8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    parl

Raid ongedaan maken

Ik heb in mijn ouwe trouwe Mac Pro 4 harde schijven waarvan er 2 in Raid staan. Omdat het backup-en met de Time Machine perfect gaat is die Raid instelling niet meer nodig. Ik wil graag van deze Raid schijven weer 2 onafhankelijk draaiende discs maken. Hoe doe ik dat veilig?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Met behoud van de inhoud van de schijven, of mogen ze leeg?

Het tweede lijkt me makkelijk genoeg: selecteer één van de schijven in het Schijfhulpprogramma, verzeker jezelf ervan dat je de juiste gekozen hebt, en kijk dan nog eens of het wel degelijk de juiste is. Kies dan om hem te wissen en wanneer het programma vraagt of je dat echt wilt doen, kijk je nog eens of het ook echt de schijf is die je leeg wilt maken. Is het inderdaad die schijf, dan zeg je dat hij leeg mag. Herhaal dit voor de andere schijf.

Van RAID naar niet-RAID met behoud van gegevens is wellicht moeilijker, omdat het uit kan maken welk soort RAID je gebruikt hebt. De eenvoudigste manier is, zou ik denken, om gewoon alle gegevens die op de RAID-schijven staan, ergens anders naartoe te kopiëren en dan de schijven te wissen zoals hierboven. Daarna kun je de gegevens er weer op terugzetten.

Bijdrager
    parl

Fijn Jakko, dat je mij dit hebt geantwoord. Ik heb in mijn leven al eens per ongeluk een schijf gewist, dus dat wil ik niet weer doen. Ik wil inderdaad de gegevens houden, dus de tweede optie is wel een hele klus; 2 TB gegevens even kopiëren, maar dat heb ik er dan maar voor over. Ik krijg daar in ieder geval straks een dubbele opslagcapaciteit voor terug. En daar is het om te doen! Dank voor het meedenken!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Probeer eerst eens (ná het kopiëren!) om er maar eentje te wissen en dan te kijken of de gegevens nog altijd beschikbaar zijn. Ik weet het niet zeker of dat zal werken, maar als je RAID 1 gebruikt hebt, zouden allebei de schijven precies dezelfde inhoud moeten hebben en is er kans dat je er gewoon bij kunt. In dat geval zou je de tweede schijf niet hoeven te wissen en de gegevens niet terug hoeven te kopiëren.

Bijdrager
    parl

Ha Jakko. Ik heb [eindelijk] een kopie van de Raid-schijven op een externe schijf gezet. Wanneer ik nu één van de twee schijven probeer te wissen wordt dat niet toegestaan. Ik krijg de volgende melding: Unmouting disk / Couldn’t open device / Operation failed . . . Voordat ik fouten maak, vraag ik je dus even om raad. Moet ik nu beide schijven tegelijk wissen in hun raid-configuratie. Misschien is dat wel mogelijk en heb ik een lege raid-disk combi. Maar hoe ontkoppel ik ze dan? Zodat ik ze apart kan gaan gebruiken?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eh … daar heb ik geen idee van, om eerlijk te zijn. Ik heb nog nooit een RAID-schijf aan een Mac gehangen, dus ik weet niet goed hoe het schijfhulpprogramma daarmee omgaat. Als ik eens even wat zoek, lijkt het erop dat je de twee schijven van elkaar los kunt koppelen — dit artikel lijkt te beschrijven hoe je dat doet.

Bijdrager
    parl

Dank voor je reactie. Ik ga dat artikel eens goed uitpluizen!

Bijdrager
    parl

Ik ben eruit. Wel omslachtig en met externe hulp van een deskundige. Maar beide schijven moesten gewist worden, waarna op 1 van de twee de gegevens van de externe schijf weer terug geschreven moeten worden. Jakko: Dank voor je meedenken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.