22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Thomash

Ram geheugen in Macbook

Ik heb nu mijn macbook een half jaartje. En hij wordt natuurlijk steeds wat slomer.
    Ik heb ook vaak last dat ik teveel programmatjes open heb.
    Dus ik wil meer RAM. Maar hoeveel is nou goed?

ik heb nu het minimum (512) en wil wel 1 GB of meer….

en hebben jullie nog tips of ik mijn macbook moet opsturen naar apple zodat apple er een nieuwe ramstaaf in doet of kan ik het ook zelf doen (waar ik filmpjes op internet heb gezien waarbij het niet moeilijk is).

Als ik het zelf doe bespaard het me 30/40 euro (dat voor mij best veel is). Want bij apple is het minimum 130 euro dacht ik voor 1 Gb ram, en op tweakers zag ik een 1gb ram staaf voor 90 euro…

what to do?

Bijdrager
    Xcode

Je hebt nu volgens mij 2x 256 MB RAM en je kan er dus voor kiezen om 512 bij te plaatsen en 1 van 256 eruit te halen, dan heb je 768 MB RAM. Je hebt maar 2 sleuven waar RAM in kan. Zélf de RAM in je MacBook bijplaatsen is trouwens niet zo heel erg moeilijk.

Bijdrager
    mvdenberg

Er is op dit forum een sticky: Macs en ram, veel gestelde vragen.
    Je kunt het hier vinden: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=86467

Naar mijn idee moet het zeker zelf te doen zijn.
    Ik weet niet welke programma’s je (gelijktijdig) gebruikt, maar ik zou zeker naar 1Gb gaan: als het even kan naar 2 Gb.

Bijdrager
    Sentitel

Er zelf inzetten. Als je het bij mail-a-mac koopt (http://www.mailamac.nl/) of een vergelijkbare webshop, weet je zeker dat je het goede ram geheugen koopt, want macs zijn nogal kieskeurig. Je moet het bij een MacBook (vanwege videochip) in gelijke paren kopen. Dus 2x 512 MB of 2x 1 GB.

Als je 2x 1 GB kunt betalen moet je dat zeker nemen.

Trouwens, het is niet logisch dat je mac steeds trager wordt als je hem al enige tijd hebt gebruikt, dat is juist het voordeel van een mac, dat je niet een clean-install hoeft te doen. Je moet je MacBook ’s nachts een keer aan laten staan (zonder dat ie in sluimerstand gaat) om zo speciale scripts uit te laten voeren die je mac opruimen.

Bijdrager
    Thomash

dus dat betekend als ik nu 1 van 1gb koop, dat als ik later naar 2gb precies dezelfde stick moet hebben?

Bijdrager
    denboris
    ”Thomash”

dus dat betekend als ik nu 1 van 1gb koop, dat als ik later naar 2gb precies dezelfde stick moet hebben?

neen,
    als je ram wil bijsteken moet je zoiezo 2*512MB of 2*1gig bijsteken, niet de helft 256 en 512

Bijdrager
    Thomash

ja las het net opnieuw….domme fout

bedankt! Ik ga voor de 2 Gb…toch

Bijdrager
    RiFF

Ik heb mijne in een Apple Centre laten plaatsen. Gewoon omdat ik dan zelf niet hoef te klooien (ik weet het, het is niet zo moeilijk) en omdat ik dan niet verantwoordelijk ben voor dingen die fout kunnen gaan.

Goed dat je voor de 2GB gaat trouwens, het is bovendien aan te raden om twee gelijke modules te plaatsen. Zoiets als 786 werkt niet echt fijn.

Moderator
    unSOUND
    ”denboris”

als je ram wil bijsteken moet je zoiezo 2*512MB of 2*1gig bijsteken, niet de helft 256 en 512

Dat is trouwens niet helemaal waar. Bij de MacBook KAN je geheugen in gelijke paren plaatsen, maar je kunt gerust nu 1 module vervangen, en over een maandje of 2 de andere… dat maakt helemaal niks uit. In theorie is een opstelling met gelijke modules een paar procent sneller, maar het is dus zeker niet verplicht.

