16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Fool

Radio lossless rippen

Beste,

Ik ben al een tijd aan het proberen om radio lossless te rippen naar een wav formaat.

Opzicht lukt dit aardig met het programma Audio Hijack Pro, echter als ik het bestand scan met Audio Lossless Checker geeft hij de melding dat het wav bestand niet lossless is. Ik gebruik altijd de link met de AAC codec en niet de MP3 link.

Weet iemand waar of hoe je wel lossless radio station’s kan opslaan, voor mij is niet helemaal duidelijk of AAC nu juist lossless is of niet?

Groet,

Fool

Moderator
    Mac Daddy

AAC is een codec die je gebruikt en die is niet lossless. Wav is de container die je gebruikt en zegt dus niet zo heel veel over de compressie.

Ik vraag mij af waarom je het trouwens lossless wil? Op de uitzending zelf zit geloof ik al compressie namelijk.

Bijdrager
    Fool

Bedankt voor je reactie.

Ik wil meer kijken of het uberhaupt mogelijk is.
    Ik dacht net precies het zelfde dat de uitzending al gecomprimeerd is.

Bijdrager
    Facundo

Ik dacht net precies het zelfde dat de uitzending al gecomprimeerd is.

Ja, maar als je een al gecomprimeerd bestand nòg verder gaat comprimeren wordt de kwaliteit weer slechter. Het is niet zo dat je (bijv.) een 128kbps-stream zonder kwaliteitsverlies kunt converteren naar 128kbps. Het is dus weldegelijk nuttig om het in lossless op te nemen, ongeacht de compressie van de stream.
    In AHP kun je onder recording>Format>custom wav kiezen. Als ’t goed is krijg je dan een lossless wav-bestand. Mocht dit niet lukken kun je ook in Apple-lossless opnemen. Dit bestand kun je (bijv. met XLD) converteren naar wav, zonder kwaliteitsverlies.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Facundo.

Bijdrager
    IsSidha

WAV (of WAVE) is een Microsoft- en IBM-standaard voor het bewaren van audio op pc’s. Het is een variant van het bitstreamtype RIFF en leunt daardoor dicht aan tegen de audiotypen IFF en AIFF, die op Apple Macintosh-computers worden gebruikt.
    Hoewel een WAV-bestand audio kan bevatten die gecomprimeerd is met een codec, worden het meest PCM-audiogegevens gebruikt, een ongecomprimeerde indeling. Hierdoor krijgt men een maximale kwaliteit, maar is er ook veel schijfruimte nodig. Door deze laatste reden is de WAV-indeling minder populair op internet en wordt daar eerder MP3, Ogg Vorbis of AAC gebruikt.
    WAV-bestanden zijn beperkt tot maximaal 4 gigabyte in grootte. Dit komt overeen met meer dan 6 uur geluid in cd-kwaliteit.

Het Audio Interchange File Format (AIFF) is een bestandsformaat gebaseerd op het Interchange File Format. Het formaat werd ontwikkeld door computerfabrikant Apple Inc., voornamelijk om te gebruiken in haar eigen producten. De audiogegevens in een standaard AIFF-bestand zijn ongecomprimeerde PCM-gegevens. Er is ook een variant van AIFF die wel compressie ondersteunt. Deze staat bekend als AIFF-C of AIFC, met verscheidene gedefinieerde compressiecodecs.

FLAC (Free Lossless Audio Codec) is een compressietechniek om audio op te slaan. Dit wordt gedaan zonder enige vorm van gegevensverlies (lossless). Het verschil met MP3 is dat de compressietechniek van MP3 wel gegevens opoffert (lossy), zodat een MP3-bestand dat terug omgezet wordt in een WAV-bestand iets aan kwaliteit verliest ten opzichte van het origineel; hoe groter de compressie, hoe hoger het kwaliteitsverlies. Dit is niet zo bij FLAC: na “decompressie” verkrijgt men een exacte kopie van het oorspronkelijke bestand. Een FLAC-bestand is hierdoor minder compact dan een als MP3 of met een andere lossy methode gecodeerd bestand.

