7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Hydrarchos

Raar fluistergeluid in MBP 15" (2015)

Hallo allen,

Mijn MacBook Pro 15″ (2.8GHz, dubbele videokaart) is net van een nieuw moederbord en display voorzien, maar het valt me nu op dat hij een raar soort, heel zacht ratel/fluistergeluid voortbrengt bij bepaalde acties. Het viel me het meest op – en werd ook luider – toen ik in Photoshop een deel van een afbeelding versleepte. Het kan best zijn dat het eerder ook al aanwezig was, maar het valt me nu echt op. Heeft iemand een idee wat dat kan zijn, en is het alarmerend?

Moderator
    Night

Ventilator

Bijdrager
    TandMac

Whining?

Bijdrager
    Hydrarchos

Nope, geen ventilatorgeluid. Het is een soort zacht ratelen.

Moderator
    Night

Een ratelgeluid kan ook door de harddisk veroorzaakt worden.

Maar zoals jij het omschrijft (meer/minder, harder/zachter) is de enige conclusie dat een van de ventilatoren een versleten lager heeft of beschadigd is tijdens het vervangen van het moederbord. Hierdoor gaat deze trillen (ratelen). Het kan zelfs zo zijn dat bij een beschadiging of versleten lager de fan de casing incidenteel raakt.

Als je in Photoshop bezig bent met een processor- of GPU-intensieve taak, zal dat betreffende onderdeel warmer worden, waardoor de betreffende ventilator harder moet draaien om de zaak koel te houden. Dat verklaart het harder/zachter.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    Hydrarchos

Ik heb ondertussen de indruk dat het iets met de grafische kaart te maken heeft, aangezien het alleen bij bepaalde processen in Photoshop voorkomt. Als ik de zaak op alleen integrated graphics gooi, hoor ik niets. Dus ik hou maar op me er zorgen over te maken.

Bijdrager
    Tim Keller

Zoek deze eens op: Macs Fan Control.app

https://www.crystalidea.com/macs-fan-control/download

Als je het probleem kan reproduceren dan weet je dat het de fan is…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.