30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)
  • Q:
    Bijdrager
    peterwillem

Raadsel met Time Capsule en AP Config (opgelost)

Dacht eerst dat Time Capsule niet meer werkte. Krijg in AP Config melding dat apparaat(time capsule) niet gevonden in netwerk (gele driehoek).. Overige apparaten worden wel getoond. (alles groen). Heb overal goed werkend internet. Dus het werkt wel!?
    Wat kan er aan de hand zijn?

Heb alles al een keer herstart/reset Krijg dan weer een herkende Time Capsule (groen) om even later weer in gele driehoek te veranderen.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt maar één apparaat als router ingesteld?

Bijdrager
    McPim

Kan een IPv6 dingetje zijn (zo praten ze met elkaar tegenwoordig). Zorg dat op je Mac IPv6 op ‘Link-Local’ staat, en ook in je TC. Zie hier, hier en hier voor meer info.

Bijdrager
    peterwillem

McPim,
    Wel ik heb alle IPv6 op Link-Local gezet, firewall uitgezet kortom alles gedaan wat op links staat, maar het helpt niet.
    Begrijp dit overigens niet, want voor heen stond het ipv6 op automatisch en werkte het wel (geen alarm driehoek). Wat kan dit veranderd hebben, ik heb geen recente updates gehad.
    En wel steeds goed internet verbinding. Moet ik hier meer leren leven?

Bijdrager
    McPim

..en dan alles nog eens herstarten. Als dat nog niet werkt pas ik even. Er zijn vast nóg slimmere OMT’ers :nerd:

Bijdrager
    peterwillem

Ik heb al diverse her starts gedaan na de ipv6 mutaties bij elk van de apparaten (1 x TC en 2 x APE )

Bijdrager
    McPim

Wat gebeurt er als je op die driehoek klikt, dan kun je de TC toch laten ‘vergeten’? Zeg ik uit m’n hoofd, kan het hier uiteraard niet reproduceren..

Bijdrager
    peterwillem

Ja dat kan, maar dan verdwijnen de andere apparaten ook. Bovendien verlies ik dan niet internet verbinding?
    Ik heb het intussen gedaan. De TC verdwijnt uit het plaatje maar de andere blijven aanwezig. En ook internet blijft het doen.
    Hoop maar dat dit verder geen vervelende gevolgen heeft.

Bijdrager
    McPim

Je verliest geen internet (zoals je ziet). Ik denk dat ie vanzelf weer terug komt, geef het even de tijd (misschien na nóg een herstart:-? …) Heb in die utility ook wel eens een AE zien verdwijnen die later gewoon weer verscheen.

Bijdrager
    peterwillem

Het enige nadeel dat ik tot dusver zie is : als ik in de TC iets wil wijzigen of aanpassen dan moet ik eerst die TC resetten,wachten totdat die weer in de AP Config verschijnt als groen en vervolgens heel snel,voor dat die driehoek weer komt, gewenste aanpassing aan brengen.
    Hopelijk hoef ik dat niet te vaak te doen.Dit heb ik zo moeten doen met die IPv6 mutaties.

Bijdrager
    McPim

Begrijp ik nu goed dat je TC weer terug is gekomen nadat je op ‘vergeten’ had geklikt, en weer met de gele driehoek?

Bijdrager
    peterwillem

Nee. Na op “vergeten” is geklikt verdwijnt de TC van het APconfig scherm. Wil ik in de TC daarna iets aanpassen, zoals bv IPv6 op Local Link zetten, ik eerst de TC in beeld moet brengen door de stekker er uit te halen en weer erin te doen. (soort harde reset). Hierna start alles weer op in AP config. Zodra de TC met groen weer zichtbaar is dan snel in het scherm aanklikken en “wijzigen” etc etc. Daarna komt al snel weer die driehoek terug.
    Hoop dat eea nu duidelijk is wat ik bedoel.
    Dus zonder die zg harde reset is de TC tot dusver nog niet teruggekomen.

Bijdrager
    fred44nl

de vraag is al eerder gesteld:)
    heb je een router in jouw modem ??
    zo ja, staan alle Airports in Bridge ??

Bijdrager
    peterwillem

Nee, ik heb een “oude” ziggo ubee modem zonder router. Die is met ethernet kabel verbonden met mijn TC en dit is dus mijn router.. Dit werkt al jaren redelijk goed.

Bijdrager
    peterwillem

Ik heb intussen al wel een nadeel ontdekt van het onzichtbaar zijn van mijn TC. Ik gebruik de harde schijf van mijn TC als backup schijf voor TimeMachine. En dat werkt dus niet meer. Voorlopig heb ik even een andere ext HD als backup in gebruik, maar dit vind ik geen blijvende optie.
    Heb tenslotte niet voor niets een 2 terbite schijf in de TC zitten.

Bijdrager
    fred44nl

daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
    heb je bij de TC gekozen voor “Maak nieuw netwerk aan” ??
    bij de beide AEx’s heb je daar “Breid bestaand netwerk uit” èn Bridge mode ingesteld ??

Bijdrager
    McPim

Het onzichtbaar maken in Airport Utility is een cosmetisch iets, het veranderd niets in de werking van de TC zelf. Het is bedoeld om een device wat niet meer gebruikt wordt uit de utility te verwijderen. Het was te proberen om je TC weer als ‘nieuw’ herkend te laten worden. Als je TC na een reset weer zichtbaar is, maar daarna toch weer met gele driehoek, moet er meer aan de hand zijn. Maar wat hè:-?

