20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Rolo26

RAM en SSD

Hi OMT’ers.

Heb een macbook pro 13-inch late 2011 die na de update naar el capitan knetter traag is geworden. Mijn vermoeden is dat de ram en hdd simpelweg de zaken niet meer aankunnen. ik heb al veel gelezen over dit onderwerp en weet dat ik 2x Corsair 8 GB DDR3-1333 Kit moet kopen. De SSD is ook al bekend. Dat moet volgens velen de SAMSUNG 850 EVO 500 GB zijn.

Nou is mijn vraag;

Hoe behoud ik mijn programma’s en besturingssysteem op mijn laptop zonder dat ik ze “kwijtraak”. m.a.w. ik lees dingen over partitioneren? en klonen?

wie helpt mij verder, want dit gedeelte begrijp ik nog niet.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    SunKeeper

Externe schijf gereed zetten waar alles op past en die nu leeg is.

Daarna ga je naar bombich.com, download Carbon Copy Cloner. Maak daarmee een kopie naar de externe schijf, vervang de interne HD voor SSD, start op van de externe schijf, maak nogmaals kopie. Zodra klaar even herstarten (die laatste niet vergeten) en klaar ben je.

Let op dat CCC een 30-dagen-probeer is, voor onbeperkte tijd (en Macs) kost het je ± vier tientjes. Is het overigens zeker waard, maar wil je alleen eenmalig klonen is de gratis versie prima. Je hebt altijd de volledige versie.

Bijdrager
    Rolo26

Daarna ga je naar bombich.com, download Carbon Copy Cloner. Maak daarmee een kopie naar de externe schijf, vervang de interne HD voor SSD, start op van de externe schijf, maak nogmaals kopie. Zodra klaar even herstarten (die laatste niet vergeten) en klaar ben je.

Waarom moet ik dan 2 keer een kopie maken?

Bijdrager
    SunKeeper

De eerste is: interne HD > externe HD.
    De tweede: externe HD > interne SSD.

Kopie is hier ook echt kopie, dus je Mac ziet geen verschil in de locatie van je systeem. Dus zal die er ook altijd van opstarten, waar het ook op staat.

Bijdrager
    Shmoo

Kun je niet een kopie maken van je interne HD en die dan meteen vanaf de computer op de SSD zetten. Daarna laptop openen, schijven wisselen en dan weer dichtschroeven en opstarten maar.

Bijdrager
    Hydræ

Beste manier voor jou:
    – Download het programma Carbon Copy Cloner of SuperDuper!
    – Sluit de SSD op de Macbook aan met een Sata naar Usb kabel
    – Gebruik de software om een kopie/kloon naar de SSD te schrijven
    – Wissel de schijven

Sowieso altijd eerst een back-up maken met Time Machine.

Wat ook kan werken:
    – Wissel de HDD voor de SSD
    – Start op in Recovery stand (Cmd+R)
    – Download en installeer El Capitan
    – Zet Time Machine back-up terug

Ik ben hiervan alleen niet 100% zeker, omdat op je lege SSD nog geen recovery partitie staat. Dat weet iemand hier vast wel.

Bijdrager
    Hydræ

Je bent niet de eerste met klachten over een trage Mac na de Capitan-upgrade. Check ook deze website.

Bijdrager
    SunKeeper

Voor de optie van @shmoo heb je wel weer zo’n kabel nodig, niet het meest universele ding, en je gebruikt het dan maar Ă©Ă©n keer. Voor een externe harde schijf geldt dat overigens ook gedeeltelijk.

@hydrae: Ja, als je een SSD er leeg in zet kun je direct door op deze Mac. (netwerkverbinding vereist)

Edit: wat ook altijd handig is, een handleiding:
    https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Late+2011+Hard+Drive+Replacement/7656

Bijdrager
    marcanon

ik heb toen een losse behuizing gekocht waar ik tijdelijk bij ssd in gedaan heb. Via CCC de data overgezet, daarna de ssd in mijn macbook en de oude hdd in de behuizing als externe hdd.