Advanced Audio Coding (AAC) is een MPEG-4-tegenhanger geworden van het populaire MP3-audio-formaat.
    Anders dan MP3 ondersteunt AAC multi-kanaals-audio tot maximaal 48 full-frequency-channels. Een MP3-geluidsfragment van 192 kbps zal ongeveer dezelfde kwaliteit hebben als een AAC-bestand van 128 kbps, waarbij het AAC-bestand kleiner in omvang zal zijn en dus een effici√ęntere datacompressie (40% kleiner) en een betere geluidskwaliteit heeft dan MP3.

nou, weten we dat ook weer :-P

Bijdrager
    IsSidha
    Facundo op 22 april 2015

Ja, maar als je een al gecomprimeerd bestand nòg verder gaat comprimeren wordt de kwaliteit weer slechter. Het is niet zo dat je (bijv.) een 128kbps-stream zonder kwaliteitsverlies kunt converteren naar 128kbps. Het is dus weldegelijk nuttig om het in lossless op te nemen, ongeacht de compressie van de stream.
    In AHP kun je onder recording>Format>custom wav kiezen. Als ’t goed is krijg je dan een lossless wav-bestand. Mocht dit niet lukken kun je ook in Apple-lossless opnemen. Dit bestand kun je (bijv. met XLD) converteren naar wav, zonder kwaliteitsverlies.

en dan ga je dus bagger opnemen die de ruimte inneemt van 15x bagger.. neem dan de 128kbps stream op met een 192kbps als je bang bent voor extra kwaliteitsverlies.. naar lossless is complete onzin want als je het bestand dan wederom comprimeert heb je even zo vrolijk dezelfde kwaliteits problemen.

Bijdrager
    Facundo

Het is maar net hoe belangrijk de stream voor je is en vooral de kwaliteit daarvan. En diskruimte kost geen sikkepit meer. Maar waar het om gaat is dat je bij extra converteren extra kwaliteitsverlies hebt. Of iemand dat de extra schijfruimte waard is kan alleen die persoon beoordelen.

Bijdrager
    Hydræ
    Facundo op 22 april 2015

Maar waar het om gaat is dat je bij extra converteren extra kwaliteitsverlies hebt.

Onzin. Als een stream 128 kbps is, kun je deze prima opnemen en opslaan als een lossy formaat met 128 kbps. Lossless heeft dan geen enkele toegevoegde waarde.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Hydr√¶.

Bijdrager
    Fool

Iedereen bedankt voor de reacties!

Is het zo als je een stream ript van AAC bijvoorbeeld deze Source: Radio 1
    en opslaat met AHP naar WAV is deze dan lossless? Is er een manier om dit te controleren?
    Volgens Audio Lossless Checker is deze dan Lossless, maar is dit programma betrouwbaar en/of zijn er andere manieren om dit te controleren?

Bijdrager
    Facundo

Dat is dus niet waar. Het gaat weer extra converteren om het bestand weer verhoudingsgewijs kleiner te krijgen. Je kunt echt geen 128 (of welke kbps dan ook) weer opnieuw gaan converteren onder het mom van: deze informatie was t√≤ch al bij eerste conversie verwijderd, dus maakt niet uit. Zo werkt het dus √®cht niet. Er wordt gewoon weer informatie weggehaald…en dus betekent dat onherroepelijk opnieuw kwaliteitsverlies.

Bijdrager
    Fool

Dat is dus niet waar. Het gaat weer extra converteren om het bestand weer verhoudingsgewijs kleiner te krijgen. Je kunt echt geen 128 (of welke kbps dan ook) weer opnieuw gaan converteren onder het mom van: deze informatie was tòch al bij eerste conversie verwijderd, dus maakt niet uit. Zo werkt het dus ècht niet. Er wordt gewoon weer informatie weggehaald…en dus betekent dat onherroepelijk opnieuw kwaliteitsverlies.

