30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

RAID 0 op een MacPRO zonder Raid kaart.

Heeft iemand van jullie al eens twee of drie harde schijven in raid 0 gezet op een MacPro zonder Raid Kaart. (met de interne SATA 3 GB ).
    Post uw bevindingen inzake snelheidswinst.
    TIA
    :apple:

Moderator
    unSOUND

Ik heb drie RAID 0 sets in mijn Mac Pro. 2 x 2 Western Digital Caviar Black, en 1 x 2 OCZ Vertex SSD’s. Mijn bevindingen zijn tot nu toe goed. Athans, met de gewone schijven. Die presteren zo goed als het dubbele wat betreft lees- en schrijfsnelheden. De zoektijden blijven uiteraard hetzelfde, dus de grootste winst zit in het lezen en schrijven van grote bestanden.

Enkele Western Digital Caviar Black:

Sequential 163.70
    Uncached Write 175.81 – 107.95 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Write 168.78 – 95.49 MB/sec [256K blocks]
    Uncached Read 122.36 – 35.81 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Read 215.12 – 108.12 MB/sec [256K blocks]
    Random 69.58
    Uncached Write 24.61 – 2.60 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Write 350.91 – 112.34 MB/sec [256K blocks]
    Uncached Read 112.92 – 0.80 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Read 194.51 – 36.09 MB/sec [256K blocks]

2 stuks in RAID 0:

Disk Test 166.98
    Sequential 205.45
    Uncached Write 328.63 201.78 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Write 333.86 188.90 MB/sec [256K blocks]
    Uncached Read 92.33 27.02 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Read 384.45 193.22 MB/sec [256K blocks]
    Random 140.64
    Uncached Write 57.66 6.10 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Write 813.76 260.52 MB/sec [256K blocks]
    Uncached Read 179.92 1.27 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Read 232.03 43.05 MB/sec [256K blocks]

De RAID 0 setup van de Vertex SSD’s presteert niet het dubbele, eerder 50% meer dan een enkele SSD. Maar dat schijnt aan de schijven te liggen, niet aan de software-raid van Apple.

Bijdrager
    McLoe

Hier ook een dubbele raid-0 set (2×2 schijven) in een MacPro zonder raid-kaart. Ik gebruik Seagates Barracudas 7200.11 (type ES, die zijn erg betrouwbaar) en voor de raid-configuratie SoftRaid (http://www.softraid.com/) aangezien de ingebouwde OSX-raid nog wel eens problemen schijnt te geven. Draait hier al een half jaar uiterst stabiel, geen enkel probleem ondervonden. Het wegschrijven van grote bestanden (in mijn geval TIF’jes variërend van 300mb tot 2tb) gaat echt 2x zo snel. Binnenkort eens experimenteren met 4 schijven in 1 raid-0.

Je kan trouwens heel makkelijk een 5e schijf in je MacPro plaatsen: http://www.tenthousandpercent.com/?section=other&article=65 en http://www.bonnieandjason.com/2007/08/01/mac-pro-5th-hard-drive-installation/. Kost je ca. €10,- aan materiaal en een kwartiertje werk.

Als je je Mac (en Photoshop) sneller wil maken kan je hier een schat aan info vinden: http://macperformanceguide.com/

Bijdrager
    topaj

Ik heb zelfs 4 drives ;P
    Ik heb 4 x de Maxtor DiamondMax 22, totaal : E 147,24.

XBench:
    [code:1:b06544796c] Disk Test 162.99
    Sequential 236.02
    Uncached Write 356.81 219.08 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Write 522.58 295.68 MB/sec [256K blocks]
    Uncached Read 91.66 26.82 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Read 756.58 380.25 MB/sec [256K blocks]
    Random 145.47
    Uncached Write 86.70 9.18 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Write 400.52 262.22 MB/sec [256K blocks]
    Uncached Read 91.68 1.65 MB/sec [4K blocks]
    Uncached Read 138.93 45.05 MB/sec [256K blocks]
    [/code:1:b06544796c]

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt voor de info.

Bijdrager
    strigoi

Nog een ding wat me niet helemaal duidelijk is over Raid 0. Als je een Raid 0 setup hebt met bijvoorbeeld 3x 1TB Disks en 1 Disk faalt is dan alle data verloren van meerdere disks? Zoja hebben jullie dan een Backup of is het gewoon

Kan iemand me hier wat meer over vertellen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja, bij RAID0 is alles weg als een van de schijven stuk gaat. Dus ja, maak in godesnaam backups.