Bijdrager
    Catbert

Het is natuurlijk wel een mooi moment om een fresh install te doen en je schijf op te ruimen. Bestanden, foto’s etc. kopieren naar een externe HD, nieuwe SSD erin en El Capitan van een opstartbare USB installeren.

Bijdrager
    SvS

Of recovery vanuit internet. Clean install dus. Zou ik gedaan hebben en heb dat ook gedaan bij meerdere macs.

Bijdrager
    SunKeeper
    Catbert op 21 december 2016

El Capitan van een opstartbare USB installeren.

Opzouten graag.

9/10 werkt dit niet en voor iemand zonder ervaring is het een doolhof zoiets te creëren. Waarom moeilijk doen als je de Mac alleen aan hoeft te zetten en twee minuten wachten?

Bijdrager
    Rolo26

Oké, ik zie veel verschillende mogelijkheden.

Ik begrijp het volgende eruit:

RAM eruit nieuwe erin, geen actie nodig.
    HDD eruit, maar eerst back-up maken naar nieuwe SSD d.m.v. Carbon Copy Cloner.
    Dan SSD erin.

Dan blijven 2 vragen voor mij over:
    – Waarom moet dit met CCC en kan dit niet met time machine?
    – Als de SSD erin zit waar alles opstaat, dan moet de pro het toch meteen doen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    SunKeeper

CCC kopieert het volledige geheel wat op je schijf staat direct in Ă©Ă©n actie, zonder zeuren.

Via Time Machine moet je eerst installeren, daarna data terugzetten met migratieassistent. Naast dat het langer duurt, wil migratieassistent wel eens raar doen, of mislukken.
    Verder wordt macOS Sierra (opvolger OS X El Capitan) ook ondersteund en Apple probeert je dan ongevraagd die kant op te duwen.

Je tweede vraag: Ja.

Ook met een lege SSD start ie gewoon op, dan wordt er automatisch via een Apple-server een Recovery HD op gezet. Waarvanuit je weer verder kunt, bijv. installeren.

Bijdrager
    Catbert

SunKeeper 1 uur geleden #
    Catbert 4 uur geleden
    El Capitan van een opstartbare USB installeren.
    Opzouten graag.

Wat een idiote reactie, volkomen onnodig.

Bijdrager
    SunKeeper

Zal best, maar zomaar wat roepen zonder onderbouwing is ook onnodig.

Moet je mij eens uitleggen wat iemand er mee opschiet om te gaan prutsen met een USB-stick.
    Snijd jij ook je brood met een staalkabel, terwijl voorgesneden brood even duur is als niet-gesneden brood bij de bakker?

Bijdrager
    Shmoo

Zit je wel lekker in je vel SunKeeper?

Ruzie gehad met je vrouw/vriendin, of hebben de katten je weerstation stuk gemaakt? Waarom reageer je de laatste paar dagen zo fel op alles en iedereen alsof je elk moment kunt gaan vechten.

Bijdrager
    SunKeeper

@shmoo: Denk jij ook wel eens aan iets anders dan vrouwen of meisjes? Je kunt niets posten zonder ten minste iets te noemen.:-D

Gaat prima met mij, maar dat USB stick-verhaal hangt me toch wel zover de keel uit. Dit is al de 23907595 keer dat ik uit moet leggen waarom het onhandig is.

Geblokkeerd
    SusanUSA
    SunKeeper op 21 december 2016

Dit is al de 23907595 keer dat ik uit moet leggen waarom het onhandig is.

Dat doe je toch echt zelf.

Bijdrager
    Shmoo

Gaat prima met mij, maar dat USB stick-verhaal hangt me toch wel zover de keel uit. Dit is al de 23907595 keer dat ik uit moet leggen waarom het onhandig is.

Niemand verplicht je tot het uitleggen van iets. Denk je niet dat mijn toetsenbord geen bijt-afdrukken in de toetsen bevat wanneer er weer zo’n clown een topic aanmaakt omtrent, help mijn hele Mac zit vol reclame. Overal waar ik kijk zie ik banners terwijl ik AdBlock gebruik.

Ik reageer daar gewoon niet eens meer op om mijzelf en de vrouwen om mij heen te beschermen.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.