24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Jan G

Raar venster wil 800X600 pixels bij beeldscherminstellingen

Bij mijn beeldscherm instellingen van mijn MBP 17″ (2009) geeft hij bovenstaande vreemde melding.

Wanneer ik op “OK” druk maakt hij mijn beeldscherm 800X600 pixels.

Ook het ‘<< do not localize” in het andere kader is ietwat vreemd

Heb in de tussentijd ook een extern beeldscherm aangesloten om kijken of het miss daarna verholpen was maar dat was niet het geval.

Iemand een idee?

Moderator
    unSOUND

Lijkt er op dat er bestanden uit de software zijn… Toevallig je harde schijf “opgeruimd” met 3rd party software die “onnodige” bestanden weg gooit ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het zijn niet altijd die tooltjes unSOUND:
    http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20025336-263.html
    En wat het bericht betreft linksboven in het plaatje van de TS:
    Dat is een algemene melding die iedereen krijgt (ik ook).
    Het is om aan te geven dat het kiezen van een (te) lage resolutie kan leiden tot onjuiste weergave van bepaalde programma’s. (met name programma’s die dus geen rekening houden met “oude” resoluties uit de tijd dat je nog geen Hi-res schermen had.)

Moderator
    unSOUND

Dat kan zeker, maar de tekst “do not localize” lijkt te horen bij instellingen voor taalbestanden, dus het zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat er met de taalbestanden gerommeld is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In de link van mij zou er sprake zijn van een “issue” in 10.6.4 en 10.6.5. Het lijkt dus een bug te zijn waarbij instellingen corrupt kunnen raken. De taal op zich (als dat het al is) is er misschien nog wel maar het gaat om corrupte preferences…
    Bovendien: als er een belangrijke taal weg zou zijn doet niets het meer…

Bijdrager
    Oppie

Maar het dialoogvenster hoort gewoon in het Systeemvoorkeursvenster uit te rollen.
    En als ik de vraag goed begrijp dat gebeurt e.e.a. ongevraagd, dwz niet door eigen selectie.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Lees die link van mij even Oppie.
    Door een bug in SL kan bij het selecteren van een resolutie alle display mode’s verloren gaan en zit je “vast” op de laagste resolutie. Het schijnt zelfs te kunnen gebeuren direct bij het openen van het venster zelf.

Bijdrager
    Vinhelper

@TS: Is dit Leopard?

Bij mij ziet het er zo uit:

Vanwaar de verschillen?

Bijdrager
    Jan G

Op het moment dat ik op beeldschermen druk bij mijn systeemvoorkeuren dan komt dat extra dialoog venster ongevraagd op.

Het niet met rare programmaatjes dingen opgeruimd. Niets wat met mijn mac rommelt. (doe niet aan dat soort dingen, veel te bang dat het fout gaat)

Bijdrager
    Oppie

Probeer het eens voor de grap in een schone, nieuw aangemaakte gebruiker.
    Dus gebruiker aanmaken, uitloggen, inloggen in die nieuwe, en dan naar de Systeemvoorkeuren>Beeldschermen aldaar.

En dan zonder iets in de DisplayPort aangesloten te hebben.

Bijdrager
    Vinhelper
    Jan op 09 januari 2011

Heb in de tussentijd ook een extern beeldscherm aangesloten om kijken of het miss daarna verholpen was maar dat was niet het geval.

Nope…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Jan op 09 januari 2011

Op het moment dat ik op beeldschermen druk bij mijn systeemvoorkeuren dan komt dat extra dialoog venster ongevraagd op.

HALLO! En dat is dus precies wat in die link van mij staat die ik hierboven al gaf met enkele oplossingen erbij!. (Welke versie heb je? 10.6?)
    Hier nogmaals dus: http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20025336-263.html

Bijdrager
    Vinhelper

Naar die versie ben ik ook erg benieuwd. Dat is eigenlijk iets wat bij dergelijke problemen al in de openingspost moet staan.

Wel goed blijven lezen, mensen. En alle vragen beantwoorden, anders kunnen de helpers niet verder.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Vinhelper:
    De layout en mogelijkheden van vensters zoals dit, wordt bepaald door het OS en de hardware mogelijkheden. M.a.w: 2 Mac’s die het zelfde OS draaien, kunnen verschillende vensters hebben als de hardware verschilt op dit punt.

Bijdrager
    Vinhelper

Dat begrijp ik. (Ik wist het overigens niet precies meer, dank je)

Maar ook tussen Leopard en Snow Leopard zit verschil in de layout, dus daarom vroeg ik de TS naar zijn versie. Antwoord moet nog komen.:sad:

Moderator
    unSOUND

Het venster lijkt eerder op Leopard, Snow Leopard heeft bij mijn Macs nog de optie om beeldschermen in de menubalk te tonen, zijn venster heeft dat niet. Maar die optie kan ook door de bug zijn verdwenen zijn…

Bijdrager
    Jan G

Sorry, ik heb Snow Leopard 10.6

Misschien van enig belang is het feit dat ik twee modus op min MBP heb staan namelijk Langer gebruiksduur en betere prestaties (Dit heb recent weer teruggezet naar langer duur).