Moderator
    unSOUND

In RAID 0 is het inderdaad zo dat als één schijf faalt, de data van de hele RAID kwijt is. Het hebben van een Backup is dus wel zo verstandig. Ik zou bijna willen zeggen verplicht…

Geblokkeerd
    Anoniem

Is het sowieso, of je nou geen RAID, RAID0, RAID1, RAID5, of whatever gebruikt. Zeker als je werk er van afhankelijk is.

Moderator
    unSOUND

Bij RAID 1 en 5 juist niet. Daar is de RAID setup zelf in feite de backup.

Bijdrager
    strigoi

Hoe maken jullie dan backups? Aantal schijven in Raid 0 voor werk en een dikke interne schijf als backup? Of Extern?

Moderator
    unSOUND

Ik maak van het systeem 2 backups, naar 2 externe schijven. De ene schijf staat naast de Mac Pro, de andere ligt op mijn werk. Een externe backup naast je machine is binnen handbereik, maar bij brand of inbraak ben je die ook gewoon kwijt. Vandaar nog een extra backup buitenshuis.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”unSOUND”

Bij RAID 1 en 5 juist niet. Daar is de RAID setup zelf in feite de backup.

Ga je schamen unSOUND, ga je diep schamen. RAID is -geen- backup. Van jou had ik een beter antwoord verwacht 8)

* Als je zelf een file verwijderd -> weg.
    * Als je huis afbrand -> weg.
    * Twee schijven stuk -> weg.

Alle wijzigingen die je zelf maakt aan je files op een RAID set zijn -niet- terug te draaien. Time Machine maakt het een en ander iets beter, maar zolang je geen backups maakt naar een medium dat niet actief wordt gebruikt loop je risico.

Daarom, maak backups altijd naar externe media die je -niet- permanent aan je computer hebt hangen. Op dat nou een DVDtje, een externe schijf, een file server of een tape drive is doet er niet toe.

RAID is -geen- backup. RAID is een voorzorg voor hardware storingen.

EDIT:
    Mijn toekomstige backup strategie voor thuis bestaat uit een Firewire tape jukebox waar vier LTO4 tapes tegelijk in kunnen. Een week lang schrijf ik daar dagelijks m’n backups naar toe (1x full, 6x incremental), waarna de tapes via post naar een vriend gaan. Daarna gaat er meteen een nieuwe set tapes in.

Op het moment gebruik ik een externe harde schijf, maar die gebruiken we te weinig. We doen nu eens per maand een full backup, waardoor je alsnog een maand werk kwijt kan raken. Met mijn nieuwe strategie kan je zo ver terug als je wilt, zolang je tapes maar niet opnieuw gebruikt. Zelf denk ik er over om maar drie weken retentie tijd aan te houden, omdat ik niet zo’n enorm groot verloop heb aan files.

Moderator
    unSOUND

Het ging erover dat als één schijf faalde, alles weg zou zijn, en DAT is bij RAID 1 en 5 niet het geval. Dat het hebben van een externe Backup NOG veiliger is vertelde ik er ook bij…

Geblokkeerd
    Anoniem

Okay, best… maar noem het alsjeblieft nooit een backup… Mensen die er minder van weten dan jij een ik raken daar door gemakkelijk in de war en hebben zo schijnveiligheid. Ik zie het hier en bij de buren best vaak, de mentaliteit dat “RAID == backup” en dat moet zo veel mogelijk de wereld uit…

Bijdrager
    strigoi

Helder heel erg bedankt!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Is Raid 0 een instelling waarbij de harde schijven vlugger defect kunnen geraken?

Bijdrager
    Pieterr

Dat niet. Het punt is alleen dat als één van de RAID-0 schijven kapot gaat, je dan alle informatie kwijt bent, dus ook de data die op de andere (niet-kapotte) schijf staat.

Je bent de data (op de niet-kapotte schijf) niet fysiek kwijt, maar omdat het de helft is van het totaal heb je er weinig aan. Vergelijk het met een boek waarvan door een noodlottig ongeval opeens alle even regels verdwenen zijn. Dat leest niet fijn.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als je met één schijf werkt en die is kapot, ben je ook alles kwijt… :wink:

Bijdrager
    Pieterr

Daar heb je gelijk in.

Maar…

Als één schijf een kans heeft van 5% om het komende jaar kaduuk te gaan, dan heeft een RAID-0 systeem opgebouwd uit twee van die schijven 1-0.95×0.95 = 10% kans om kaduuk te gaan. RAID-0 is niet inherent slecht, maar je loopt gewoon een groter risico dat je je data kwijt raakt.

