13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    macses

qwerty -> azerty

Hoi,

ik heb een macBook gewonnen. maar aangezien deze uit Nederland komt heeft deze een qwerty- toetsenbord. Hier in België gebruiken we echter azerty-toetsenborden. Enig idee of het mogelijk is dit te veranderen?

Groeten

macses

Bijdrager
    sypie

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1406948#1406948

Kijk daar eens, ik denk dat je daar genoeg aan hebt.

Bijdrager
    hansenonline

volgens mij kan je die wel laten vervangen, maar zoveel verschilt qwerty toch niet?

Bijdrager
    macses
    ”sypie”

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1406948#1406948

Kijk daar eens, ik denk dat je daar genoeg aan hebt.

ja daar staat inderdaad hoe je dat softwarematig aanpast, maar ik wou ook weten of je de toetsjes dus ook effectief van plaats kan veranderen…

Bijdrager
    baziel
    ”hansenonline”

maar zoveel verschilt qwerty toch niet?

jawel hoor, het lijkt van niet tot je er eens op typt..

Bijdrager
    Chester2

Typ maar eens een . op een azerty toetsenbord… Dat is even zoeken, hoor :wink:

Bijdrager
    Indomarco

Een toetsje kan je er voorzichtig afwippen d.m.v. klein plat gereedschap en klikt er weer op.
    Er zitten een soort ‘hefboomachtige’ mechaniekje onder.

Bijdrager
    Yosemite

Of je koopt gewoon voor €89 een MacBook AZERTY keyboard.
    http://www.ebay.nl

Je kan zelf weer je QWERT keyboard verkopen.

Bijdrager
    macses

ik ben zelf van plan de macbook te verkopen omdat ik al een MBP heb, maar de meeste Belgen willen dus azerty. of ik moet hem aan iemand in nederland verkopen.

Bijdrager
    Turbanus

Dat azerty was toch eigenlijk alleen vanwege dat franstalige? Ik heb hier al eens gelezen dat Belgen liever querty gaan gebruiken.

Bijdrager
    Jarco

Ik gebruik het niet liever, ben opgegroeid met azerty, heb toen ik 10 was typlessen gevolgd op azerty-toetsenborden, en als ge dan ineens moet veranderen is da wel niet makkelijk. Bepaalde dingen wel zoals de a in een q is nu nie zo moeilijk, maar op sommige tekens zit een letter bij jullie;

Is wel irritant als je naar een ander land gaat en snel effe een mailke moet sturen

Bijdrager
    psuedo

dat is ook gewoon ‘belgisch’ :innocent:

Bijdrager
    Mac_Laurens

Ik heb een anderhalf jaar geleden mijn PB in Utrecht gekocht wegens een aantrekkelijke prijs. Ik kwam thuis en zag dan pas dat het een QWERTY-keyboard had. Ik herinnerde me toen dat het in Nederland inderdaad allemaal van dat is. In het begin vond ik dit vervelend en belde vervolgens naar de Applewinkel en vroeg hoeveel zo’n Azerty-keyboard kostte. Toen ik hoorde dat het tegen de 100 € lag, besloot ik er gewend aan te geraken.

Na al die tijd heb ik er geen last van gehad. Het is infeite een makkelijker keyboard omdat je bvb. voor een nummer, komma of punt geen shift moet indrukken… Sommige toetsen staan ook logischer gegroepeerd. Het is echter wel zeer lastig als ik Frans moet typen, dan moet ik beginnen met de alt-toets enzo, maar ja niet dat ik zoveel Frans typ.

Als ik op een andere computer kom met een Belgisch toetsenbord dan maak ik automatisch de klik en typ terug in Azerty. Alleen met sommige accenten vergis ik me, dus het is allemaal kwestie van gewoonte.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.