21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    danielpunt

Raar probleem met overdruk.

Ik heb hier een Illustrator bestand, waar het achtergrondvlak bestaat uit 90% cyaan en 100% geel. Daar op staat een logo van 100% geel. In het beeld in Illustrator ziet het er goed uit, als ik het composiet print naar een printer ziet het er goed uit.

Maar nu komt het, als ik het kleur gescheiden print dan is het geel in cyaan niet uitgespaard zo dat het logo weg valt. Op druk is het ook zo, want het is pas opgevallen toen het gedrukt was :cry:

Bijdrager
    Sambo

staat er in illustrator misschien een vlakje aangevikt als “overprint”. Je kunt dit op object niveau instellen.

Bijdrager
    MvE

Eerste indruk is dat het gele logo op overdrukken staat.

Dus zo

I.p.v. zo

Een en ander valt ook nog op deze manier te controleren:

Als je logo op overdrukken staat zal het in deze preview wegvallen tegen het groen.

Bijdrager
    danielpunt

De vulling staat niet op uitgespaard. En met de voorvertoning overdruk zie ik gewoon het gele logo op het groene vlak.

Ik gebruik hier trouwens CS1, als dat uit kan maken.

Bijdrager
    DTP2

Als je interesse hebt wil ik het hier ook wel eens naar de belichter sturen om te kijken of er in jouw bestand iets niet in orde is of dat er bij degene die de films heeft uitgedraaid iets is misgegaan.

Mailadres via PB

Bijdrager
    danielpunt

De gene die de films uitdraaien zijn we zelf.
    Maar bedankt voor je aanbod.:)

Bijdrager
    Euroscale

Het kan ook nog zijn dat je logo bij transparantie op meervoudig staat, maar dan zou je dat gewoon al moeten zien in je voorvertoning en zeker op je kleurgescheiden prints…

Succes!

Bijdrager
    Sambo

zet het bestandje eens ergens online als je de mogelijkheid hebt.

Bijdrager
    danielpunt

Bij het palet vorm stond standaard transparantie, en bij het transparantie palet een – (geen vinkje) bij afdruk groep. Die heb ik wel gehaald, maar het mocht niet baten.

Ik zal even kijken of ik het bestandje online mag zetten.

Bijdrager
    WOZ

Print je rechtstreeks vanuit illustrator naar je RIP? Was het een .ai of .eps ?

Bijdrager
    danielpunt

Het is een EPS, en ik print het via Quark naar de RIP en naar een Xanté printer.

Bijdrager
    WOZ

Hmmm. Ik denk dat je het probleem in Quark moet zoeken. Plaats dezelfde EPS eens in INDD als .ai en maak daar eens kleurgescheiden films van. Ben ERG benieuwd of het dan wel goed gaat. (vermoed van wel).

Bijdrager
    danielpunt

Ik heb de EPS in InDesign geplaatst en dan gaat het wel goed.
    Best raar, het is precies de zelfde EPS.

Hoe kan dit?
    Dan toch maar kijken of we voor dit ook kunnen overstappen naar InDesign:P

Bijdrager
    WOZ

I rest my case.

Quark luisterd niet goed naar de overdrukinstellingen.

[size=9:97da5c8822]Off topic: Ga je switchen of wil je meer info over INDD kijk dan ook es op http://www.macmojo.nl[/size:97da5c8822%5D

Bijdrager
    danielpunt

Ik werk zelf alleen maar met InDesign en hier op m’n stage ook, maar sommige dingen worden nog Quark bewerkt, omdat het toen zo gemaakt of aangeleverd is.

maar ik heb nog wel een klein InDesign vraagje.
    Met Quark is het mogelijk om verschillende opmaken in 1 document te bewaren, maar wel ieder met hun eigen formaat en kleuren palet.

Dit bedoel ik.

Hoe kan dat met InDesign?

Bijdrager
    WOZ

Vreselijke functie vindt ik dat persoonlijk… :sealed:
    Ik ben er niet dol op, verschillende formaten in 1 document.

In INDD zou je mss een ‘boek’ ofzo kunnen aanmaken. (Onder bestand nieuw).

Bijdrager
    OohDie

Ok, maar één ding nog, leer jezelf aan om in Indesign een AI te plaatsen inplaatsvan een EPS.

Link je even door naar de website van WOZ; InDesign CS zegt: .EPS is yesterday’s news

Bijdrager
    danielpunt

Tsja, ik gebruik het ook niet vaak. Maar het werd hier aan mij gevraagd.

Bedankt voor de tip OohDie:)
    handige site trouwens, goed werk!

Bijdrager
    OohDie

Bedank WOZ maar.

Bijdrager
    rvanheukelum

Het KON in InDesign, maar daar zijn ze mee gestopt … en terecht.

Bijdrager
    WOZ
    ”OohDie”

Bedank WOZ maar.

:lol: Thanks guys. Doe ik het niet voor niks.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.