Is deze reactie op mijn bericht?

Bijdrager
    Facundo

Als je naar AIF, WAV, FLAC of ALAC converteert is dat lossless. Bij converteren naar aac of mp3 krijg je kwaliteitsverlies. Is vooral een kwestie van uitproberen hoeveel conversie je oren kunnen verdragen en hoe zuinig je met de schijfruimte wil zijn. Daarom neem ik (voor mij belangrijke) streams ook altijd op in lossless. Zonodig kan ik ze dan altijd nog verder converteren.
    Ik ken Audio Lossless Checker niet, maar je kunt aan de grootte van het bestand wel zien of het lossless is. Gooi ’t anders in itunes en kijk daar.

Bijdrager
    Facundo

Nee, op die daarboven.

Bijdrager
    Fool

Als je naar AIF, WAV, FLAC of ALAC converteert is dat lossless. Bij converteren naar aac of mp3 krijg je kwaliteitsverlies. Is vooral een kwestie van uitproberen hoeveel conversie je oren kunnen verdragen en hoe zuinig je met de schijfruimte wil zijn. Daarom neem ik (voor mij belangrijke) streams ook altijd op in lossless. Zonodig kan ik ze dan altijd nog verder converteren.
    Ik ken Audio Lossless Checker niet, maar je kunt aan de grootte van het bestand wel zien of het lossless is. Gooi ‚Äėt anders in itunes en kijk daar.

Facundo, wat je zegt klopt volgens mij niet helemaal.
    Het gaat om de source en niet hoe je het opslaat, als je bijvoorbeeld een MP3 source opneemt en opslaat als WAV betekend dit niet dat het lossless is.
    Maar is het zo als je een AAC source opneemt en direct opslaat als WAV (dus zonder compressie) is het dan lossless?

Bijdrager
    Facundo

Het is precies andersom: Lossless slaat op ’t converteren, niet op de ‘staat’ van een bestand. Het resultaat van lossless converteren noemt men vaak een lossless bestand. Het omzetten door het radiostation naar een 192kbps-stream is natuurlijk NIET lossless. Maar daar zul je het als luisteraar mee moeten doen. De enige manier om bij opname van die stream de kwaliteit niet verder te verlagen is lossless converteren.

Maar is het zo als je een AAC source opneemt en direct opslaat als WAV (dus zonder compressie) is het dan lossless?

Het resulterende bestand is t.o.v. de aac-stream lossless. Maar niet t.o.v. de audiobronnen waar het station gebruikt van heeft gemaakt. Maar daar heb jij dus niets aan. Het enige dat je kunt doen om de kwaliteit niet verder te verlagen is lossless recording. Of vervolgens naar mp3 of aac converteren naar een bitrate die voor jouw oren nog aanvaardbaar is.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Facundo.

Bijdrager
    Hydræ

Facundo, ik snap wel hoe je het bekijkt. Als je een stream van bijv. 128kbps ript om deze dan zonder verlies (lossless) op te slaan. Converteren naar MP3 zou volgens jou dan extra gegevens weghalen en daardoor slechter zijn.
    Volgens mij is dat niet het geval. Ik nam vroeger veel muziek op van DI.fm en sloeg deze op als Wave bestand. Daana converteren naar mp3 variabele bitrate hoogste kwaliteit etc. Het bleek dat alle conversies bleven steken op 96kpbs. Precies de snelheid van de originele stream. Ik heb ge√ęxperimenteerd met hogere bitrate, bijv. 192kpbs cbr, maar het geluid bleef blikkerig en vrij mono.
    In dit geval was de bron gelimiteerd tot een vaste bitrate. Meer kunnen we er niet van maken.

Het wordt een ander verhaal als je over de streamrip filters gaat halen om het geluid te verbeteren.

Advies aan Fool, probeer eens wat uit en beluister het resultaat. Wedden dat 128kbps mp3 voldoende is?!:)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.