Bij een RAID-1 systeem daarentegen raak je je data pas kwijt als beide schijven kaduuk gaan. De kans dat dat gebeurt is 0.05*0.05 = 0.25% ofwel heel wat kleiner dan in de RAID-0 en enkele-schijf situatie. Bovendien raak je je data in een RAID-1 systeem pas kwijt als de schijven er tegelijkertijd mee ophouden.

[size=9:490348918a]De 5% is uiteraard slechts een rekenvoorbeeld.[/size:490348918a]

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Volgens de info die ik heb is Raid 0 sowieso sneller maar bij Raid 1 gaat het lezen ook sneller en het schrijven trager.
    Als de schrijfsnelheid gelijk blijft zou ik daarmee kunnen leven.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Nu ik een Mac Pro besteld heb vraag ik me af wat het beste is:
    dezelfde 640 GB Western Caviar Blue kopen met 16 MB cache om raid 0 te gebruiken of een tweede Samsung Spinpoint F1 1 TB 32 MB cache. Dat laatste zou ik alleen doen als ik een merkbaar hogere snelheidswinst bekom. Eigenlijk heb ik met 640 GB genoeg.
    Of misschien is een 640 GB Western Caviar Black ook een oplossing?

Moderator
    unSOUND

Ik zou eerder naar de Caviar Black kijken, over de Samsungs zijn heel veel klachten…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Is lees de dat er weinig verschil is tussen de caviar Blue en Black. Deze laatste zou iets sneller zijn, maar ook iets meer geluid produceren. Kan ik een Blue 640 met een Black 640 combineren in raid of is het beter om twee identiek dezelfde schijven te nemen?
    (In dit laatste geval zou ik twee Blue’s nemen, want ik heb er al één in het toestel zitten en in een review lees ik dat de Blacks voor raid “ill-suited for RAID 0” zijn.
    http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2328784,00.asp)

Ik zou daarop dan het MacOSX installeren.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Mac

Is lees de dat er weinig verschil is tussen de caviar Blue en Black. Deze laatste zou iets sneller zijn, maar ook iets meer geluid produceren. Kan ik een Blue 640 met een Black 640 combineren in raid of is het beter om twee identiek dezelfde schijven te nemen?
    (In dit geval zou ik twee Blue’s nemen, want ik heb er al één in het toestel zitten)

Altijd beter om 100% identieke systemen te nemen… Zelfs firmware versies kunnen belangrijk zijn:)

Moderator
    unSOUND

Die Blacks zijn helemaal niet gehorig. Ik heb er vier in mijn Mac Pro, en de ventilator van mijn grafische kaart maakt meer geluid dan die 4 schijven bij elkaar. ( En ik heb ze ook gewoon in RAID 0 staan, werkt prima ). Maar ik heb OS X er iet op staan, die staat op twee SSD’s die ik in de ruimte van de Superdrive heb geplaatst.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zal OSX in prestatie verminderen als ik de software Raid 0 bootable maak. Er wordt wat van de CPU gebruikt, maar is dit te verwaarlozen op de snelheid van Macosx?

Bijdrager
    1234

aangezien dit toch een RAID draadje is, mag ik mijn vraag uit een ander topic hier vast ook wel even stellen.

Hier:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=150749
    kreeg ik niet echt antwoord.

dus nogmaals:
    Kan iemand me vertellen of het mogelijk is zelf de RAID er met de schijfhulp programma weer op te zetten wanneer ik de schijven van mijn externe disk vervang voor grotere??

Alvast dank!

Geblokkeerd
    Anoniem

Je kreeg op zich een paar goede antwoorden in die thread.

En ik snap niet helemaal wat je bedoelt met “de RAID er opnieuw opkrijgen”. Bedoel je:

* Vier nieuwe schijven er in bouwen en er weer een RAID0 set van maken?

Of bedoel je:

* Vier nieuwe schijven er in bouwen en je huidige RAID0 set er op herstellen?

Daarnaast… Het is zo’n LaCie Bigger Disk, right? Volgens mij doet die intern hardware RAID0 en dan heeft het helemaal niets te maken met Schijf Hulpprogramma… Dan zou je inderdaad vier identieke schijven er in kunnen steken.

Bijdrager
    1234

@cailin coilleach

Nou, ik kreeg goede alternatieven, maar dat was mijn vraag niet.

“* Vier nieuwe schijven er in bouwen en er weer een RAID0 set van maken? ”
    Dit is wat ik dus bedoel.

“Volgens mij doet die intern hardware RAID0 en dan heeft het helemaal niets te maken met Schijf Hulpprogramma…”
    Oke, dus als ik vier nieuwe schijven in die lacie stop, heeft hij in die behuizing automatisch weer RAID0?

Alvast bedankt voor het meedenken!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.