16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    ququlequ

Raar stofzakje IN mijn harde schijf.

Een paar maanden geleden crashte mijn harde schijf in mijn iMac. Hij tikte en weigerde ook maar iets te doen. Een veel voorkomend probleem bij harde schijven. Nu heb ik inmiddels door de Futurestore er een nieuwe harde schijf inlaten zetten. Weer €200,- lichten. Maargoed alles doet het weer! Ik had gelukkig een TM backup. Ik kreeg de oude harde schijf mee waar ik nooit meer iets mee gedaan heb.

Nu had ik vanmiddag niks te doen dus ik denk laat ik eens kijken wat er nou mis mee is. Ik had nog HD adapter waar je de harde schijf in kan klikken om zo te kijken of hij het doet. Weer het zelfde, begon te tikken en hielt er mee op. Ik denk OPEN MAKEN!

Tot mijn grote verbazing zaten er STOFJES op de bovenste schijf!!! Vrij raar want die schijven zitten in een stofvrije casing. Toen ik nog eens goed keek zat er in die zelfde casing een soort van stofzakje. Deed me denken aan een zakje waar vochtkorrels in zitten. In dit zakje zat niks…alleen soort van katoen achtige vulling. De vezels van het zakje waren op mijn harde schijf gekomen die er vervolgens mee ophield.

Ik vond het toch vrij belachelijk dat de harde schijf ermee op is gehouden door dit probleem. Misschien denk ik nu een beetje ver door maar kan het niet zo zijn dat ze die zakjes er expres in doen dat er na een paar jaar vast wel een paas stofjes vrij komen zodat de HD ermee ophoud. Ik voel me een beetje genaaid als ik eerlijk ben…
    /uploads/community/e2deb31578c8b5327680216aed57aa80136f291d_0.png

Bijdrager
    piddy4888

Eh, dat lijkt wel heel erg op een brakke productiefout. Ik zeg: terug ermee en eens om uitleg vragen…

Bijdrager
    ququlequ

Bijdrager
    ququlequ

Het zakje hoort er te zitten. Er is zelfs een uitsparing voor gemaakt in de casing.

Bijdrager
    MrHammond

Ik ken die zakjes inderdaad, die zitten in iedere harde schijf. Ik denk dat het te maken heeft met de regulering van de vochtigheid, misschien zelfs wel om stof op te vangen? Zit het niet ergens in het luchtpad? Het hoort iig niet open te gaan en stof te verliezen, da’s denk ik wel een productiefout!

Bijdrager
    MrHammond

Yep, gevonden, het is inderdaad om vocht op te vangen:

Bijdrager
    storbuzs

Hier zie je heel duidelijk waar dat stofje voor dient, het is een luchtfiltertje. Zal waarschijnlijk om een of andere reden losgekomen zijn bij jou

Bijdrager
    ququlequ

Hmm ok duidelijk. Het zakje was trouwens niet open, dat heb ik zelf gedaan om te kijken wat erin zit. Toch best raar dat er vezels zijn losgekomen. Dat zakje heft me dus €200 gekost….

Inactief
    Anoniem
    ququlequ op 03 oktober 2011

Dat zakje heft me dus €200 gekost….

Maar je kreeg er wel een gratis harddisk bij;-)

Bijdrager
    ququlequ

Owja, nadat ik de stofjes eraf heb geblazen doet de schijf het weer! Of hij nu te vertrouwen is, is een anders verhaal.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een maal open gemaakt is een hard disk meestal niet meer (goed) te gebruiken:

Uit deze site:

The inside of a hard disk drive must be kept as dust-free as the factory where it was built. To eliminate internal contamination, air pressure is equalised via special filters and the platters are hermetically sealed in a case with the interior kept in a partial vacuum.

Bijdrager
    SUPERJORN

Een kapotte HD kan je vaak op de website van de fabrikant je serial-nummer controleren of er nog garantie op zit. Bij Western Digital heb je bijvoorbeeld vanaf 2 tot maximaal 5 jaar garantie op hardeschijven. Als hij binnen de garantie valt kan je hem opsturen en dan krijg je gratis een nieuwe thuis opgestuurd. Maar bij deze schijf gaat dat denk ik niet meer lukken, omdat hij is geopend…

Bijdrager
    Moriarty

Bovendien zijn dit soort schijven OEM disks, die niet binnen die garantie van de producent vallen, vul het serienummer maar eens in op de site van de betreffende producent.

Daar krijg je op een vriendelijke manier te horen dat je je dient te vervoegen bij de producent van het apparaat waar de schijf in zat.

Bijdrager
    LighScan

Maar bij deze schijf gaat dat denk ik niet meer lukken, omdat hij is geopend…

Lijkt me logisch. Wanneer je een schijf wilt openen, moet je (bij de meeste schijven) 6 torx-schroefjes verwijderen, en een 7de die verborgen zit achter een stickertje. Op dat stickertje staat duidelijk geschreven: warranty void if label is removed (of iets dergelijks).

Bijdrager
    ququlequ

De schijf komt uit een vrij oude iMac dus garantie had hij soeiso niet meer. Maar hij doet het nog prima. Lezen, schrijven alles.

Bijdrager
    Marius1976

@ququlequ

Dus: data erafhalen, ergens anders opslaan… en daarna echt niet meer gebruiken.

Nu doet hij het inderdaad… maar over een poosje raakt hij uit onbalans en dan doet hij het niet meer. Die harddisks zitten niet voor niets op zo’n manier dicht, en dat is echt niet alleen om het stofvrij te houden.

Ik ken die zakjes overigens nog uit de tijd van mijn removable Syquests. Ik had er één die ik regelmatig opnieuw moest uitlijnen. Daar zat ook zo’n zakje in; en zoals iemand hierboven al schreef: inderdaad met een speciale uitsparing om dat zakje in te hangen.

Dat uitlijnen waar ik het net over had, zal binnen afzienbare tijd dus ook moeten gebeuren met die harddisk die je nu open gemaakt hebt. Daarom nogmaals: backuppen en daarna niet meer gebruiken; het gaat je hoe dan ook teleurstellingen opleveren.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.