Bijdrager
    smoothly

Precies! Het is echt een te verwaarlozen verschil in grafische prestaties waarom ze je aanraden om geheugen in paren te plaatsen. Je kan echt al zoveel beter uit de voeten als je met 1GB uitbried tot 1,25!!! En als je het bij een apple centre haalt zullen ze het er binnen zo’n 5 minuten voor je in zetten. (En geloof me, het is echt een wereld van verschil!)

Bijdrager
    Thomash
    ”smoothly”

Precies! Het is echt een te verwaarlozen verschil in grafische prestaties waarom ze je aanraden om geheugen in paren te plaatsen. Je kan echt al zoveel beter uit de voeten als je met 1GB uitbried tot 1,25!!! En als je het bij een apple centre haalt zullen ze het er binnen zo’n 5 minuten voor je in zetten. (En geloof me, het is echt een wereld van verschil!)

ja, maar dan heb je wel meer uitgegeven dan dat je ergens anders kan halen…of niet?

Ik had deze bijv gevonden:

http://www.4launch.nl/4launch.php?links=shop/shoplinks.php&center=shop/producteninfo.php?productid=022675

kan ik die in mijn laptop stoppen?

Bijdrager
    Tjeerd

Hmm.. ik zit met hetzelfde probleem.

Ik ga denk ik 2*512 bestellen, omdat ik van veel mensen op het forum las dat dat beter was. Maar ik weet gewoon dat er toch ooit 2 GB bij komt. Dus nu zit ik met het probleem van wat zal ik doen

Ik neem aan dat ik dus gewoon 1 GB kan kopen en de 256 MB module kan laten zitten, om die later (over een half jaar ofzo) te vervangen?

p.s. Ik zag bij alternate.nl een RAM reepje van Kingston (valueRAM) voor 69,- Ik vroeg me af of dat verschild met het geheugen dat ik anders bij Mail-a-mac zou kopen voor 120,-

Bijdrager
    Xcode
    ”unSOUND”
    ”denboris”

Dat is trouwens niet helemaal waar. Bij de MacBook KAN je geheugen in gelijke paren plaatsen, maar je kunt gerust nu 1 module vervangen, en over een maandje of 2 de andere… dat maakt helemaal niks uit. In theorie is een opstelling met gelijke modules een paar procent sneller, maar het is dus zeker niet verplicht.

Hoe zit dat dan met een iBook G4 met 256 en 512? Is dat theoretisch ook wat minder snel?

Bijdrager
    roblemmen

Ja dat geld voor elke Mac. Het zit hem in het feit dat het ongelijke paren RAM zijn.

Moderator
    unSOUND

Nee roblemmen, dat maakt bij de iBook niks uit. De iBook en de PowerBook maken namelijk geen gebruik van de matched-pair instelling, ook niet als er 2 gelijke modules in zitten. Dus ongelijke modules hebben totaal geen nadelig effect bij die modellen.

PowerMac G5 & Mac Pro:
    – Matched pair opstelling verplicht.

Intel Macs ( behalve de Mac Pro ):
    – Matched pair opstelling mogelijk, maar niet verplicht.

PPC Macs ( behalve de PowerMac G5 ):
    – Matched pair opstelling niet mogelijk.

Bijdrager
    roblemmen

Mijn excuses. :oops:

Bijdrager
    IMAC24

Maar waar kan ik het beste ram kopen 2x 1 gb voor mijn macbook?
    Wat is het voordeligst en van welk merk??, inbouwen lukt mezelf denk ik wel:wink:

Moderator
    unSOUND

De meeste ervaringen met merken en winkels staan hier:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=86467

Bijdrager
    RiFF

Dit draadje moet trouwens onder Hardware…

Bijdrager
    Thijs van Tol

Bij de Macbook 13″ hoef je toch niet in paren te denken?

Moderator
    unSOUND

Nee, dat hoeft niet.

Bijdrager
    Turbanus

Ik zet hem wel in Hardware….:wink:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.