De bewering dat er maar maximaal 16GB in de Mid 2011 iMac zou kunnen is inmiddels al door macpro en eugy ontzenuwd.

Ik ben bang dat INCTRL het niet kan velen dat hij straks met zijn 2x2GB reepjes blijft zitten, omdat de TS besluit om er 2x4GB of 2x8GB bij te prikken. Dat is natuurlijk toch een beetje een kinderachtige reactie voor een volwassene.

Wat is er nu eigenlijk ontzenuwd?

Door de uitspraak “bij mij draait het als een zonnetje“??

Nou dan zal ik deze zin weer simpel ontzenuwen:

Bij mij draait het alles behalve als een zonnetje….. en zo bij 1000 andere mensen die hun systeem serieus gebruiken.

Oh en user: MacPro heeft ook ooit eens 4 gig in een Mac mini weten te stoppen die slechts 3,2 kon adresseren. LOL ja er is een hoop ontzenuwd hier en ik weet niet waar ik over praat. LOLLL

Ohja ik zeg dit allemaal omdat ik ‘bang’ ben dat ik met mijn 2×2 blijf zitten. Ja natuurlijk dat argument had ik ook echt gebruikt hier om mijn bewering te staven? Nee, de beweringen ervaringen en feiten die hier neerzet zijn wordt geen 1x serieus op in gegaan.

Enne die 2×2 gig heb ik net uit het raam gegooid die zijn nu niet eens meer te koop.

Wordt tijd dat het beheer hier diverse kleuters, die nooit normaal op inhoud kunnen discussiƫren eens eruit gaat gooien om het niveau eens op een bepaalde hoogte te houden.

Bijdrager
    TheBigZ
    INCTRL op 28 juli 2013

Inderdaad, die kloppen niet. Bovendien raadt Apple niks af, maar stelt Apple de specs op die op het moment van uitkomen van een nieuwe Mac relevant zijn. En toen de Mid 2011 iMac uitkwam waren die 8GB reepjes nog niet te koop. Dus Apple heeft destijds de iMac Mid 2011 niet kunnen valideren met reepjes die pas later uit zouden komen. Dat is de achtergrond van de informatie die Apple verstrekt.

Het is al jaren het geval dat er, nadat een Mac is uitgekomen, reepjes op de markt verschijnen die groter in capaciteit zijn. En in veel gevallen werken die dan ook gewoon in de betreffende Macs. Je kunt op MacTracker of Everymac nalezen wat de maximale grootte is die werkt in je Mac.

Blijven roepen dat de boel dan instabiel wordt e.d. is een beetje kortzichtig.

Bijdrager
    TheBigZ
    INCTRL op 28 juli 2013

Wordt tijd dat het beheer hier diverse kleuters, die nooit normaal op inhoud kunnen discussiƫren eens eruit gaat gooien om het niveau eens op een bepaalde hoogte te houden.

Verdere discussie met jou is zinloos. Een prettige zondag nog!

Bijdrager
    INCTRL
    TheBigZ op 28 juli 2013
    INCTRL op 28 juli 2013

Inderdaad, die kloppen niet. Bovendien raadt Apple niks af, maar stelt Apple de specs op die op het moment van uitkomen van een nieuwe Mac relevant zijn. En toen de Mid 2011 iMac uitkwam waren die 8GB reepjes nog niet te koop. Dus Apple heeft destijds de iMac Mid 2011 niet kunnen valideren met reepjes die pas later uit zouden komen. Dat is de achtergrond van de informatie die Apple verstrekt.

Het is al jaren het geval dat er, nadat een Mac is uitgekomen, reepjes op de markt verschijnen die groter in capaciteit zijn. En in veel gevallen werken die dan ook gewoon in de betreffende Macs. Je kunt op MacTracker of Everymac nalezen wat de maximale grootte is die werkt in je Mac.

Blijven roepen dat de boel dan instabiel wordt e.d. is een beetje kortzichtig.

inderdaad die kloppen niet

Mijn systeem werkt zeer instabiel met 24 gig als ik bijvoorbeeld Adobe Premier of Photoshop werk”……. deze bewering klopt niet volgens jou?

En al deze ervaringen zoals hier te lezen: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1419261

Nee kloppen ook allemaal niet. Allemaal ‘kortzichtig en onzin‘ aldus de “grote” “TheBigz

Hoe oud ben jij in godsnaam? Van jou klopt helemaal niks.

Nogmaals aan topicstarter: doe er alsjeblieft meer dan 16 gig ram in die iMac van je ,of stop 1x 8 gig reep naast je bestaande 2×2 gig. zoals jezelf al voorstelde en veel plezier verder ermee

Bijdrager
    macpro
    INCTRL op 28 juli 2013

En dat jij 4 gig in een systeem doet waarvan het OS net 3 gig kan adresseren zegt denk ik ook wel wat over jouw opportunisme.

Nee hoor, dat zegt dat ik goed heb gezocht naar de mogelijkheden om de Mac maximaal te laten performen.

Kijk hier maar eens: iMac and Mac mini memory performance testing

Bijdrager
    INCTRL
    macpro op 28 juli 2013
    INCTRL op 28 juli 2013

Nee hoor, dat zegt dat ik goed heb gezocht naar de mogelijkheden om de Mac maximaal te laten performen.

Kijk hier maar eens: iMac and Mac mini memory performance testing

Schitterend die testresultaten van een iMac uit 2007. We zijn inmiddels alweer 6 jaar verder en in het geval van de topicstarter 4 jaar verder met zijn iMac uit 2011. En je slaat de plank extra mis daar in deze zwaar verouderde test uit wordt gegaan van maximale geheugen in de imac en mac mini die Apple destijds officieel garandeerde (4 gig) en hier is de discussie allang ontspoort naar geheugenrepen boven de grens waar Apple officieel optimale werking voor garandeert (max 16 gig) in een iMac uit 2011.

Mbt onze aparte discussie van 4 gig gebruiken in een OS die net 3,2 gig kan adresseren heb ik dus ook niet teveel gezegd gezien in dit testrapport. 3,2 gig tov de 4 gig geheugen, het verschil bijna nihil is.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.