26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Spongebob

qwerty in azerty omzetten

vrienden ik heb hier een tekst waarvan een aantal letters niet kloppen: zo is de w een z en is de a een q en is de m een ;.

vermoedelijk is de tekst dus in qwerty ipv azerty geschreven of zoiets. Bestaat er een programmaatje of een scriptje voor mac dat zo een tekst automatisch omzet van azerty naar qwerty (of omgekeerd).

en als dat niet bestaat: hoe kan ik zoiets makkelijk in elkaar zetten? met automater? of met wat anders? alvast bedankt.

Bijdrager
    Yaris

Wat een idioot probleem. Heeft de schrijver van die tekst dan niet gezien dat hij onzin aan het typen was ? Of is die tekst juist als grap bedoeld ? Om te antwoorden op je vraag : je kunt het toetsenbord op je mac wel switchen tussen qwerty en azerty, maar een tekst … ?

Edit : dat kun je wel met een tekstverwerkingsprogramma. Vervang in heel de tekst de ene letter door de andere.

Bijdrager
    donnnow

In de meeste teksverwerkers heb je een functie “zoek en vervang door” (denk niet of dit de exacte benaming is). Pas dit toe op de tekst. Dus bv. vind alle q’s en vervang door a’s.

Bijdrager
    a la Mac

Zeer eenvoudig: open het bestand, Voer Command+F in, en stel het in als “Zoek: q” “Vervang door: a” en ga zo de belangrijkste letters af.

Bijdrager
    SeaTrue

maar beste vrienden, ik weet niet of dit ook het geval is; maar als er een Q staat in plaats van een A en een A staat in plaats van een Q dan gaat bovenstaand emethode toch niet werken?

als je de eerste keer alle Q’s vervangt door A’s en dan alle A vervangt door Q’s dan heb je enkel Q’s over…

Hoe lossen we dit probleem dan op?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat los je op door de verkeerde letters te vervangen door weinig gebruikt tekens.

Bijvoorbeeld:
    q wordt °
    a wordt ›
    w wordt ™
    etc.

Deze tekens vervang je dan uiteindelijk voor de juiste letters.

Bijdrager
    SeaTrue
    ”KarelWillem”

Dat los je op door de verkeerde letters te vervangen door weinig gebruikt tekens.

Bijvoorbeeld:
    q wordt °
    a wordt ›
    w wordt ™
    etc.

Deze tekens vervang je dan uiteindelijk voor de juiste letters.

slim! :lol:

daar had ik niet aan gedacht

Bijdrager
    KarelWillem

Ach ja, na jaren in een zetterij te hebben gewerkt, leer je zulk soort geintjes wel.

Bijdrager
    fritsdebeer.com

voor €10 heb je een nieuw toetstenbord…

Bijdrager
    KarelWillem

Ben bang dat je met een nieuw toetsenbord een oude tekst niet veel verbetert… :wink:

Bijdrager
    Neproadie

ja handig…alle letters vervangen;)

dan wordt quantum dus auqntum?:)

Bijdrager
    Marius1976

Ik blijf er ook bij dat het raar is.

Als ik een Franse Website bezoek, dan zie ik de tekst toch ook nog steeds normaal?

Het kan idd alleen maar dat iemand op een Frans toetsenbord blind heeft zitten typen, terwijl de computer op Nederlandstalig ingesteld stond (of andersom?). En vervolgens z’n tekst niet heeft nagekeken.

Het lijkt mij iig een zeer zeldzaam voorkomend probleem.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat iemand idd zo’n “configuratie” heeft, of z’n toetsenbord heeft vervangen, maar niet kan ‘wennen’ aan de nieuwe indeling, en dus gewoon erop tikt alsof het een Nederlands toetsenbord is, en dan naderhand z’n letters wil omzetten. Maar dan nog. Als je er niet aan kan wennen, dan hou jeje Mac toch gewoon ingesteld op NL;)

Vaag hoor.
    Marius

Bijdrager
    Spongebob

uiteraard was ik er ok al op uitgekomen om letter voor letter alles te vervangen met de zoek&vervang-functie, maar mijn vraag was dus of er nooit iemand zo een scriptje gemaakt had dat alle “verkeerde” letters in één klap worden omgezet.

Op die manier omzeil je ook bovenstaand probleem dat sommige letters tweemaal worden vervangen en dat de tekst helemààl onleesbaar wordt.

Zoiets moet toch met een soort scriptje (binnen word bv) kunnen (in dat scriptje zet je dan dat a q wordt en dat q a wordt en dat w z wordt enzoverder…

Het is overigens nog een tekst uit het classic macos-tijdperk, gemaakt in word6 ofzoiets. Dus misschien dat ergens daar een omzettingsfout is gemaakt??

Bijdrager
    klaus

er gebeurt helemaal geen omzetting naar gelang de ingestelde toetsenbordtaal.

De computer weet niet of dat azerty is of qwerty, zie het als chinees en engels. Een chinese tekst gaat toch op een engelse computer ook niet vertaald worden?

Het is gewoon verkeerd ingevoerd geweest, en ik twijfel eraan of er een programmatje bestaat die dat zo even kan oplossen voor je.