Na eenleiding van de link van hendrik ijzerbroot, is de oplossing SwitchResX of dingen wijzingen in de Terminal. Met dat laatste namelijk totaal geen ervaring en ben veel te bang dat ik iets verkloot

(iig alvast bedankt voor de massale hulp)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

SwitchResX is natuurlijk slechts een tijdelijk oplossing. Voor de echte oplossing kun je op zijn minst deze proberen:

The quick and easy ones are to reapply the latest combo updater for OS X in hopes that clears the issue

Dus gewoon de combo updater 10.6.x downloaden via de apple site en installeren (“x” is dan jou exacte versienummer) Je data blijft dan behouden. Dus als je exacte versie nummer 10.6.5 is (b.v.b.) dan heb je deze nodig: http://support.apple.com/kb/DL1324

Als je precies doet wat er in die link staat kun je gerust die terminal commando’s proberen als de combo update niet heeft geholpen. Het enigste wat deze commando’s doen is bestanden verwijderen die na de eerst volgende re-boot weer aangemaakt worden met de default instellingen (daar zit namelijk de fout). Er wordt waarschijnlijk om een admin wachtwoord gevraagd.

Alle OS bestanden die op “.plist” eindigen kun je altijd zonder meer verwijderen want ze worden automatisch weer aangemaakt door een programma of proces. (is zo’n bestand corrupt, dan krijg je rare symptomen, en dus is dat het eerste waar je aan moet denken).

Bijdrager
    Oppie
    hendrik op 09 januari 2011

HALLO! En dat is dus precies wat in die link van mij staat die ik hierboven al gaf met enkele oplossingen erbij!

Toch klopt in die link e.e.a. niet! Ze spreken over een .plist in de thuismap, en vervolgens raden ze het draaien van een Comboupdate of een full install. Deze acties doen echter weer niks met de .plist’en in de thuismap…:confused:

Bijdrager
    Vinhelper

Aanvulling: je opent de Terminal vanuit Programma’s/Hulpprogramma’s.

Er verschijnt dan een venstertje, met bovenin een aantal regels. Dat hoort zo.

Het makkelijkst is dan de regels (commando’s) kopiëren en plakken, gevolgd door het drukken op Enter.

Als er “Password:” verschijnt, typ dan achter elkaar je wachtwoord in, gevolgd door een Enter. Dat je de invoer van de tekens van het wachtwoord niet ziet, dat is normaal. Niet voor alle acties is een wachtwoord vereist.

Ik hoop dat je je nu iets prettiger voelt bij het gebruik van de Terminal. Het is wel heel goed dat je aangaf niet met iets te gaan rommelen waar je geen verstand van hebt.

Maar hiermee kan weinig misgaan, als je bij het woordje ‘sudo’ maar altijd weet wat het doet in een commando!
    Als je namelijk ‘sudo -rf -m’ (of iets wat er op lijkt) commandeert wordt je hele harde schijf gewist.

Sudo staat namelijk voor wissen.

Bijdrager
    Dorkiban

Dit is niet echt correct. Sudo staat voor het uitvoeren van een opdracht als root/admin. rf staat in dit geval voor wissen…

Bijdrager
    qazwsxedc
    Vinhelper op 10 januari 2011

niet met iets te gaan rommelen waar je geen verstand van hebt.

Oei! Misschien ook geen advies geven over dingen waar je geen verstand van hebt? :slant:

@Dorkiban: ook dat is niet juist!

sudo = uitvoeren als root user
    rm = remove
    rf = opties voor het rm commando. De r staat voor ‘recursive’ en de f voor ‘force’.

Als root user een geforceerde recursieve verwijderactie uitvoeren is *enorm* gevaarlijk als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Je kan bijvoorbeeld per ongeluk je hele schijf wissen. En nee, er bestaat geen undo functie voor zulke commando’s!

Voor wie lef heeft:

<br />
    sudo rm -rf /<br />

:innocent:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Oppie op 10 januari 2011
    hendrik op 09 januari 2011

HALLO! En dat is dus precies wat in die link van mij staat die ik hierboven al gaf met enkele oplossingen erbij!

Toch klopt in die link e.e.a. niet! Ze spreken over een .plist in de thuismap, en vervolgens raden ze het draaien van een Comboupdate of een full install. Deze acties doen echter weer niks met de .plist\’en in de thuismap…:confused:

Dat was mij uiteraard ook al opgevallen want ik lees eerst de link voordat ik hem plaatst. Je ziet ook duidelijk aan de woord keuze dat ze zelf ook geen eenduidige oplossing hebben.
    Dat is niet vreemd als je naar de eerst zin kijkt:

In several recent versions of Snow Leopard, including OS X 10.6.4 and 10.6.5, a few people have had an issue…

Met de nadruk dus op “a few people”. Daar kan niemand veel mee om het probleem te analyseren…. ook “MacFixit” niet.

Bijdrager
    Vinhelper
    nielsr op 10 januari 2011

Oei! Misschien ook geen advies geven over dingen waar je geen verstand van hebt? :slant:

Excuses! Ik ben meteen weer bijgeleerd. Helemaal akkoord met de correctie.:thumbsup:

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.