16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    freshface

Ram in mac

Als ik me een mac aanschaf (emac superdrive waarschijnlijk) standaard zit daar 256 dimm ramm geheugen in .
    Is dit genoeg of zou je er beter wat meer geld tegenaan smijten voor direct een ram boost vb 512 ramm ofzelfs een gig ramm ?
    Is het ramm geheugen in een mac niet hetzelfde als in een pc ??
    Is dat dan niet goedkoper als ja “pc ramm” geheugen koopt en die dan in je emac steekt :?

Of heb ik het mis:o

Bijdrager
    Granny Smith

Ik weet niet of pcram en macram hetzelfde zijn (hangt af van het type)
    maar …
    ik weet wel dat het soms goedkoper is om ‘ergens anders dan bij Apple’ ram te kopen en dit in je mac te proppen. Ik zou dan wel een goed merk kiezen (Kingston ofzo)
    Soms moet je dan een latje vervangen (ipv bijsteken) maar zelfs dit is goedkoper.

vb: iBook 14″ met 256ram standaard … ik zou hem volledig volsteken met ram dus met de AppleStore kost me dit +- 190 als ik het ram bij Macc koop kost het me maar +-150 das een verschil van 40 en ik houd 128ram over … kan ik iemand anders een plezier meedoen of verkopen of bijhouden als ‘reserve’

Ik zou eens kijken of dit voor de emac ook het geval is

Ik zou hem volproppe (1GB?) … (ram kost niet zoveel)

Bijdrager
    Aqua1

Je kan inderdaad ook ander dan AppleRAM kopen, maar het moet “van goede kwaliteit” zijn. Als je bv bij mailamac iets koopt, weet je zeker dat het past. Sommige ram uit de pc wordt namelijk niet herkend door mac en dan ben je lijkt mij nog verder van huis.

Bijdrager
    cabbie

bovendien kan je problemen krijgen met dvd fikken als je ram te traag is/niet goed is/niet apple branded is. Kortom, een niet triviaal verhaal.

Moderator
    unSOUND

De keuze van meer RAM hangt ook af van de vraag wat je ermee gaat doen… brieven tikken en filmpjes kijken kan makkelijk met 256 Mb, ga je de hele dag DVD’s rippen en branden [voor back-up doeleinden uiteraard] kun je inderdaad extra RAM overwegen…

De iMac bijvoorbeeld heeft maar 1 extra geheugenbank, dus stel dat je perse naar 1 Gb RAM wilt, moet je hem al aanschaffen met 512 Mb intern, anders eindig je dus op maximaal 768 Mb. Ik weet niet hoeveel banken die eMac heeft, maar denk er eens over na.

Mijn eigen ervaring is dat bij mij 768 Mb meer dan genoeg is… ikzelf had msschien met 256 Mb al tevreden kunnen zijn…

Wat betreft RAM bijkopen verwijs ook ik je naar Mailamac.nl, die hebben prima service, en zijn behoorlijk goedkoper.

Bijdrager
    kenmasters

Ik heb net mijn iBook 800 van 256 naar 640 uitgebreid en dat bevalt prima (geen verrassing denk ik) OSX wordt steeds lekkerder naarmate je er meer ram inzet. Inderdaad id mailamac een aanrader.

Bijdrager
    Emarc
    ”unSOUND”

Ik weet niet hoeveel banken die eMac heeft, maar denk er eens over na..

De E-mac heeft twee bankjes die je maximaal kan vullen tot 1024mB.
    Extra geheugen is altijd handig maar let er wel goed op dat je 133 mHz versie neemt. De 100 mHz wordt niet herkent!

Bijdrager
    mikanik

Volgens mijn dealer is er verschil tussen pc ddr-ram en apple ddr-ram. Ik heb gemerkt dat niet al het pc ddr-ram (goedkoper) werkt. Kingston maakt speciaal voor apple geheugen (duurder). Dit kun je terugzien in het typenummer.

Bijdrager
    Goes

Ik heb net wat besteld bij http://www.informatique.nl. Ik hoop dat dat wat is…

Bijdrager
    Syndic

Gewoon RAM kopen bij Mycom! Scheelt behoorlijk in de prijs… binnen een dag bezorgd :wink: Wel ff letten op de specs hè :D

Bijdrager
    freshface

En hoeveel pins bevat dat zo een module voor een eMac ?

Kan er mss iemand me dat vertellen?

Thx
    —————————————————————————–
    [Update]
    Ik heb het eigenlijk al gevonden :D . Ik heb dus ram nodig dat aan deze voldoet :
    512 mb PC 133 sd ram
    168 Pins dimm gleuven
    [/update]

Bijdrager
    driek

Ik zou ook mailamac aanraden, tot 1gb geheugen, als we nu in sept aan director & video(adobe premeire) en after affects beginnen, het zijn programma’s die wel wat geheugen slikken dus zal je ze nodig hebben, tenzij je midden je gip(eindwerk) nog extra geheugen moet kopen en daar moet aan denken is niet leuk.

het nadeel van mailamac is de extra €19 verzendings kosten naar Belgïe.
    De prijzen van It-pro ken ik niet want ik ben niet voor die winkel.

Bijdrager
    freshface

Dat kan ik doen , maar ik laat in men eMac al standaard 512 inzetten , het is gewoon al info inwinnen voor in de toekomst.

Met 512 zal ie ook wel goed draaien

Bijdrager
    JJmac

macstuff geeft levenslange garantie en niet duur.

Bijdrager
    hans dorsman

Ik werk nog steeds met 256 MB RAM op mijn imac G4-800.
    Ik ben wel van plan er eens wat meer in te stoppen, maar echt nodig heb ik dit eigenlijk niet ondanks dat ik ook wel eens imovie gebruik.

Geheugen is ergens anders dan bij Apple veel goedkoper.
    Ik zou wel voor een winkel gaan die Apple spul verkoopt. De prijs van RAM scheelt daar nauwelijks met die voor Windows, maar je bent wel zeker dat het werkt.

Even een voorbeeld: Bij Apple kost een upgrade van 256 naar 512 MB 130 Euro. Bij Mail-a-mac kost dit 49 euro.

Hans

Bijdrager
    Torz

Het kan soms handig zijn om de zoekfunctie van dit forum te gebruiken
    :wink:
    Aan dit onderwerp zijn al veel topics gewijd.

bv:http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=1409&highlight=geheugen+ram+pc

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.