8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Walkingfingers

quartz extreme

wat is quartz extreme eigenlijk? je kunt het activeren, maar wat is dan het effect? kan iemand mij dat uitleggen:?:

Bijdrager
    Sage

http://www.apple.com/nl/macosx/jaguar/quartzextreme.html :wink:

maar om het even uitteleggen, QuartsExtreme (QE) maakt gebruik van je videokaart voor het renderen van de graphics van MacOSX. Hierdoor wordt er erg veel load van je processor weg genomen en loopt het allemaal wat vloeiender. Het is wel aan te raden een videokaart met 16MB of meer te hebben.

Moderator
    Adriaan Mol
    ”mike”

wat is quartz extreme eigenlijk? je kunt het activeren, maar wat is dan het effect? kan iemand mij dat uitleggen:?:

Waar kan je dat activeren dan? Volgens mij gaat dat vol automatisch..

Adriaan

Bijdrager
    Igor

Als je videokaart het ondersteund staat het altijd aan… je kunt het niet uitzetten ofzo..

als je videokaart het niet ondersteund staat het “uit”

Verder zorgt QE ervoor dat je mac sneller wordt omdat meer taken naar je videokaart worden doorgeschoven…

Bijdrager
    RemiroQuai

In de nieuwe macfan staat hoe je QE geforceerd kan laten werken op OSX dus ook bijv op een oude iBook 500 bijv… ik heb het nog niet geprobeerd maar ik ga dat zeker nog wel ff doen, gewoon om te kijken of het een beteje helpt.

Bijdrager
    Walkingfingers

met name die laatste macFan was aanleiding voor mijn vraag.
    de antwoorden zijn voor mij thans helder. ik ga eens even wat dingen proberen.

Bijdrager
    justi

Men heeft het in het artikel over het inschakelen van QE voor PCI kaarten die een Radeon CHIP hebben en waarschijnlijk 32 MB. Een iBook 500 met een RAGE 128 is niet geschikt.
    Een RAGE 128 heeft gewoonweg te weinig “power” en dan is volgens mij de CPU nog sneller. Over de truuk als het gaat om PCI kaarten… ik weet het niet volgens mij heeft QE simpelweg de snelheid nodig van AGP anders is ook hier de CPU gewoon sneller…
    Niettemin ben benieuwd naar evt. testen :wink:

Bijdrager
    araminta
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.