9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Quicktime slaat fragment uit DV-bestand op als MOV.-bestand.

Als ik fragmenten uit een DV-bestand wil knippen met behulp van QuickTime, dan slaat QuickTime deze op als MOV-bestanden. Deze nemen bijna twee maal zoveel ruimte in beslag.

Is er geen manier om ze op te slaan als DV-bestanden?

Dat kan via iMovie HD (waarin ik werk), maar dat heeft als nadeel dat er dan zwarte balken verschijnen, zowel aan de zijkanten als onder en boven.

Moderator
    unSOUND

MOV bestanden horen niet groter te worden dan de bron. Zeker niet bij DV bestanden, aangezien die al geen compressie heeft.

Bijdrager
    shakey

@unSOUND:

Je zegt dat MOV bestanden normaal niet groter worden dan de bron. Misschien lijkt het bij mij dan maar zo.

Ik heb een fragment van bijna twee minuten uit een DV-bestand geknipt met QuickTime. Dit leverde een MOV-bestand op van 771 MB.
    Hetzelfde fragment van bijna twee minuten heb ik uit hetzelfde DV-bestand geknipt met iMovie HD. Dit leverde een DV-bestand op van 384 MB.

Kan het zijn dat het verschil in bestandsgrootte komt doordat het met QuickTime gemonteerde fragment géén balken heeft aan de zijkanten, boven en onder? Het met iMovie gemonteerde fragment heeft wel deze balken.

Moderator
    unSOUND

Normaal gesproken niet nee. Een MOV bestand is een container (laten we zeggen: een soort map) met daarin de film. Op het moment dat je een DV film opslaat, krijg je feitelijk datzelfde DV bestand, maar dan in een MOV container. De codering veranderd dus niet, en zodoende zou de film niet van grootte mogen veranderen.

Maar hoe heb je dat DV bestand gekregen ? Want zoals in dat andere topic naar voren kwam maakt iMovie standaard geen kleinere DV bestanden. Dan zou je dus de film dus geëxporteerd moeten hebben, waarbij je dus misschien een andere codering hebt gebruikt dan in de MOV container. Ik zou dus eigenlijk adviseren om de info van die 2 films eens op te vragen ( openen in QuickTime, en dan Appeltje i ) en kijken of die codering hetzelfde is.

Bijdrager
    shakey

@unSOUND:

Het DV-bronbestand heb ik aangemaakt via MPEG Streamclip. Ik heb het toen in iMovie geïmporteerd. Vervolgens heb ik uit dit bestand een fragment geknipt. Ik heb het geëxporteerd via: Archief > Exporteer > Volledige kwaliteit.
    Dit is dus het bestand van 384 MB dat, bij volledige schermweergave in iMovie, zwarte balken heeft, onder, boven en aan de zijkanten. Deze balken blijven behouden na de genoemde manier van exporteren uit iMovie.

Je vroeg naar de info van het 384 MB fragment. Via ‘Appeltje i’ krijg ik als enige informatie dat het een ‘DV-film’ is. Bij ‘meer info’ staat niks over de gebruikte codec.

Uit hetzelfde DV-bronbestand heb ik dus, via QuickTime, hetzelfde fragment geknipt van bijna twee minuten. Ik kreeg toen een veel groter bestand van 771 MB. Over deze versie van het fragment krijg ik meer informatie via ‘Appeltje i’. Er staat dat het een ‘QuickTime-film’ is. Onder ‘Meer info’ staat bovendien:

Afmetingen: 720 X 576
    Codecs: DVC – PAL, DV
    Duur: 01:47
    Audiokanalen: 2
    Totale bitsnelheid: 57.600

Moderator
    unSOUND

Op het moment dat je het uit iMovie exporteert, wordt het gecodeerd als AIC, niet als DV.
    De AIC codering levert kleinere bestanden op dan de DV codering.

Op het moment dat je 2 minuten uit een DV bestand met iMovie exporteert zal de film dus kleiner zijn dan wanneer je diezelfde DV film in QuickTime opent en een deel opslaat, omdat daar de DV codering behouden blijft.

Bijdrager
    shakey

@ unSOUND:

Je schrijft dat bestanden die vanuit iMovie worden geëxporteerd, worden gecodeerd als AIC, niet als DV.

In een eerder draadje (over het ruimtevretende aspect van iMovie HD) schreef je:

“Wat je zou kunnen doen is de geëditte film exporteren op volledige kwaliteit en dan weer importeren als een nieuw project. Aangezien iMovie HD hier de DV codec voor gebruikt gaat het snel, en verlies je geen kwaliteit.”

iMovie HD vreet ruimte

Dit lijkt met elkaar in strijd. Of moet ik er uit begrijpen dat de AIC-codering niet tot kwaliteitsverlies leidt? Als leek ben ik geneigd te denken: als de bestandsgrootte met de helft afneemt, dan zal dat de kwaliteit niet ten goede komen.

En ook is er nog een openstaande vraag: Hoe kan het dat iMovie HD een ‘zwarte lijst’ plaatst om een 16:9-bestand? Is hier een oplossing voor?

Moderator
    unSOUND

AIC is een soort DV met lossless compressie. Je verliest dus in feite zo goed als geen kwaliteit, maar krijgt wel flink kleinere bestanden. Je kunt overigens wel exporteren als DV als je dat liever hebt.

Over de balken en verhoudingen heb je al een ander topic gemaakt zie ik.

Bijdrager
    shakey

@unSOUND:

Dus ik kan in iMovie wel exporteren als DV? Kun je mij uitleggen hoe ik dit kan doen?

En misschien kun je in het andere draadje nog een oplossing aandragen voor de zwarte balken/zwarte lijst die ik krijg in iMovie?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.