Search & replace zoals KarelWillem die voorstelt dus!

Bijdrager
    Spongebob

daar was ik al bang voor:x

Bijdrager
    KarelWillem

Nou ja, het is alleen maar q – w – a – z toch?

Woveel zerk is dqt toch niet?

:wink:

Bijdrager
    Marius1976
    ”klaus”

er gebeurt helemaal geen omzetting naar gelang de ingestelde toetsenbordtaal.

Dat klopt, maar ik bedoelde dus:

als je je computer instelt dat er een FRANS toetsenbord opzit, terwijl er dus een NL talig toetsenbord opzit, dan kloppen de letters dus niet. Dan kun je het dus wel ‘goed’ ingetoetst hebben, maar op het scherm ziet het er verkeerd uit.

Voorbeeld:

Ik heb voor mijn iBook G4 een reserve toetsenbord liggen. Toevallig is dat een Frans toetsenbord. Als ik ooit dat Franse keyboard erin zet, zet ik waarschijnlijk gewoon de computer toch op NL talig, want ik tik namelijk gewoon 100% blind. Mocht ik de computer op Franstalig gaan instellen, dan gaat mijn blindtyperij helemaal de mist in.

Wellicht dat de auteur dus zoiets heeft gedaan, en z’n tekst niet heeft nagelezen;)

Marius

Sleutelbeheerder
    Night

Whahahahah, da’s nog eens ‘blind’ typen…

zó blind zelfs dat de typer niet eens ziet wat voor een toetsenbord hij gebruikt en zó blind dat ie zijn eigen tekst niet leest…… Het hele doel van blind typen is toch dat je je tekst op het scherm kan lezen zonder steeds naar het toetsenbord te kijken???

Bijdrager
    Marius1976

Hehe… jij bent wel erg wakker.

Marius

Bijdrager
    Spongebob
    ”KarelWillem”

Nou ja, het is alleen maar q – w – a – z toch?
    Woveel zerk is dqt toch niet?
    :wink:

het is jammergenoeg niet alleen a z q w, maar ook m , ; . ? en vooral al de cijfers 1234567890 die dan plots &锑(§è!çà worden. Er zijn nog heel wat verschillen waar ik nu niet onmiddellijk opkom.

dus een overall zoek&vervang-opdracht waar je dus meerdere letters tegelijkertijd en dus met één handeling zou kunnen vervangen, zou dus ideaal zijn. Blijkbaar kan zoiets niet.

Heel jammer..

Bijdrager
    Yaris

Zo een zoek&vervang-opdracht of programma bestaat niet omdat jouw probleem normaal niet voorkomt, Spongebob. Wie tikt er nou op qwerty op een azerty-toetsenbord ? Ofwel is die tekst door een echte blinde ingetikt die niet wist dat hij op een verkeerd toetsenbord bezig was, ofwel is die tekst bedoeld als één grote Belgen/Hollandersmop.

Bijdrager
    KarelWillem

Blijft vaag. Plaats eens een stukje tekst, dan kunnen we zelf de ellende zien.

Dat kan dus niet komen door het verschil in een azerty of qwerty toetsenbord.
    Dan zouden de misplaatste letters veel geringer in aantal zijn.

Cijfers blijven cijfers, of dat nu azerty of qwerty is. Er is dus iets anders aan de hand met die tekst.

Bijdrager
    Gijs Raggers

Wat zal ik blij zijn als de zomer weer voorbij is en deze komkommer vragen verdwijnen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Night”

Het hele doel van blind typen is toch dat je je tekst op het scherm kan lezen zonder steeds naar het toetsenbord te kijken???

Het hele doel van blind typen is dat je naar iets anders kunt kijken zonder steeds naar het toetsenbord te kijken — bijvoorbeeld naar een brief die je over aan het tikken bent, of een boek waar je gegevens uit aan het halen bent om ze in je tekst te verwerken, of verzin zelf maar iets leuks dat je aandacht nodig heeft waardoor je niet naar je scherm en/of je toetsenbord kunt kijken. Het maakt namelijk niet echt uit of je naar het scherm of naar het toetsenbord kijkt als je typt: in beide gevallen ligt je aandacht bij de computer, in plaats van bij het ding waarvoor je de computer aan het gebruiken bent:)

Bijdrager
    Toon.B

…en dus blijft er een hele simpele ‘oplossing’ over :

overtypen

– stel je OSX in op de keyboard-layout die je hardware niet heeft (als je een nederlands QWERTY-toetsenbord hebt stel je OSX dus in op AZERTY…)
    – en dan typ je de oorspronkelijke ‘nonsense’ tekst die je hebt over terwijl je kijkt naar je toetsenbord (niet naar je scherm kijken dus)

…of je laat het doen door iemand die foutloos kan blind-typen…

et voila :
    op je scherm is de eigenlijke tekst verschenen…

ik moet toegeven : het is een houtje-touwtje oplossing,
    maar het werkt wel…

Succes !
    Toon.B

Bijdrager
    dennie

Gooi een spellings control erover, die haalt de meeste fouten er gewoon uit.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.