9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    y-it

RAID1, mirroring in 10.3

Ik heb een G4 met daarin 2 HD’s (identiek) van 80 Gb. Het zijn overigens Maxtor schijven. Ik heb ze op de ATA zitten.
    Op de eerste heb ik OSX 10.3.5 vers geinstalleerd (is dus mijn opstartschijf). De tweede HD is leeg. Nu wil ik als ik van de eerste opstart via Schijfhulpprogramma RAID gaan instellen, zodat de tweede HD een mirror is van de eerste. Ik kan bij het tabje RAID van de eerste HD wel de tweede HD in het kader slepen, maar “Maak aan” blijft bij mij grijs en ik kan ook niet kiezen voor stripe of mirror.

Iemand een idee ?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb geen oplossing helaas, maar wel een vraagje voor je;
    Dat mirrorring heb ik wel eens van gehoord, maar hoe zit dat dan?

Is het zo dat alles wat je doet en installeert, je automatisch ook
    installeert op de mirror (of kopiëert hij dat door)?
    Mirrored hij dan meer dan alleen de bestanden en sytseem, zoals
    de programma’s e.d.?

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    y-it

Alles wordt gemirrorred, real-time. Da’s ook het mooie eraan. Dit zou ik kunnen doen of ik kan kiezen voor “clonen” met Carbon Copy Cloner. Dit laatste moet je alleen schedulen of handmatig doen en is daarmee dus niet realtime. Je kunt het bijv. dan ‘s-nachts schedulen, waardoor je maximaal 1 dag achterstand hebt bij evt. uitval van je hoofdschijf.

Bij mirroren is er dus 80 Gb beschikbaar als je 2 x 80 Gb mirrored.

Geblokkeerd
    Anoniem

Oooow:D Dat klinkt interessant!
    Je draait dus een duplicaat op de achtergrond mee (onzichtbaar)?
    Maar hoe werkt dat dan als je eens een nieuw programma installeert?
    En kan het ook als je systeem-HD 80Gb is, en de mirror 120Gb?

Ik neem aan dat je dit op je werk hebt gedaan, want voor thuisgebruik
    zie ik niet écht heel veel voordelen. Ikzelf zit zo af en toe eens een
    beetje te knutselen met het systeem, en wil na verloop van tijd gewoon
    een schone installatie doen. Dan is een Mirror eigenlijk onnodig voor mij:)

Maar we hebben het hier ook gedaan, maar hoe dat gedaan is weet ik niet.
    Dat had onze externe systeembeheerder ingesteld, en die is er niet helaas.
    Heb je de instellingen boven dat vlak waar je de HD insleept ook al ingesteld?
    En ze zijn ook beiden op dezelfde manier geformatteerd?

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Woziak

Een software mirror in OSX kan je alleen maken met lege schijven! Een schijf met een installatie van osx kan je dus niet meer mirroren.

Dus beide schijven leeg maken; booten van de install-CD; schijven eerst configureren en dan OSX installeren.

@joram; mirroren kan alleen met identieke schijven… :wink:

Bijdrager
    y-it

Ben er al achter waar het aan lag. Ik dacht dat ik de tweede schijf in het RAID-gedeelte van de eerste schijf moest slepen om een RAID-set aan te maken, maar je moet dus beide schijven in het kader slepen en vervolgens de set (mirroring selecteren) aanmaken. Nu kan het tenminste goed uitproberen.

Geblokkeerd
    Anoniem

from Woziak:@joram; mirroren kan alleen met identieke schijven…

Is dat even balen… ik dacht dat zolang je Mirror maar minstens net zoveel ruime had als het origineel,
    dat er dan feitelijk geen verschil is.

ach ja… weer wat geleerd:)

Bijdrager
    y-it

Met clonen heb je dat probleem in ieder geval niet. Clonen kan naar alles mits de doelschijf maar groot genoeg is. De doelschijf kan dus ook een externe firewire HD zijn of zelfs een schijfkopiebestand (.dmg).
    Carbon Copy Cloner maakt bovendien – indien je dat aangeeft – de doelschijf bootable. Dus als je gewone HD ermee ophoudt, kun je nog opstarten vanaf je (externe firewire) HD.

Bijdrager
    benzibx
    ”Woziak”

mirroren kan alleen met identieke schijven… :wink:

Hier heb ik een vraagje over…

Heb een G5 met 160 Gb interne HD (ongepartitioneerd) die ik wil mirroren via software RAID-1.
    Is het nu werkelijk zo dat meer capaciteit op de tweede HD onbruikbaar is?

Boerelogica zegt dat als je de tweede HD partitioneert in 1 partitie 160Gb (mirror), je de 2e partitie (de rest) moet kunnen gebruiken voor data-opslag. Tzijn toch verschillende volumes?

Of is het systeem niet geschikt voor boerekinkels als ik? :)

(beschrijving “how to” overigens hier gevonden: http://www.frozennorth.org/C2011481421/E20060221212020/ )

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.