Bijdrager
    McPim

Wat nog niet is besproken: waarop draai je de Airport Utility? Een Mac met 10.11.6? Is daar iets veranderd onlangs? Ook IPv6 instelling bekeken? Hoe is die Mac aangesloten, ethernet of WiFi? Heb je nog een andere Mac waarop je het kunt proberen? Airport Utility al op een iPhone geprobeerd?

Bijdrager
    peterwillem

fred 44nl,
    Een AEx staat op “Breid bestaand netwerk uit” en “Bridge modus”. De ander , die ik gebruik voor muziek streamen op mijn Sony radio/cd versterker, die staat op “Verbind met draadloos netwerk” . En beiden worden goed herkend( groen) in APconfig .
    Bij de TC weet ik het niet meer precies, kan nu niet kijken want hij wordt niet meer herkend in APconfig. Ik dacht ‘Verbind met draadloos netwerk”.

Bijdrager
    peterwillem

McPim,
    De AP utility draait op OSX 10.11.6 iMac. De IPv6 staat op Local link.
    Hij is verbonden via Ethernet en Wifi.
    Op de AP util. van mijn iPad wordt de TC ook met driehoekje weer gegeven.

Bijdrager
    fred44nl

“Verbind met draadloos netwerk” is een instelling die ik niet ken:)
    er is bij mij alleen “Maak draadloos netwerk aan” en “Breid bereik draadloos netwerk uit”.

als een Airport met een utp-kabel is aangesloten, dan kies je “Maak draadloos netwerk aan”.
    bij een draadloze verbinding, moet je “Breid bereik draadloos netwerk uit”.
    mijn TC heeft een utp-kabel, dus is het “Maak……………”.
    m’n AE heeft dat niet en staat er “Breid…………”.

als je de TC niet kan bereiken om hem in te stellen, dan zul je die even rechtstreeks aan je iMac moet hangen, resetten en precies zo instellen, als je dat wil.

Bijdrager
    peterwillem

Ik heb mijn TC even gereset. Was dus even groen. Bij de TC staat “Maak draadloos netwerk aan” Na een minuut kreeg ik het driehoekje weer.

Bij mijn beide AEx heb ik wel de optie “Verbind met draadloos netwerk”

Bijdrager
    GoeieDag
    peterwillem op 12 augustus 2016

Nee, ik heb een “oude” ziggo ubee modem zonder router. Die is met ethernet kabel verbonden met mijn TC en dit is dus mijn router.. Dit werkt al jaren redelijk goed.

Weet je dit zeker. Ziggo wil op afstand nog wel eens ‘rommelen’ (firmwareupdate, settings aanpassen) aan hun modems, heb ik begrepen. Misschien toch eens even dat ding checken.

Bijdrager
    peterwillem

Resume van het probleem:

De TC bestaat uit 2 elementen : Het router gedeelte en de HD. Het router gedeelte werkt goed, als na een reset de TC groen staat kunnen er wijzigingen aangebracht worden. Na een minuut komt de gele driehoek en wijzigingen kan niet meer geopend worden. Internet blijft het goed doen.
    De HD wordt niet herkend (door Time Machine). Ook niet door het Schijfhulpprogramma.
    Eigenlijk begon dit probleem toen ik merkte dat mijn WPS printer niet meer benaderbaar was. Deze printer was met USB kabel verbonden met de TC.
    Heb toen de printer op mijn iMac aangesloten en zo weer in het netwerk. En toen werkte die weer. Rond deze tijd begon ook de ellende met de TC.

Alles wijst er op dat er iets met de HD aan de hand is.

Fred44,

quotes je de TC niet kan bereiken om hem in te stellen, dan zul je die even rechtstreeks aan je iMac moet hangen, resetten en precies zo instellen, als je dat wil.

De TC is met ethernet kabel aan mijn iMac verbonden.

Bijdrager
    peterwillem

Goeiedag,

Ik weet zeker dat mijn Ubee modem alleen een modem is zonder router mogelijkheden. Vandaar dat ik de TC als router heb.

Kan mij niet meer herinneren of en wanneer ik een update van Ziggo voor de Ubee heb gehad.
    Weet trouwens niet hoe dit te checken?

Bijdrager
    fred44nl

Weet trouwens niet hoe dit te checken?

sluit een pc/laptop/Mac met een utp-kabel aan op de ethernet-poort van het modem.
    schakel wifi op het aangesloten apparaat uit en controleer welk ip-adres het apparaat heeft gekregen.
    dat kun je zien in Systeemvoorkeuren – Netwerk.

hoeveel ethernet-poorten heeft het modem ??
    één òf 4 ??

edit:
    wat is het exacte type Ubee modem dat je hebt ??

Bijdrager
    fred44nl

De TC is met ethernet kabel aan mijn iMac verbonden.

dat doet er niet zo veel toe.
    het gaat erom of een Airport met een kabel of draadloos verbinding maakt met het modem of een andere Airport.

op welke poort heb je de kabel van het modem naar de TC aangesloten.
    de aanwezige poorten op een TC hebben niet allemaal dezelfde functie.

Bijdrager
    peterwillem

Ubee model nr: EVM3200

Een ethernet poort.

Bijdrager
    peterwillem

De Airports hebben een draadloze verbinding.

Modem kabel op de ethernetpoort boven de voeding en onder de usb poort. Cirkel achtig symbool.

Bijdrager
    fred44nl

jammer dat je zo weinig informatie verstrekt.
    d’r worden vragen gesteld en daar komt niks op terug.

en dan deze

Ik weet zeker dat mijn Ubee modem alleen een modem is zonder router mogelijkheden. Vandaar dat ik de TC als router heb.

kijk dan es naar dit plaatje:

je hebt een wifi-modem met 4 lan-poorten.
    dus zit er ook een router in.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.